Undervisning för hållbar utveckling ­ att fånga en vilja till aktiv handling

1903 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Vårt syfte är att ur ett elevperspektiv synliggöra hur skolan arbetar med helheter och sammanhang gällande undervisning för hållbar utveckling. Vi kommer att undersöka elevernas attityder, värderingar, handlingsvilja och deras syn på sitt eget inflytande i skola och samhälle. Vi kommer även att se på lärarnas intentioner med övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling. Huvudfråga Hur kan undervisningen för hållbar utveckling verka för att eleverna utvecklar en vilja till aktiv handling i miljö- och samhällsfrågor? Metod Vi har gjort elevenkäter bland 38 elever i skolår 9 på två olika skolor och lärarenkäter i två arbetslag. Utifrån enkätundersökningen delade vi in eleverna i kategorier. Med kategorierna som bas valde vi ut elever för intervju. Vi genomförde fyra gruppintervjuer. Vi har även gjort litteraturstudier. Resultat Eleverna visar på goda kunskaper gällande miljö- och samhällsfrågor. Däremot har många svårt att se samband mellan ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. De visar omsorg om andra människor och framtida generationer. Att få vara med och påverka kan väcka ett intresse för miljö- och samhällsfrågor om ungdomarna bemöts med respekt och intresse från vuxenvärlden. Eleverna tycker att det är viktigt att man i skolan får diskutera etiska och moraliska ställningstaganden för att i framtiden kunna fatta rätt beslut. Lärare arbetar generellt med övergripande perspektiv som ingår i hållbar utveckling. Men de upplever olika hinder och svårigheter i detta arbete. Betydelse för läraryrket Att föra demokratiska samtal är viktigt i undervisning för hållbar utveckling för att tydliggöra samband mellan sociala, ekologiska och ekonomiska dimensioner. Ett pluralistiskt förhållningssätt är viktigt i val av didaktiska metoder och för att väcka intresse och skapa s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Undervisning för hållbar utveckling ­ att fånga en vilja till aktiv handling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Undervisning för hållbar utveckling ­ att fånga en vilja till aktiv handling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32461 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×