Den emotionella aspekten av dyslexi hos tonåringar

1601 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dyslexi är officiellt klassificerat som ett funktionshinder i Sverige sedan 1991. Många menar att självförtroendet starkt påverkas av handikappet och att omgivningens reaktioner är avgörande för hur barnet ser på sig självt. Det är vanligt att problemen uppstår i samband med skolstarten då svårigheterna med att ta till sig läs- och skrivprocessen tydliggörs. Tillsammans med en kaotisk hemmiljö som kännetecknas av instabilitet och otrygghet, kan ett aggressivt och antisocialt beteende utvecklas och i värsta fall leda till kriminalitet. Min undersökning bygger på strukturerade intervjuer av tio elever i en skola i centrala Malmö. Eleverna är tonåringar i årskurs 7 till 9 som har diagnostiserats som dyslektiker. Eleverna gav överraskande positiva svar om sin dyslexi och läsinlärning och om sitt självförtroende. Jag hade väntat mig att eleverna skulle vara mer emotionellt påverkade av sitt handikapp. Endast två av tio elever visade en sämre psykosocial anpassning, vilket kunde förklaras med en upplevelse av alltför lite stöd från hemmet.  Det faktum att eleverna ändå är så positiva och har en positiv självbild kan möjligen förklaras med att de går i en skola som inte blundar för deras svårigheter, utan öppet arbetar för att hitta lösningar för att få en fungerande inlärning. Detta stärker min uppfattning om hur viktigt det är att det dyslektis...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den emotionella aspekten av dyslexi hos tonåringar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Den emotionella aspekten av dyslexi hos tonåringar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32297 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×