Uppsatsens syfte är att erhålla en förståelse för hur olika intressenter (företags Investor relations-avdelning, analytiker, media) på kapitalmarknaden tänker och agerar gällandes att stabilisera ett företags aktiekurs med stöd av Investor relations (IR). Det är även intressant att belysa och erhålla en bred förståelse gällande intressenternas handlande och hur deras beteende kan tänkas påverka en aktiekurs. För att erhålla en god empiri användes en kvalitativ metod med sex personliga intervjuer. Respondenterna utgörs av två börsnoterade företags IR-avdelning, Hennes & Mauritz (H&M) och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). Vidare intervjuades två analytiker som analyserar de nyss nämnda företagen. Analytikerna arbetar på Handelsbanken respektive Carnegie. Därefter intervjuades en ekonomijournalist som är börskrönikör på Dagens Nyheter (DN) och som även skriver om detaljhandels-branschen. Slutligen, för att erhålla en bredare information om ämnet genomfördes en intervju med IR-konsulter på Kreab. Teori hämtades till stor del från kommunikations- samt finansteoriområdet där litteratur, forskningsrapporter samt artiklar har använts. Efter att empirin sammanställdes, integrerades denna med teorin för att erhålla en analys samt slutsatser. Slutsatserna visar att det är möjligt att påverka en aktiekurs både upp och ner med stöd av IR. Däremot får det inte glömmas bort att syftet med IR är att erhålla en aktiekurs som avspeglar företagets rätta värde. Genom goda relationer samt transparent, konsekvent och ärlig informationsgivning kan företag erhålla förtroende bland kapitalmarknadens aktörer. En ytterligare slutsats är att om företag bland annat integrerar finansiell information, ledning och planer framgångsrikt bör det leda till att man värderar företaget rätt. Vidare kan det konstateras att individer ofta agerar orationellt och inkonsekvent vilket leder till en påverkan på aktiekursen. Denna beteendep...