E-Handeln i Sverige : En studie om den offentliga statistikens möjligheter inom svensk e-handel

1505 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Internets framfart har inneburit en ny marknadsplats för nationella och internationella företag. Med relativt små medel kan ett företag nå ut till miljoner människor varje dag genom att placera sig på ”nätet”. Med denna uppsats vill vi ge förslag på hur svenska e-företag kan anpassa sig efter den svenska e-handelsmarknaden. Med den svenska e-handelsmarknaden menar vi svenska medborgare bosatta i Sverige som handlar med svenska e-företag som har sin verksamhet i Sverige. För att kunna ge dessa förslag så visar vi först hur den svenska e-handelsmarknaden ser ut, utifrån offentlig statistik. Därför har vi också gått igenom vilken offentlig statistik som finns och vad den visar. Utav de statistiska källor vi granskat har vi funnit relevant statistik hos fyra: Handelns Utredningsinstitut, SIKA; Statistiska Centralbyrån och World Internet Institute.Innan en konsument väljer butik så måste denne välja plattform för köpet. Valet står mellan Internet eller den ”fysiska” marknaden, det vill säga ”fysiska” butiker. Om Internet väljs som plattform för ett köp, så görs detta främst på grund av tre faktorer:• Priset - Konkurrens i kombination med sänkta omkostnader pressar priset.• Utbudet - Tillgången, och den annorlunda möjligheten till lagerhållning, gör också utbudet större.• Bekvämligheten - Kunden uppfattar köpprocessen som bekväm då köpet kan utföras vid valfri tidpunkt i hemmet eller på kontoret.Den främsta anledningen till att inte handla på Internet är att konsumenten inte kan känna på eller prova varan. Om konsumenten väljer att handla på Internet så väljer denne oftast e-butik baserat på utformningen och dess informativa egenskaper i form av till exempel information om produkter eller support. De vanligaste produkterna som e-handlas är biljetter, böcker och CD/DVD skivor.Vi föreslår att e-butiker använder sig av nyckelord, baserade på den egna produkten eller servicen, för att attrahera kunder via webbsökningar. Dessa nyckelord kan också fungera för att poängtera attribut som e-butiken vill förknippas med. En generell sak att poängtera tror vi är säkerheten med at...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: E-Handeln i Sverige : En studie om den offentliga statistikens möjligheter inom svensk e-handel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   E-Handeln i Sverige : En studie om den offentliga statistikens möjligheter inom svensk e-handel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=21614 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×