Intern kommunikation vid implementering av förändringar: en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division

2355 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens företag och organisationer måste ständigt förändra och förnya sig för att kunna överleva. Många av de studier som genomförts, visar att implementeringar av strategiska beslut i företag och organisationer ofta misslyckas och implementerings-arbetet beskrivs av många forskare som en konst snarare än en vetenskap. Förändringsarbetet och i synnerhet implementeringsfasen är det som fokuseras i detta arbete. Det finns många olika orsaker till varför implementeringsarbeten misslyckas, men genomgående så lyfts den interna kommunikationen fram som en ytterst kritisk faktor. Detta är orsaken till att vi på djupet studerat detta ämnesområde. Vi har genomfört en fallstudie som innefattar tre av företagen inom Minelco Group: Minelco AB i Sverige, samt Minelco Minerals och Minelco Specialities i England. Minelco köpte i april 2003 upp Frank & Schulte Fillers and Minerals Division och det är denna omfattande förändring som ligger till grund för arbetet. Huvudsyftet med arbetet är att beskriva hur mellanchefer i en organisation ska utnyttja olika kommunikationsstrategier, för att uppnå effektiv och bestående implementering av förändringar. Trots att mellanchefer inom Minelco i stor utsträckning anger att kommunikation med medarbetare är viktigt, upplever vi inte att detta är något som prioriteras i tillräcklig utsträckning inom företaget. En permanent kommunikationsstrategi som är anpassad för och accepterad av mellanchefer och underställda, anser vi kan bidra till en omprioritering av den interna kommunikationen och samtidigt underlätta för framtida förändringsarbeten. Det är viktigt att medarbetarna i varje enskilt bolag och på varje avdelning utformar en kommunikationsstrategi som passar dem själva, dock kan vissa riktlinjer med fördel arbetas fram av ledningen genom kommunikation med mellanchefer. Sedan är det upp till varje mellanchef att tillsammans med de underställda vidare utforma en lämplig kommunikationsstrategi i detalj. Organisationer och dess medlemmar ska ständigt utgå från ett antal hörnstenar i sin kommunikation: Vem som ska kommunicera, Vad som...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Intern kommunikation vid implementering av förändringar: en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Intern kommunikation vid implementering av förändringar: en fallstudie vid Minelco i samband med uppköpet av Frank & Schulte Fillers and Minerals Division
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32034 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×