Kundlönsamhetsanalyser i praktiken

702 visningar
uppladdat: 2007-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Kunden har blivit ett allt viktigare objekt för företag idag inom flera områden. Det är viktigt för företagen att förstå att varje intjänad krona inte bidrar lika mycket till företagets totala resultat. Olika kunder orsakar olika mycket kostnader och genom att identifiera vilka kunder som är lönsamma och olönsamma samt hur de agerar kan företagen försöka påverka de senare och förändra deras beteendemönster. Kundlönsamhetsberäkningaroch analyser är ett viktigt verktyg för att kunna finna dessa mönster och rätt använda kan de öka företagets totala lönsamhet. Då detta fenomen är relativt nytt finns ännu inte särskilt mycket forskningsmaterial om hur beräkningarna och analyserna ser ut och hur de faktiskt används. Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera utformning och användning av kundlönsamhetsberäkningar. Vi avser därmed att beskriva hur företagens kalkyler är uppbyggda och vilket som är kalkylens objekt. Vidare vill vi försöka undersöka i vilka situationer som beräkningarna används samt vilka problem som föreligger vid utformning, användande och förbättring av kundlönsamhetsberäkningar. Vi ämnar också undersöka om det kan finnas några mönster i hur användandet av kalkylerna ser ut. Avgränsningar: Vi kommer endast att behandla företag utan egen tillverkning där det finns en fristående ekonomifunktion i Sverige och som dessutom har mer än 50 anställda. Därutöver har vi valt att undersöka detta fenomen bland företag som kategoriseras som partihandlare och som har andra företag som kunder, så kallade business-to-business-företag. Metod: En kvantitativ studie har genomförts genom att 100 svenska partihandlare kontaktats. Till de företag som utför kundlönsamhetsberäkningar och som valt att medverka i undersökningen har en enkät skickats ut. Tre intervjuer med följdfrågor har även genomförts. Resultat och analys: Vårt resultat visar att företagen inte använder kundlönsamhetsberäkningarna- och analyserna till dess fulla potential. Brist på systemstöd, tid samt övriga resurser är de vanligaste angivna skälen till detta. Självkostnadskalkylen är den vanligaste typen av kalkyl och de flesta företagen upprättar dem på både individuell kundnivå samt på olika segment. Användningen är något koncentrerad till mer rutinmässiga områden, än de områden som uppmanar till aktiv interaktion med kunden. Förslag till fortsatt forskning: Val av kalkylmetod har gett upphov till två förslag till fortsatt forskning. Det skulle vara intressant att undersöka dels om olika kalkylmetod...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundlönsamhetsanalyser i praktiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-06]   Kundlönsamhetsanalyser i praktiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=18829 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×