När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne

1057 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Forskningsfråga: Hur påverkas allivsbutikerna av att få Lidl eller Netto som granne och vilken betydelse har allivsbutikernas val av åtgärder för att differentiera sig för hur väl de lyckas konkurrera med hard discount-butiken? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur traditionella allivsbutiker påverkas av att en aktör med utpräglad lågprisprofil (hard discount) etablerar sig i närheten. Vidare är syftet att beskriva hur allivsbutikerna, genom olika åtgärder, arbetar för att differentiera sig från hard discount-butikerna och hur val av åtgärder inverkar på hur väl allivsbutikerna lyckas i konkurrensen med den nya aktören. Metod: Vi har, genom tio besöksintervjuer och tjugo telefonintervjuer med handlare och butikschefer i allivsbutiker, samlat in kvalitativ och kvantitativ data om hur dessa butiker påverkats av att få Lidl eller Netto i sin närhet och vilka strategier de använt för att möta den nya konkurrenten. De teorier som används vid analysen behandlar konkurrensstrategier och hur allivsbutiker påverkas av lågpristrenden i allmänhet och hard discount i synnerhet. Analys och presentation av den insamlade empirin görs i ett gemensamt kapitel där resultaten från empirin ställs mot den teoretiska referensramen. Resultaten från analysen presenteras i våra slutsatser. Slutsatser Resultaten från studien visar att omsättningen i de flesta (25 av 30) allivsbutiker inte har påverkats av att de fått Lidl eller Netto som granne. Gemensamt för dessa butiker är att de har en hög servicegrad och en tydlig färskvaruprofil och att de inte använder priset som främsta konkurrensmedel mot Lidl eller Netto. De hade även sin profil redan innan Lidl/Netto etablerade sig i närheten och har därefter arbetat med att stärka profilen. De butiker som har påverkats mest har antingen en lågprisprofil eller ligger i ett område med låg köpkraft där kunderna jagar låga priser. Några butiker...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29760 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×