Norra Banregionen är en av fem banregioner inom Banverket i Sverige.
Regionen stäcker sig från Riksgränsen i norr till Långsele i söder. Som
beställare av underhålls- och investeringsarbeten ansvarar Norra
Banregionen för att utveckla och underhålla järnvägen inom regionen. Norra
Banregionen ska verka för att marknadsföra järnvägsalternativ för att
tillgodose de transportbehov som finns inom regionen. Även om
persontrafiken utgör en viktig del av transporterna i regionen, är det
transporterna av malm samt stål-, skogs- och trävaror som utgör
majoriteten.
Syftet med exmensarbetet var att kartlägga och analysera arbetsmiljöarbetet
vid Norra Banregionen. Vid behov skulle rekommendationer ges på hur
regionen kunde förbättra tillämpningen av det systematiska
arbetsmiljöarbetet. Målet var att jämföra den verkliga bilden vid Norra
Banregionen med den ideala bilden av systematiskt arbetsmiljöarbete. Det
vill säga hur arbetet utfördes i praktiken, för att se om det fanns
förbättringsområden i tillämpningen av arbetsmiljöarbetet. Fokus i
examensarbetet var Norra Banregionens arbetsmiljöarbete med de egna
arbetstagarna. Några djupare studier i hur arbetsmiljöarbetet fungerade med
entreprenörer gjordes inte i detta arbete.
Studien bestod dels av genomförandet av en litteraturstudie i ämnet
arbetsmiljö i allmänhet och arbetsmiljöarbetet vid Norra Banregionen i
synnerhet. Dels genomfördes också 17 kvalitativa intervjuer med chefer och
arbetstagare vid Norra Banregionen samt med en kundansvarig vid Previa
företagshälsovård. Jag använde mig av en halvstrukturerad intervjumetod med
öppna frågor som ändå var fokuserade kring speciella områden i
arbetsmiljöarbetet. Frågorna hade formulerats vid tidigare tillfälle och
fungerade som mall i de olika intervjuerna. Vid behov ställdes följdfrågor.
I intervjuerna framgick att respondenterna överlag var nöjda med hur
arbetsmiljöarbetet sköttes vid regionen. Det uppfattades att både tid och
pengar avsattes till arbetsmiljöändamål och en friskvårdsgrupp arrangerade
aktiviteter för att främja arbetsmiljön. Det uppdagades dock att
arbetstagarrespondenterna ansåg att regionen lade mer fokus på den fysiska
och ergonomiska arbetsmiljön än på den psykosociala. Previas
företagshälsovård deltog bland annat i utformningen av den fysiska
arbetsplatsen och höj- och sänkbara möbler fanns att tillgå. Det praktiska
arbetsmiljöarbetet skedde främst vid arbetsplatsträffarna där arbetsmiljö
var en stående punkt. Arbetstagarna hade då möjlighet att komma med idéer
och synpunkter gällande arbetsmiljön. Vid regionen genomfördes, förutom den
centrala medarbetarenkäten, även andra mätningar av personalens välmående i
samarbete med Previa. Arbetstagarrespondenterna påpekade dock att få
ändringar märktes efter att enkäter och dylikt hade genomförts.
Arbetstagargruppen framförde också vissa klagomål på ledarskapet i regionen
och ville se förändringar.
Utifrån studierna och intervjuerna framgick det att Norra Banregionen hade
ett välorganiserat och fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete. Regionen
följde de lagar och förordningar som var fastställda i Arbetsmiljölagen och
Arbetsmiljöverkets förordning AFS 2001:1 Systematiskt Arbetsmiljöarbete.
Det innebar bland annat att regionen hade en arbetsmiljöpolicy och
handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet. Regionen hade även fasta rutiner
för riskbedömning, uppgiftsfördelning och uppföljning av arbetsmiljöarbetet
samt för dokumentation av arbetsmiljöarbetet.
Förbättringsåtgärder som föreslogs gällde bland annat en omorganisering av
arbetsplatsträffarna för et...