Varför får inte jag vara med? ­ En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot utanförskap.

1963 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Inom skolans verksamhet kan man se att det förekommer utanförskap bland eleverna. Trots att styrdokument och skollagen visar på att skolan aktivt skall förhindra uppkomsten av kränkande behandling såsom utanförskap. Skolans verksamhet skall inkludera mångfald samt olikhet och bidra till att alla inkluderas och känner trygghet. Från egna erfarenheter kan vi se att många elever hamnar utanför skolans sociala gemenskap. Syftet med vår studie blir därmed att ta del av goda och relevanta arbetsmetoder utifrån pedagogers svar för att förebygga utanförskap i de tidigare åldrarna. Vi vill även ta del av hur pedagogerna resonerar kring begreppet utanförskap, vad menas med utanförskap och vilka orsaker finns bakom uppkomsten. En annan frågeställning är att ta reda på vad styrdokument säger om utanförskap. För att ta del av pedagogernas resonemang och bygga på tidigare erfarenheter har vi valt att använda oss utav en kvalitativ intervjumodell som kom att inkludera sju pedagoger runt om i Västsverige. Utifrån resultatet av intervjuerna framkommer det att pedagogerna definierade utanförskap såsom att någon stängs ute från ett sammanhang av sociala relationer. Faktorer som kan bidra till att någon hamnar utanför gruppen kan vara etnisk tillhörighet, egen vilja, att man avviker från den rådande normen, fattigdom samt dålig hälsa. Pedagogernas resonemang kring vilka arbetssätt som är positiva i arbetet för att motverka utanförskap är livskunskap, kompissamtal, boksamtal samt rollspel. Genom styrdokumenten kan man se att skolan aktiv...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varför får inte jag vara med? ­ En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot utanförskap.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Varför får inte jag vara med? ­ En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot utanförskap.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25262 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×