Kommunikationen är en av våra viktigaste verktyg då den förmedlar information och kontakter mellan människor. För att den ska fungera krävs att budskapet förstås av dem vi riktar det till. Tyvärr förekommer det att kommunikationen fallerar pga. budskapet missförstås, feltolkas eller att den vi kommunicerar med inte vill ha en relation med annan part.I den här uppsatsen har jag identifierat och analyserat hur Habia Cables kommunikations- nätverk ser ut, då de klagat på att deras kommunikation är katastrofal.Habia Cable är en av Europas största tillverkare av specialkabel. Deras största kunder finns inom telekommunikation, kärnkraft, försvar och övrig industri.I Sverige, är de lokaliserade på två ställen, i Upplands Väsby och i Söderfors, det är också där som deras huvudfabrik finns. De har 220 anställda I Sverige och deras omsättning 2006 var, 565 MSEK.Syftet med denna uppsats var att identifiera:• Hur kommunikationsstrukturen ser ut på Habia Cable?• Vilka uppfattas som nyckelpersoner samt om det finns några centrala grupper?• Har cheferna en central position i kommunikationsmönstret?• Vilka personer har svag eller ingen kommunikationskontakt alls?Jag använde mig av enkäter för att få in informationen jag behövde till denna undersökning tillsammans med en Social Nätverks Analys (SNA). Min avsikt var att få en komplett bild av kommunikationsmönstret och för att få det utförde jag en total undersökning, där alla 220 anställda fick fylla i enkäten. I enkäten fick alla svara på vilka de kände till av samtliga anställda. Mitt mål var att få in 176 svar, jag fick in 190 – 86%, vilket väl översteg mitt mål. Från datat jag fick in, kunde jag med hjälp av SNA få fram olika case-by-case relationer, vilket gav mig information om hur Habia Cables kommunikationsmönster såg ut.Från undersökningen kunde jag se att kommunikationen kunde ha varit mycket bättre hos Habia Cable. Bara 24% hade någon form av kontakt och av dessa ansg 26% att deras kontakt inom förtaget hade stor betydelse. Det ska tilläggas att 61% kände till varandra och det fanns över 106.000 gruppkonstellationer. Det gör att jag tror att kommunikationen fungerar, men mer på det privata planet. Därför måste företaget arbeta mer med hur de kommunicerar och vilket budskap de skickar ut. Här är det viktigt att budskapet skickas ut på mottagaren villkor.Jag vill föreslå Habia Cable att fortsätta analysera och gå djupare ner i kommunikationsmönstret. Jag vill också rekommendera dem att analysera grupp konstellationerna och vilka person...