Volvos Historia från 1927 till 1998

7 röster
19977 visningar
uppladdat: 2006-03-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Om jag säger jag rullar vad tänker ni på då?
Eller om jag säger Gustav Larsson och Assar Gabrielson vad tänker ni på då?..
Säkert inte ett skit, men d gör jag tänker på Bilmärket Volvo!!!

Allting började med att Gustav Larsson och Assar Gabrielson i april 1927 började tillverka bilar som skulle bli dagens moderna och exklusiva bilar. Jag ska berätta allt från den första bilen som Volvo gjorde till 850 och 900 serien. Jag kan börja med att säga att redan 1927 var Volvo ett företag som pekade rakt upp men några snedsteg har varit på vägen.

Den första Volvon som kom hette ÖV4 och blev kallad Jacob den hade en motor som var fyrcylindrig på 28 hk. Jacob hade en topphastighet på 90 km/h men hade en rekommenderad hastighet på 60 km/h. Den var dock inte en storsäljare i Sverige eftersom den var en öppen bil. det tillverkades därför en systerbil som hete PV4 med heltäckande chassi och 4 dörrar men har samma motor som ÖV4. PV4 sållades i 899 stycken exemplar från 1927 till 1929. Priset blev 4800 kr.

Efter PV4 så ville Volvo bil mer konkurrenskraftigt och började då tillverka en bil som hette PV650 som tillverkades mellan 1929 – 1937 den hade en sexcylindrig motor som var betydligt starkare än PV4: an. Med sina 55 hk så blev den mycket snabbare än den tidigare modellen. Vilket gjorde att Volvo var tvungna att ha en kraftigare ram, bredare och längre för att få bättre väghållning. Det blev en lyckad säljare och 3400 stycken såldes för 6700 kr styck.

PV36 Carioca, den amerikansk liknande Volvon med ett chassi av helt i stål och en sexcylindrig motor med 80 hk. Den var även mycket stor PV36: an hade hela sex sittsar och delad fram och bakruta. Det var ingen speciellt bra satsning av Volvo när det tog ända från 1935 till 1938 att få alla 500 sålda. Det berodde antagligen på det höga priset som låg på 8500 kr.

Efter stolpskottet PV36 var det dags för Volvo att fixa en stor säljare vilket dom 1936 gjorde, med Volvo PV 50 fick Volvo en riktigt bra bil på rullbandet. Med PV50 hade man en sexcylindrig motor med 86 hk och hel fram och bakruta. Fram till år 1945 hade 6425 PV50 sålts och Volvos första storsäljare var ett faktum. Plus att priset var inte så dumt heller för 5800 kr var ett klipp för en svensk familj.

År 1946 kom utvecklingen av PV50, nämligen PV60. det var inte så mycket som skilde sig förutom att motorn hade 90 hk och en rattväxel som nyhet. Men här såldes bara 3000 bilar vilket ändå var ett plustecken för Volvo eftersom det visade att folk hällre köpte en svensk bil än en importerad. PV60 slutade tillverkas 1950.

Nu var det ett faktum att Volvo var Sveriges val, när Volvo PV444 kom ut på marknaden 1947, hade det redan 1945 alltså två år innan skrivits 2300 säljkontrakt och samma år som den kom ut hade drygt 10 000 bilar beställts av dom 12000 tänkta. Slutet av 1947 var Volvo tvungna att sluta ta emot beställningar under ett tag eftersom dom låg efter i produktionen. 444: an hade en fyrcylindrig motor med 42 hk. 1953 blev PV444 Sveriges mest sålda bil och kunde också erbjudas i fler färger, 10 860 för en standard utrustad och 11 415 för en special utrustad. 1955 blev den första Svenska bilen exporterad till USA med hög framfång PV444 blev väl omtyckt i staterna. Efter detta så blev det dags att tillverka 544: an som hade en större odelad fram och bakruta. PV544 blev snabbt förknippad med rally och framgångar, det såg Gunnar Andersson, Evert Rosqvist och Tom Trana till när dom alla har varsin EM segrar titel. År 1965 slutade tillverkningen av PV444/544, då hade 440 000 exemplar tillverkats.

1953 började tillverkningen av Volvo Duett, Duett som betyder två bilar i en eftersom den hade ett stort lastutrymme kunde man ha den till både leverans så väl som personbil. Duetten tillverkades i 69 000 exemplar. Men efter tillverkningsslut 1969 så blev Duetterna även använda på annat sätt när man började bygga EPA traktorer som snabbt blev populärt bland ungdomarna.

Volvos största satsnings fel kom år 1956 då Volvo sport. Med sina 70 hk, dubbla förgasare och glasfiberkaross var det ändå inget som intresserade Svenska folket 67 bilar tillverkades innan produktionen las ner ett år senare nämligen 1957.

