Om arbetslaget och lärares lärande : En fallstudie av arbetslagets betydelse för pedagogers lärande om undervisning och lärande

709 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
The aim of this essay is to study the importance of team organisation of teachers’ learning of teaching and learning and to find out different obstacles and possibilities.I carried out the study at a schooldistrict in a community in the south of Sweden. Data was collected by group interviews and document studies. To get all kinds of teachers, from pre-school to year six, in the groups the sample was made by the headmaster of the schooldistrict. Since it is a case study the findings can not be considered as general, but they can hopefully contribute the pedagogical discussion and future research.The findings show that there exists a difference between the expectations on policy level on the one hand and on the team level on the other hand. The expectation on the policy level describes a kind of organized learning, which means a collective strategy of evaluating, analyzing and document the work. Although the teachers declared that the team had a major importance, they had not any expectations regarding the collective learning. The learning that they describe cannot be described as organized learning, it was more of an independent type of learning, which is characterised of fragmentation and individualism and goes on spontaneously in the work while teaching the children.The obstacles found were; unclear teacher identity, complex workday task, the difficult talk, lack of expectations and the hidden place of organized learning.The possibilities found were; multiplicity, team spirit, reflecting talk and up to date.For further research I propose a deepe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Om arbetslaget och lärares lärande : En fallstudie av arbetslagets betydelse för pedagogers lärande om undervisning och lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Om arbetslaget och lärares lärande : En fallstudie av arbetslagets betydelse för pedagogers lärande om undervisning och lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=38551 [2024-05-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×