Kommunikation : Då köparen inte är användaren

1980 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens aktuella litteratur innehåller inte någon analys av kommunikationsprocessen vad gäller sändare till mottagare, hur ser kommunikationen ut när mottagaren inte är samma person som köparen, som i en ”förälderbarn” relation? Detta är en vinkel som vi tycker bör belysas i ämnet ”kommunikations- teori”. I vår uppsats har vi valt att studera denna vinkel och har därefter utvecklat en modell över just denna typ av kommunikation, där köparen - föräldern, av produkten inte är samma som användaren – barnet. Modellen grundar sig på den klassiska kommunikationsmodellen; Elementen i kommunikations processen. Vår utvecklade variant av denna modell har även inspirerats av en modell över köpbeteenden. Vi vill med vår modell bidra till en större förståelse för hur man bör tänka när man formar ett budskap för två olika segment. Om man följer denna modell kommer förhoppningsvis budskapet att fånga både barnens och föräldrarnas intressen - ett budskap till både köpare och användare av produkten och därmed få ett större potentiellt ekonomiskt genomslag såväl som innehåll. Vi har intervjuat tre företag och frågat dem hur de kommunicerar till barn och föräldrar. Av deras svar förstår man att de i första hand använder sig av den klassiska modellen -dvs. Att kommunicera till ett segment, alltså till föräldrarna. Det är förbjudet enligt svensk lag att kommunicera till barn under 12 år så vi inser att svaren kan vara till viss del vinklade pga. av detta faktum. Läser man dock mellan raderna kan man se att de tr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation : Då köparen inte är användaren

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kommunikation : Då köparen inte är användaren
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=19828 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×