Kritiska faktorer inom lojalitetsprogram

976 visningar
uppladdat: 2005-12-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Frågeställning: Vilka är de mest kritiska faktorer som påverkar lojalitetsprogrammets utfall, ur både kund- och företagsperspektivet? Syfte: Syftet är att beskriva fenomenet lojalitetsprogram samt att identifiera och analysera kritiska faktorer som påverkar utfallet av ett sådant. Metod: Inledningsvis gjorde vi en litteraturstudie för att skapa en teoretisk referensram kring problematiken. Vi har använt oss av teorier om lojalitet, relationsmarknadsföring, självkoncept och konsumtionsbeteende. För att kunna identifiera kritiska faktorer inom lojalitetsprogram valde vi att samla in andrahansempiri i form av undersökningar, expertuttalanden och praktiska erfarenheter från personer som dagligen arbetar med lojalitetsprogram. Därefter har vi lyft fram de kritiska faktorer vi funnit utifrån andrahandsempirin. I analysen diskuterar vi dessa faktorer med hjälp av tidigare nämnda teorier för att avslutningsvis kunna presentera egna förbättringsförslag. Slutsatser: Vi drar slutsatsen att de mest kritiska faktorerna för lojalitetsprogrammets utfall är: konstruering av förmåner, kritierier för att uppnå en belöning, kostnadsaspekter inom lojalitetsprogram, de anställdas roll för den lojalitetsskapande processen och kundsegmentering för lojalitetsprogram. För bättre hantering av dessa faktorer föreslår vi följande åtgärder: företag bör lyfta fram och förstärka de anställdas roll i identifieringen av kundernas intressen och behov samt vid utveckling och leverans av icke ekonomiska belöningar; räkna ut brake-even punkt för medlemmar i lojalitetsprogrammet för bättre lönsamhetskontroll; införa avgifter för medlemskap för att förbättra lojalitetsprogrammets finansiella bärkraft och som en inträdesbarriär för olönsamma medlemmar; konstruera belöningssystemet så att kunden belönas i ett tidigt skede i relationen och markera på det sättet att företaget tar över ansvaret för relationsutvecklingen; aktivt samla information om kundernas intressen och behov med hjälp av databasen och de anställda och utifrån det konstruera ekonomiska belöningar; öka förståelse bland anställda för de psykolo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kritiska faktorer inom lojalitetsprogram

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-21]   Kritiska faktorer inom lojalitetsprogram
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21438 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×