Reklam

6 röster
17657 visningar
uppladdat: 2005-02-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Arbetsplanering

Vi har fått i uppgift att jobba om reklam. Vi valde att jobba med reklam i allmänhet men en liten inriktning på reklam för barn. Vi gjorde också några frågor vi ville ha svar på innan vi började arbeta. Vad är reklam? Barnreklam, Hur regerar barn på reklam? Påverkas vuxna av barnen?

Vad är reklam?

Förenklat sett är reklam ett sätt att förmedla producentens vara eller tjänst till konsumenten. Reklammakarna har flera olika sätt att göra detta på, via TV, radio, tidningar, butiksreklam, direktreklam, internet, PR-kampanjer och så vidare. För att konsumenten ska köpa deras varor eller tjänster ska man som reklammakare försöka att utnyttja alla medier. Reklambyråns uppgift är att försöka hitta en bild som stämmer med båda konsumenten och producentens bild av produkten eller tjänsten. Först när detta är klart är det dags att börja göra reklamen.
I princip finns det tre typer av reklam. Den första formen försöker vi oss att tycka att den produkten är bäst. Till exempel ”Bäst i test” eller ”The best a man can get”.
Den andra typen försöker locka fram känslor hos konsumenten. Exempel ”Du blir oemotståndlig” eller ”Because you´re worth it”. Denna form används mest för att marknadsföra mode och kosmetika.
Den tredje och sista formen försöker få oss att köpa någonting genom att påpeka varans/tjänstens låga pris. Till exempel ”Köp tre betala för två” eller ”Alla skjortor och tröjor – köp tre betala för 1”.
Det finns självklart många andra former och kombinationer men dessa är de tre huvudgrupperna.


Vi har via kontakter fått ett uttalande av en högt uppsatt tjänsteman inom NT-koncernen.

”Från 1990 fram till år 2000 har företagen fördubblats sina investeringar i reklam.
Tidningarnas andel av de totala reklamkostanden har däremot minskat från 30% till 17% under samma period”

- Björn Jacobsson, VD för NT-koncernen.


Inte förrän på 1990-talet kom TV-reklamen på allvar till svenskarna. Svenskarna har länge varit ett svårlockat land för reklammakarna. Vi tycker inte om dubbad reklam och inte heller rent informerande reklam. Nu förtiden är reklamen mer inriktad på olika livsstilar och ibland visas inte ens pruduktbilderna i reklamen.

Reklam delar många likheter med propaganda. På 60-talet kallades faktiskt reklam för propaganda.
När en italiensk designer tog fram Pirellis logotyp kallades hans arbetsplats för propagandaavdelningen.

Reklam för barn

Direkt när vi föds blir vi konsumenter. Reklamen formar oss till flick- och pojkkonsumenter genom strikta bilder hur en typisk pojke och en typisk flicka ska se ut.
Flickor lever i en rosa värld, de vårdar, de pysslar hemma och de sminkar sig. Hela deras värld är gullig. Pojkarna däremot lever i en hård actionvärld, de tävlar, kör bil och är självklart jätte-häftiga.
Produkterna bygger på dessa bilder.

Som exempel kan vi ta actiondockan Action Man. Till skillnad från tjejernas barbiedocka står denne både bredbent, stadigt och han brukar olika typer av vapen. Barbie-dockan har rörligt huvud och kan både lägga huvudet på sned och nicka, men hon kan varken stå eller hålla något i handen.
Detta märks mycket tydligt i leksakskataloger. I katalogen far en häftig kille runt på skateboard medans tjejen står och tittar eller leker med dockorna.

Hur reagerar barn på detta?

Tror de att alla män ska vara stora och starka och ha en M-16 i vardera hand.
Alla kvinnor ska ha trådsmala armar och bara kunna nicka och lägga huvudet på sned, det är ju vad TV säger. Det är säkert sant.
Reklam till barn följer (precis som reklam till vuxna) vissa trender. Ena månaden kan det vara Actionman som är det absolut jättehäftigaste som alla barn måste ha. Nästa månad är det den nya grymma legoborgen.
Detta gör att barnen sällan blir nöjda med det de får. För nästa månad måste de ju ha den nya grejen. Om man jämför barn med vuxna så reagerar barn till stor del mycket lättare på reklam.