Amazonen Volvos stora hit från 1956 till 1970. Amazonen var den första Volvon som kunde erbjudas i tvåfärgskombination, den har även delad grill. Den har en B16 motor med 60 hk och kunde säljas för 12 600 kr. Amazonen var även den första bilen med att standard utrustas med trepunktsbälte. 1963 började även Amazon kombi att tillverkas. År 1961 hade man tillverkat 93 000 Amazoner varav 46 000 blev exporterade. Amazon blev även Sveriges mest sålda bil 1965. vid tillverkningens slut 1970 hade 667 323 bilar tillverkats.

Nu var Volvo sugna på en riktig sport bil. Den skulle heta P1800. Den börjades att tilverkas 1961 och hade en fyrcylindrig motor med hela 100 hk men ska det smaka ska det kosta, för utgångspriset var 20 982.

Nu kommer dom bilarna som dom flesta förknippar med Volvo 100 serien fram till 900 serien. Vi börjar med 140 som tillverkades mellan 1967 och 1974. den kostade 19 000 och hade en fyrcylindrig motor på 96 hk. Ett år senare kom 160 med en 3.0 liters 6: a med 145 hk men den var ju förstås från 24 000 till 28 000 kr och blev nordens mest sålda bil 1971. vid produktionsstop hade 1 351 000 blivit tillverkade.

Den klasiska 200 serien kommer nu, den började tillverkas 1975 då den kostade 26 900 kr och hade en motor med 112 hk och var fyrcylindrig. Även en 262 Bertone kom med en V6: a med 144 hk och en massa special utrustning. 240 var även den första bilen i världen med katalysatorrening vilket många värderade högt. När 200 serien slutade tillverkas 1993 hade det varit en mycket populär bil från start till slut.

Nu kommer en bil som inte allt för många har hör ha talats om en Volvo 66, dom tillverkades bara mellan 1976 – 1980. Var en mycket liten och smidig bil men hade bara 47 hk med en steglös automatlåda. Men tillverkades bara i Holland.

1976 började man tillverka 300 serien, den första var en 1,4 liters 4: a med 70 hk med steglös remdriven automatlåda. 1978 kom den även med manuell låda. 1981 började man tillverka 360 hade en rak 4: a med 116 hk. 1 339 000 bilar av 300 serien har tillverkats till dom slutade tillverkas 1991.

Nu är vi framme vid min favorit 700 serien. Den första bilen som kom från 700 serien var 760 GLE som hade en V6: a som utvecklade 176 hk vi 5600 varv. Den hade mekanisk insprutning och var en låg och bred bil. Men även denna va ingen billig uppkomst 100 000 var starpriset och riktade sig mest till köpare som vill ha exklusiva bilar. 1984 kom den fyrcylindriga varianten av 760 nämligen 740 och ett år senare 745 alltså kombin. Det som var mycket bra på 700 serien var att den var väll isolerad och mycket vidrations fri. Även mycket lätthanterlig bil, skulle man tappa bakändan så får man snabbt upp den igen med en snabb rattvridning. En till sak som var mycket bra var att den var mycket rost tålig och att den hade den nya B23 motorn som var en lågfriktionsmotor vilket många var skeptiska till och trodde att den inte skulle ha samma livslängd men det visade sig att den hade till och med en längre livslängd än en vanlig motor. 1985 kom även 700 seriens sportvariant 780 cupé Bertone men för att bli ägaren till en sån va man tvungen att ta fram 225 000 kr. 1992 hade 1 239 000 bilar av 700 typ tillverkats.

480: en den första framhjulsdrivna Volvon som kom, den hade en fyrcylindrigmotor med 102 hk. Den var inte heller svensk tillverkad utan även denna holländsk och tillverkades i 80 000 exemplar fram till 1995. år 1988 började man även tillvärka 440 och 460 som också var framhjulsdrivna. För den vanliga Glt: n fick man betala 107 900 kr och för den dyrare turbo modellen 141 000 kr 440 och 460 tillverkades i 610 000 exemplar.

1991 – 1998, behöver jag ens berätta vilken bil jag tänker på. AA jag tror det. 900 serien. Den kom i 940 och 960. 940: en hade en 8 ventilig motor med fyra cylindrar och hade 131 hk. Och en 960 med 24 ventilig Rak 6: a med 2...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Volvos Historia från 1927 till 1998

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-04-15

    utmärkt arbete

  • Inactive member 2007-01-09

    jättebra arbete

  • Inactive member 2008-03-08

    sancka om att kopiera allt frå

Källhänvisning

Inactive member [2006-03-16]   Volvos Historia från 1927 till 1998
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5864 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×