"Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea

1779 visningar
uppladdat: 2005-06-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: årt syfte är att undersöka hur företag skapar förutsättningar för att identiteten ska fortleva i framtiden. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Vi gör en fallstudie på Ikeas företagsidentitet och har genomfört ett antal intervjuer med representanter som arbetar och har arbetat på företaget. Teoretiska perspektiv: årt teoretiska ramverk består av de bitar som tillsammans utgör det vi definierar som ett företags identitet. Det vill säga teorier kring företagskultur, värderingar och varumärke. Vi behandlar vidare områden som ledarskap och rekrytering som utgör viktiga delar för att stärka företagskulturen. Empiri: Ikea arbetar aktivt med att stärka sin företagsidentitet genom sin kultur, sina värderingar och sitt varumärke. Rekryteringen och ledarskapet är viktiga verktyg i det arbetet. Ingvar Kamprad är grundaren av Ikea och påverkar fortfarande de beslut som tas i på olika niåer i företaget. Han är en tydlig symbol för företaget externt men också internt för sina medarbetare. I framtiden måste emellertid andra symboler visa vägen för Ikeas verksamhet för att bevara stabiliteten i företaget och trovärdigheten mot omvärlden. Slutsatser: Företagsidentiteten, genom kulturen, värderingarna och varumärket, måste vara konsekvent och förmedla samma budskap. ?Ett ansikte, en röst.? Genom trovärdighet, kontinuitet, enkelhet och medvetenhet i företagets handlande på alla pla...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-16]   "Ett ansikte - en röst", förutsättningar att bevara en stark företagsidentitet - en fallstudie av Ikea
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=17574 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×