Bilens historia

10 röster
24847 visningar
uppladdat: 2005-03-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Historia

Den första ”bilarna” var en ångdriven trehjuling konstruerad av Joseph Cugnot. Året var 1770. Men tyvärr var den inte så bra, den var svår att styra och ganska otymplig på gatorna. Inga fler fordon av den modellen byggdes efter det. Den första bensindrivna bilen tillverkades av Siegfried Marcus i Wien, men fortfarande var bilarna väldigt osäkra, de hade knappt några bromsar och var direkt trafikfarliga. 1885 byggdes de första bilarna till försäljning, av Carl Benz.

Det var i Frankrike som den stora bilindustrin började komma igång på allvar, cykeltillverkaren Armand Peugeot tog upp den första biltillverkningen 1890, och de tre bröderna Renault startade ett företag strax efter.

Men det var inte bara i Frankrike som man byggde bilar, flera andra europeiska länder lockades av att producera en alldeles ny bil. I Italien startade FIAT, och Harry John Lawson startade en fabrik i England.

Det stora genombrottet för bilismen kom med Henry Fords T-modell, som började tillverkas 1908. Hans grundtanke var att bygga en billig och enkel bil, tillgänglig för folk med vanliga inkomster. Som minst kostade en T-ford 290 dollar år 1924. Sammanlagt tillverkades mer än 15 miljoner T-Fordar fram till 1927, då tillverkningen av denna klassiska bil lades ned för att ersättas av en ny konstruktion, Model A. Ford sänkte också arbetstiden ner till åtta timmar om dagen, samtidigt som han höjde arbetarlönerna. Genom att han därmed kunde införa treskift i fabrikerna (3 x 8 = 24!) utnyttjades maskinparken hela dygnet.

Bilföfsäljningen har från -20 talet till nu ökat väldigt mycket.


Ångbilen

Ångbilen var ju den första tillverkade bilen, och det var egentligen det självklaraste drivmedlet då (förutom hästar förstås).
Stora och små ångmaskiner drev ju fartyg, järnvägslok, elkraftverk och hela fabriksanläggningar, så varför skulle de inte kunna driva en bil..?
Men det blev ju inte riktigt som alla hade tänkt sig. Cugnots ångbil blev ju misslyckad och senare försök ledde inte till någon framgång för ångbilen.

En av nackdelarna med de tidiga ångbilarna var att de inte kunde startas omedelbart efter ett längre uppehåll. Det tog tid att få upp tillräckligt tryck i ångpannan. Fransmannen Léon Serpollet tog 1875 ett viktigt steg med sin "snabbpanna". Vattnet pumpades här in gradvis i en spiral av glödande järnrör, varigenom ånga bildades, och bilen kunde startas nästan direkt.
En motsvarande uppfinning hade gjorts i USA av John McCurdy redan 1824, men det blev en ångbil av Serpollets konstruktion som kom att användas i Peugeots cykelfabrik 1889. Serpollets ångbil färdades 1890 den 47 mil långa vägen från Paris till Lyon. Dessa ångbilar var under åren 1901-02 de snabbaste landsvägsfordonen i världen. På sex minuter kunde de startas från kallt tillstånd. Sedan Serpollet avlidit 1907 upphörde tillverkningen av ångbilarna.


Elbilen

Miljöproblem av olika slag drabbar ju världen idag, ett försök till att förminska de är att använda miljövänliga bilar. Elbilar. Man kanske tänker att det är en ganska ny idé, men det är det inte för redan vid sekelskiftet 1900 fanns tillverkare av elbilar i flera länder. Blybatteriet och den elektriska likströmsmotorn var långt utvecklade och man kunde inte se att bilen skulle föra några problem med sig. I Österrike byggde Ferdinand Porsche en batteridriven elbil år 1900. Den drevs av två elmotorer inbyggda i framhjulen. Andra typer av elbilar byggdes i England och USA. De blev använda bl.a. som taxibilar i London och Paris.

I ett antal städer här i Sverige har man beslutat att bussar som ofta bara går på tomgång och släpper ut massvis med avgaser ska köra på biogas. Det är en speciell gas som vi får tack vare att vi komposterar. Det är alltså rent avfall och kompost de kör på, och det ger nästan inga giftiga utsläpp alls.


Bilar i Sverige

Gustaf Erikson i Surahammar byggde 1897 den första svenska bilen med förbränningsmotor Den första industriellt tillverkade bilen i Sverige var en Peugeot som visades på en lantbruksutställning i Göteborg 1891 utan att väcka något större intresse. Ett drygt tiotal bilar importerades sedan till Sverige fram till sekelskiftet. En bilutställning i Stockholm 1903 gav ökat intresse för nyheten. Snart därefter började biltillverkning hos flera svenska företag.

Assar Gabrielsson (1891-1962) var försäljningschef vid Svenska Kullagerfabriken (SKF) i Göteborg, och Gustaf Larson (1887-1968) var verksam som ingenjör i Stockholm. De hade båda på var sitt håll funderat på att starta en svensk biltillverkning. Ett sammanträffande mellan dem 1924 blev starten till det som senare skulle utveckla sig till Volvo, Sveriges största industriföretag. Med finansiering från framför allt SKF inrättades en fabrik på Hisingen i Göteborg. En grundidé var att bilarna skulle byggas av delar som tillverkats på andra håll och sedan fraktats till Göteborg.


Den första serietillverkade Volvobilen lämnade fabriken 1927. Den kom att tillverkas i totalt mindre än 1000 exemplar och gav ingen vinst till företaget. En senare, större modell lyckades bättre, då den fick stor användning som taxibil. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bilens historia

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-05-12

    t-forden tillverkades väl efte

  • Inactive member 2005-11-02

    Ja..T-forden kom efter A-forde

Källhänvisning

Inactive member [2005-03-24]   Bilens historia
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3755 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×