Att lära svenska genom skapande verksamhet - En studie som jämför skapande verksamhet med traditionell undervisning i år 3, 4 och 5

1144 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och syfte I den verksamhetsförlagda utbildningen (Vfu) har vi fått praktiska erfarenheter kring arbetsformen grupparbete. Genom våra lärdomar kring formen väcktes frågor kring hur vanliga våra upplevelser är i ljuset av verksamma lärares erfarenheter. Vårt syfte var att undersöka hur SO/Svensklärare uppfattar grupparbete som arbetsform i grundskolan med avseende på några av oss definierade nyckelbegrepp: kunskap, roller, relationer, bedömning, värdegrund och demokrati. Metod Vi valde ett kvalitativt perspektiv med fenomenografisk forskningsansats. Datainsamlingen skedde via intervjuer med sex lärare verksamma på två olika grundskolor i två olika kommuner. För att få fram det komplexa i informanternas erfarenheter valde vi en semistrukturerad intervju med möjlighet till följdfrågor. Resultat Vår huvudsakliga slutsats kring de intervjuade lärarnas svar visar på att de var tydligt förankrade i läroplanens mål. Främst framkom att formen motiverades utifrån att variera undervisningen och stimulera socialt samspel. Arbetssättet användes till att utveckla förtrogenhet i att både tolka och nå målen. Deras utsagor visade stor samstämmighet runt att arbetsformen är komplex och krävande vid gruppindelning, konflikthantering och enskild bedömning. Formen ansåg lärarna vara utvecklande av både sociala och kognitiva kunskaper och färdigheter. Via grupparbetet övade sig eleverna i att tolka och förstå sociala och kulturella koder samt värderingar som vårt demokratiska samhällsliv bygger på. Informanternas svar visar på att de var tydligt förankrade i läroplanens sociokulturella perspekt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att lära svenska genom skapande verksamhet - En studie som jämför skapande verksamhet med traditionell undervisning i år 3, 4 och 5

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att lära svenska genom skapande verksamhet - En studie som jämför skapande verksamhet med traditionell undervisning i år 3, 4 och 5
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31469 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×