Laborera mera Kan laborativt arbetssätt under de tidiga skolåren förebygga matematiksvårigheter?

2086 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Persson, K., Rooth, P., Sundblad, S. och Uthas, K. (20008). Laborera mera – Kan ett laborativt arbetssätt i de tidiga skolåren förebygga matematiksvårigheter? (Explore more – Can difficulties in mathematics be prevented with laboratory work in the early school years?) Högskolan, Kristianstad. Specialpedagogiska programmet. Syftet med följande arbete är att undersöka om ett laborativt arbetssätt under de tidiga skolåren förebygger matematiksvårigheter. Vi undersöker och jämför därför arbetssättet i matematik i en Montessoriskola, i en Waldorfskola och en skola där man medvetet betonar laborativa inslag i matematikundervisningen. Som jämförelse undersöker vi också matematikundervisningen i en skola med traditionell undervisning. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om matematikförståelse, räknefärdigheter, konkretiserande arbetssätt och laborativt material. Vidare ger det en översikt över lärarens aktiva roll, elevers lärande, de olika pedagogiska metoder och arbetssätt som vi valt att inrikta oss på samt specialpedagogens roll. I litteraturgenomgången tar vi även upp de teorier vi använder oss av. Med hjälp av intervjuer, observationer och test vill vi få svar på i vilken omfattning laborativa hjälpmedel förekommer i matematik i år 2, om elever i år 5 som arbetar laborativt under de tidiga skolåren har en bättre förmåga att lösa matematiska problem i nationella ämnesproven i matematik, om någon av de pedagogiska metoderna är en bättre metod för att utveckla matematisk problemlösningsförmåga samt vilka arbetssätt vi som specialpedagoger kan implementera för att stärka den matematiska förmågan hos eleverna. Sammanfattningsvis pekar resultaten på att laborativt arbetssätt är ett viktigt redskap för lärare när matematiken ska tydliggöras. Vi menar även att studien visar att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Laborera mera Kan laborativt arbetssätt under de tidiga skolåren förebygga matematiksvårigheter?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Laborera mera Kan laborativt arbetssätt under de tidiga skolåren förebygga matematiksvårigheter?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=16416 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×