Reklam

12396 visningar
uppladdat: 2003-11-27
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Reklam är till för att produktgrupper ska synas. De ska göra en medveten om det. Det finns oftast flera tillverkare av en produktgrupp, därför försöker tillverkarna utmärka deras produkt så att man kommer ihåg den. Man reklamerar genom annonsering i tidningar, TV och radio, event, direktreklam, butiksreklam, mötesplatser på Internet och PR-kampanjer.

Det finns många typer av reklam och reklamtrick. Det finns även manipulativa sätt att göra reklam på. Förr var ett exempel när man klippte in små Colaflaskor i biofilmers rullar. Eftersom filmrullar rullar i hög fart hann aldrig ögat uppfatta den lilla Colaflaskan. Men det gjorde hjärnan. Så efteråt, när någon som hade varit på bio gick förbi en affär kände hjärnan igen den lilla Colaflaskan och person köpte den av reflex. På det sättet ökade Coca Colas försäljning med väldigt många procent. Idag är sådant förbjudet men det finns fortfarande en del att få konsumenter att köpa just den varan som finns i reklam. Idag betalar företag för att synas i filmer. Ett exempel är ”Jägarna” där en stor Falcon-neonskylt hänger ovanför bordet skådespelarna sitter i på krogen. Samhället är överstimulerat av vissa intryck som visas i många upplagor och på ett aggressivt sätt. En stockholmare uppfattar över 2000 reklambudskap/dag. Människan tolkar omedvetet symboler och tecken. Ett vanligt sådant är idag Coca Colas och Marlboro cigaretters röda och vita färg. Rött och vitt ger ett starkt intryck. Samma sak med gult och svart. Detta får oss omedvetet att föredra produkten.

Företag kan även samarbeta med varandra. Det gör bl.a Disney och McDonald’s. När Disney släpper en film skickar McDonald’s ut små figurer från filmen i sina Happy Meals. Eller GBs:s samarbete med TV4. När programmet ”Småstjärnorna” kom ut släppte GB glassen ”Småstrutarna”

 McDonald’s Happy Meal

Ett annat sätt att göra reklam är gratistidningar. Det finns mellan 400-600 olika. Den mest populära är stockholmstidningen Metro. Den har 704 000 läsare. Metro lever på annonser eftersom den är gratis. På ett år tjänar den 160 miljoner kronor.

H & M:s reklam
En fråga som gjort mig ordentligt intresserad var när jag surfade på nätet en dag och kom till Mimersbrunn. i deras diskussionsforum löd en fråga:

Strider H & M reklamen mot feminismens ord? Är den kränkande?

Denna fråga fick 58 svar. Alla dessa inlägg hade väldigt många olika synpunkter och diskussioner. Detta väckte många frågor och funderingar hos mig. Vissa svarade att varför skulle man ha fula och tjocka modeller istället. men vad avgör vad som är fult eller snyggt egentligen? Är det snyggt att ha anorexia? Att behöva ha dåligt samvete över mat? Kanske behöver man inte ha anorexia för att ha det utseendet, men enligt hur en kvinna ska se ut ska hon ha rumpa, lår och bröst. Det är så hon skiljer sig från mannen. Det är i alla fall så jag ser på saken.

Det fanns väldigt många olika svar på diskussionsforumet. De flesta anser att det är bättre med unga smala, snygga tjejer istället för gamla, tjocka fula.
H & M reklamen ska inte röra folk egentligen, men unga flickor som inte har funnit den självkänslan hos sig kan uppfatta att det är så man ska se ut för att duga. sådana signaler kommer från samhället men unga flickor kan inte alltid slå bort det.

Ett bra inlägg var:
”Är det H & M som skapar idealen genom sin reklam eller är det marknaden som efterfrågar just det som de har i sin reklam? Har H & M intresse av att skapa ideal, eller att sälja vad som efterfrågas? ja, vad tjänar de mest pengar på?”

I diskussionen dök även upp frågor och diskussioner om feminism.
Jag tycker att H & M bara följer modet. Just nu är det ”inne” att ha så lite kroppsfett som möjligt och se lite cool och utmanande ut. Dagens kvinna ska vara vacker, stark, framgångsrik och lycklig. Förr på barocken tyckte man att kvinnor skulle vara mulliga och gulliga. Men jag förstår inte trenden. vi som är trendiga och inte pinnsmala, vi ska väl inte behöva banta? Nej det ska vi inte. Vi ska vara nöjda för dem vi är. Dessutom läste jag i VeckoRevyn för ett tag sen. de hade gjort en undersökning på killar. 75 % av killarna gillade mer när tjejerna såg kvinnligare ut med former.

