Godbiten - en bit på vägen

1329 visningar
uppladdat: 2001-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel: Godbiten ?? en bit på vägen Författare: Jens Fredholm, Martin Hesselgren, Kathrine Wirén Handledare: Christer Kedström Problematisering: Företaget Godbiten tillämpar en odifferentierad marknadsföring av sina produkter. Deras strategi är att tillgodose hela marknaden med bageriprodukter. Det finns sårigheter i denna typ av marknadsföring som innebär att produktutveckling och uppbyggande av varumärken försåras. Det är därför viktigt att identifiera Godbitens kundsegment och förhoppningsvis på så sätt kunna effektivisera deras marknadsföring. Marknadsföringen måste även ses i relation till vilken typ av varor som produceras samt hur man vill profilera sig vilket också diskuteras. Vidare finns det tendenser till förändring på marknaden i framtiden. Den yngre generationen går mot en förändrad fikakultur som kan medföra skiftningar i Godbitens kundsegment. Det är därför av vikt för företaget att vara uppmärksam på förändringar och kunna anpassa sin produktion efter dessa. Hur dessa förändringar kan komma att se ut samt på vilket sätt man ska möta framtiden är uppsatsens fokus. Syfte: Det övergripande syftet med uppsatsen är att göra en analys av hur marknaden uppfattar företaget Godbiten. Analysen resulterar i konkreta förslag på ett antal koncept som kommer att kunna användas i dagens och morgondagens produktlinjer. Ett led i detta är att göra en mer precis identifiering av Godbitens målgrupp nu och i framtiden för att komma fram till slutsatser om hur Godbiten kan förbättra sin marknadsföring. Metod: Uppsatsen använder sig av både kvantitativ och kvalitativ metod. Den kvantitativa metoden utgörs av en surveyundersökning som ger data om hur stormarknadskonsumenter ser på konditoriprodukter samt i vilken utsträckning de köper färdiggjorda kakor. Den kvalitativa undersökningen består av ett antal djupintervjuer med Godbiten samt respondenter från ett yngre kundsegment. Slutsatser: Godbitens nuvarande produkter och förpackningar är enhetliga vad gäller Godbitens prissättning och önskade framtoning. Konkurrensen i affären gör dock att det är viktigt att förpackningen kan sticka ut, uppsatsen presenterar därför ett antal förslag på förändringar. Godbiten bör vara förberett på en förändrad efterfrågan i framtiden. Detta gör att ny koncept bör utvecklas vi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Godbiten - en bit på vägen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2001-06-07]   Godbiten - en bit på vägen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17584 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×