Företags kommunikation med användare via finansiella rapporter - En studie av Ericsson

1310 visningar
uppladdat: 2008-04-09
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Finansiella rapporter har under senare år utvecklats från att ha varit ett dokument som endast redovisar den obligatoriska lagstadgade informationen till att bli ett potentiellt marknadsföringsredskap. Dessa rapporter möjliggör för företag att kontrollera informationen som förmedlas samt att det ges tillfälle att få definiera företagets image och befrämja dess intresse. Under senare år har det kommit att uppstå en allt kraftigare debatt om hur företag och dess ledning väljer att framställa information och flertalet redovisningsskandaler har bidragit till att förtroendet för redovisningen har skadats. Detta i sin tur har lett till att det kommit att ställas allt högre krav på hur företag framställer sina rapporter då dessa anses vara ett viktigt medel i kommunikationen med företags externa intressenter. Företag bör uppfattas trovärdigt och tillförlitligt och de finansiella rapporterna är ett hjälpmedel för att skapa ett förtroende på den finansiella marknaden. Då dessa även är underlag för analys och framtida investeringsplaner är det av vikt att informationen framställs på ett sådant sätt att både externa och interna intressenter kan skapa sig en god uppfattning om företagets ekonomiska situation. Syfte: Studien syftar till att undersöka om en ledning kommunicerar olika till sitt företags intressenter, beroende på om företaget befinner sig i någon form av kris eller inte. Avgränsningar: Uppsatsen avgränsar sig till att granska den frivilliga informationen från ledningen hos det börsnoterade företaget Ericsson under tre år, 2001, 2006 och 2007. Metod: I detta kapitel presenteras motivet till ämnesval och val av företag. Utgångspunkter för uppsatsens vetenskapliga förhållningssätt, metod för datainsamling och genomförandet av studien belyses i detta kapitel . Utgångspunkter och forskningsprocess samt uppsatsens kvalitet och metodkritik kommer att behandlas i detta kapitel. Resultat och slutsatser: Den frivilliga informationen i årsredovisningen bör formuleras på ett enkelt och lättförståeligt sätt. När Ericsson presenterar bra resultat har meningarna en tendens att vara enkla och raka. Vid beskrivning av dåligt resultat används mer indirekta och svårbegripliga meningar. Ledningen attribuerar till yttre faktorer när de anger orsak till det dåliga resultatet. Vid goda resultat hänvisar VD och...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företags kommunikation med användare via finansiella rapporter - En studie av Ericsson

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-04-09]   Företags kommunikation med användare via finansiella rapporter - En studie av Ericsson
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=22839 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×