Jag tror att om H & M skulle sätta mer normala tjejer på pelarna skulle de ge mer reklam för kläderna än idealet. Jag gillar även VeckoRevyn. De har slutat med riktiga modeller utan använder tjejer i alla utseenden och storlekar, dessutom har tidningen på så sätt inte förändrats eller försämrats för det. Det ser bara naturligt ut. Jag tror vi bara har hamnat i en sådan tid. Jag hoppas det kommer att förändras om hundra år. För hundra år sedan kunde man vara tjock och blek. Det betydde att man var rik och inte behövde arbeta i solen.



Men ändå, mycket tyder på att kvinnor inte är nöjda med sina kroppar. 96 % av kvinnorna på gymnasiet vill gå ner i vikt. Bland männen är det 5 %. Samhället kräver väldigt mycket av varje individ idag. Stress är väldigt vanligt, man ska utbilda sig och göra karriär, man ska skaffa familj, vara bra förälder och ändå ha fritid. Denna press gör att man inte alltid kan ha kontroll över det och försöker istället ta kontroll över andra saker som är lätta att styra, bl.a sin hälsa och utseende. I dagens samhälle är de osäkra med låg självkänsla och prestationskrav som lätt kan drabbas av ätstörningar.
Fotomodeller har ändrats kraftigt med tiden. 1951 var Fröken Sverige 171 cm lång och vägde 68 kg. 1992 var hon 172 cm lång och vägde 57 kg. detta bevisar att man ska vara smalare och smalare.


Ungdomar
Ungdomar kopierar andra människor t.ex. förebilder eller trender. Trender förklarar man som sådant som är ”inne” och då innebär det att någon förebild eller kändis har använt eller setts i produkten. Trender finns till för att affärer alltid ska kunna sälja varor. Ungdomar skapar inga egna trender. detta gör att ungdomar köper mycket vad kändisar på MTV har på sig m.m.
Reklam för ungdomar finns även i TV-serien Beverly Hills. Där visar kläderna reklam för produktmärket och karakteriserar varje roll. Brandon, den snälla killen använder Levis och Nike kläder. Dylan, ”Bad boy” har Levis men även Converse och Stüssy. skillnaden mellan dem är att Brandon kör bil och Dylan båge. Dylan är även alkoholist och dricker Chivas Regal. Man kan nästan köpa de där kläderna över hela världen.

Det är också väldigt lätt att dra med barn i reklamkarusellen. De är för unga för att vara kritiska mot sådant. De suger i sig allt de ser och uppfattar allting bokstavligen. Barn har svårt för att se skillnad mellan reklam och TV-inslag. Svenska konsumentverket har bestämda regler för barn och reklam. Kanal 5 och TV 3 sänder inte från Sverige. Därför gäller inte dessa regler för dem.


Marknadsföringslagen
För konsumenter trädde den gällande marknadsföringslagen in den 1 januari 1996. Det viktigaste ur den är:

• Företagens påståenden om varans egenskaper måste stämma.
• Viktiga upplysningar om varan måste syns i reklamen.
• Livsmedel får inte påstå att de botar sjukdomar utan tillstånd från Livsmedelsverket.
• I reklamen måste det tydligt visas vem som är ansvarig för den.
• Det måste visas en tydlig skillnad mellan reklam och redaktionellt material. detta innebär att man ska kunna se en annons i tidningen och urskilja den från det journalisterna har skrivit.
• reklam får inte riktas till barn.



Sammanfattning
Reklam är till för att produktgrupper ska synas. Idag använder produktgrupperna fler och mer aggressiva sätt att synas. Man kan även kombinera olika färger för att få en konsument att lägga märke till just den varan. Företagare samarbetar med varandra för att visa deras vara. Ibland kan man se olika produktmärken i filmer t.ex. cigarett- och klädmärken. Samhället är idag ö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-02-07

    Jag tycker att detta arbete el

Källhänvisning

Inactive member [2003-11-27]   Reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2475 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×