Barn lockar vuxna

Att många vuxna finner barn lockande är ingen hemlighet. En reklam om en deodorant för toaletter blir bra mycket mer attraktiv om det är ett två-årigt barn som bär huvudrollen.
I vissa fall lockar detta vuxna att köpa onödiga saker som de i vanliga fall aldrig skulle ha köpt.
Till exempel en reklam om en skonsam tvål där sitter en liten flicka tryggt i sin mammas knä.
Detta ger en känsla av trygghet hos ”tvålen”. Det känns som att om den här mamman kan må så bra av att använda den här tvålen; varför ska inte jag också få må så bra?

76 % av barnen mellan tre till åtta år ser på TV varje dag. Kommersiella TV-kanaler är de populäraste bland yngre tittare och drygt 80 % tittar på dem varje dag.


Reklamanalys

Vi valde att analysera en reklamfilm av Spendrup’s.
Denna reklamfilm inriktar sig mycket på att försöka framstå som ett nyhetsinslag. Den lägger också ganska mycket vikt på humor.
Filmen börjar med en presentation av huvudkaraktärerna, man får direkt intrycket av att han som står i förgrunden verkar vara en seriös och pålitlig människa. Bakom honom ser vi Robert Gustavsson, den slarvige och lata ungkarlen som sitter och diggar musiken. Nu har vi fått en grov presentation av huvudrollerna. Kameran följer med reportern in i lägenheten. Reportern påstår att många idag väljer öl utan tillsatser vilket Lars Jansson (Robert Gustavsson) inte gör. Vi har redan nu fått en inblick till hur händelseförloppet kommer att te sig. Vi har också fått en grov överblick över lägenheten.
I nästa skede startar dialogen mellan reportern och Lars Jansson. Lars förkastar reporterns påstående. Han berättar att han visserligen köper billig ”fulöl” på Internet, men filtrerar sedan bort tillsatserna på egen hand.
Vi får se en snabb bild på en hemsida med rubriken ”The anarchists beer-site”, med en stegkurs i hur man filtrerar sitt eget öl.
Nu inleds filmens humoristiska fas, som är huvuddelen av reklamfilmen. Lars börjar med att filtrera sin ”fulöl” genom en limpa.
Lars antyder att han kan det här om filtrering därför att han är en suppleant för en förening. Han fortsätter sin filtrering genom att hälla ”fulölen” genom en socka (hans egen).
Efter Lars filtreringen är klar och han har provsmakat frågar reportern om han lyckats ta bort tillsatserna från ”fulölen”. Han gör då en grimas som tyder på avsmak och skrattar sedan högt.
Nu inleds slutfasen. Reportern tar upp en flaska Spendrup’s och går sakta fram mot kameran. Det märks nu tydligt att han talar till oss (tittarna). Han kullkastar med en enda mening Lars metod. ”Riktigt öl bryggs på humle, malt, jäst och vatten.”
Efter det får vi reda på att detta faktiskt är en reklamfilm. Vi får se Spendrup’s logga framför ölflaskan och ett glas fyllt med öl. Vi får också veta att inslaget är sponsrat är Spendrup’s.
Under detta står sloganen ”Inga tillsatser. Bara öl.”
Filmen avslutas med en humoristisk avslutning som försöker etsa sig in i folks minnen. I det här fallet har de lyckats väldigt bra. Säger någon ”Har ’ru finöl?” förstår de allra flesta vad man talar om.

Hur kan man kritisera detta?

Inslaget inriktar sig på att vara seriöst och roligt. Början har många likheter med ett vanligt nyhetsreportage medan mitten av filmen är väldig humoristisk. När sloganen kommer fram blir det åter seriöst och sen kommer det roliga avslutningen.
Det här är en bra reklam. Den får både ut sitt budskap mycket och är omtalad. De har antagligen fått lite extra publicitet därför att de har en känd skådespelare i en av huvudrollen (Robert Gustavsson). Vi tycker det är bra med omväxling från de vanliga tråkiga reklamerna, därför är denna reklam bra. Men ändå är ju reklamen utformad för att folk ska köpa ölen, och försöker ge ett intryck av att man får kul när man dricker ölen.
På samma gång har reklamen en seriös sida för att visa att detta faktiskt inte är något som Sp...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-04-13

    kopierade*

  • Inactive member 2008-03-05

    utroligt bra! fortsätt så

  • Inactive member 2008-03-17

    jätte bra...tack så mycket:D

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-03]   Reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3384 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×