Från FN till klassrummet: faktorer som inverkar på utbildning för hållbar utveckling

1869 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna undersökning har genomförts på två grundskolor i Norrbottens län för att undersöka vilket genomslag Förenta Nationernas arbete med utbildning för hållbar utveckling hittills har haft i den svenska skolans verksamhet. För att få en uppfattning om detta ville vi undersöka hur undervisningen går till samt hitta bakomliggande faktorer som påverkar dess utformning. Vi undersökte vilka ramfaktorer lärarna är påverkade av, det vill säga de förhållanden som begränsar lärarna att bedriva undervisning som de skulle vilja. Vi undersökte även hur lärare kontextualiserar utbildning för hållbar utveckling, det vill säga hur de utifrån sina egna erfarenheter och föreställningar tolkar begreppet. Hur undervisningen ser ut idag samt vilka ramfaktorer som påverkar detta i relation till hur lärarna kontextualiserar utbildning för hållbar utveckling kan ge en bild av verksamhetens utveckling. För att genomföra detta lämnade vi inledningsvis ut en enkät till samtliga lärare som undervisar i årskurs sju till nio på de undersökta skolorna. Utifrån svaren på dessa enkäter valde vi ut fyra lärare som visade på ett speciellt engagemang och intresse för hållbar utveckling. Dessa har vi sedan intervjuat. Både enkäten och intervjuerna visade att direktiv från skolledningen saknas för att inkludera hållbar utveckling i undervisningen. Dessutom har lärarna ej blivit erbjudna fortbildning inom detta område. Begreppet hållbar utveckling anses av många lärare som svårförståeligt och de får därmed problem att förhålla sig till hur undervisningen ska se ut enligt FN:s riktlinjer. De intervjuade lärarna kontextualiserade utbildning för hållbar utveckling på olika sätt. Dessutom såg de olika typer av ramfaktorer beroende på vilken kontextualisering de gjorde. De lärare som förespråkade en normerande undervisningstradition såg ekonomi och tid som de viktigaste ramfaktorerna. De lärare som hade en mer pluralistisk undervisningssyn såg däremot lärarkåren som den mest centrala begränsande faktorn och uppfattade inte ekonomi och tid som hinder. Lärarkåren samt fortbildning är faktorer s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Från FN till klassrummet: faktorer som inverkar på utbildning för hållbar utveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Från FN till klassrummet: faktorer som inverkar på utbildning för hållbar utveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25517 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×