Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

2546 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud- frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan om föräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse. Metod och material För att genomföra vårt arbete har vi valt att använda oss av triangulering. Det innebär att vi har använt olika material och metoder för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt. Vi har intervjuat sex pedagoger på tre skolor. Vi har också delat ut enkäter till pedagoger och föräldrarna i de intervjuades klasser på skolorna. Samtidigt har vi studerat relevant litteratur för ämnet. Resultat Resultatet av våra undersökningar visar hur ofta och hur mycket pedagoger arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. Den har även gett en bild om föräldrarnas stora engagemang och tankar kring skönlitteraturens betydelse för deras barns språkutveckling. Litteraturfördjupningen har visat att forskare är eniga om hur stor betydelse skönlitteraturen har för barnens språk och läsintresse. Forskare och pedagoger säger samma saker, att skönlitteraturen är viktig för språket och de vuxna har en betydande roll vid läsning. Betydelse för läraryrket Vi har fått en bild av att skönlitteratur har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling, men även för språkutvecklingen. Samarbetet med hemmet tycks vara av stor vikt för barns utveckling enligt våra informanter....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16113 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×