Begreppet matematik

1746 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Studiens syfte var att, utifrån empirin, beskriva kvalitativt skilda uppfattningar av begreppet matematik, samt av matematikens syfte. En ytterligare intention var att diskutera uppfattningarnas eventuella konsekvenser för lärandet. Den empiriska undersökningen utgick ur en fenomenografisk ansats, där kunskapssynen är kvalitativ och konstruktiv. Metoden för datainsamlingen var enskilda kvalitativa intervjuer och respondenterna var åtta elever verksamma i skolår ett. Det insamlade dataunderlaget bearbetades tillika med en fenomenografisk analysmetod. Analysen gjordes i två omgångar: Först med avseende på uppfattningar av begreppet matematik, därefter utifrån uppfattningar av matematikens syfte. Analysen resulterade i två kategorisystem bestående av vardera tre beskrivningskategorier. Resultaten visade att elevernas uppfattningar av matematiken skilde sig kvalitativt. Åtskillnaden gällde framför allt vilken social kontext fenomenet matematik relaterades till. Slutsatsen blev att elever som besitter flera ”korrekta” uppfattningar av fenomenet matematik, samt har en utveck...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Begreppet matematik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Begreppet matematik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20442 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×