Arbetslaget, en tillgång eller ett hinder - en studie om arbetslagets framväxt och dess nuvarande funktion i grundskolans tidigare åldrar.

939 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Som snart färdiga lärare brottas vi med en ständigt återkommande ängslan över att bli lämnade ensamma utan ett starkt sammansvetsat arbetslag där hjälp och stöd kan finnas. Härigenom föddes idén om att undersöka hur arbetslaget fungerar i skolan idag. Arbetet belyser den fenomenografiska teorin genom att pedagogerna i arbetslaget kan dra nytta utav varandra eftersom alla inte får samma uppfattning av saker som händer och på så sätt kan de komplettera varandra. Syfte Vi har valt att begränsa oss till att genomföra en studie om arbetslagets utbyte av undervisningsidéer. Syftet med denna studie är att se till vilken grad pedagoger i arbetslag delar med sig av sina egna undervisningsidéer till andra kollegor. Frågeställning · Hur har styrdokumenten ändrat fokus angående arbetslag i skolan? · Hur stort utbyte av undervisningsidéer har pedagogerna av varandra? · Är formen att arbeta i arbetslag en tillgång eller ett hinder gällande utbytet av pedagogernas undervisningsidéer? Metod Vi har valt att använda oss av en kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetod i form av en enkätundersökning. I undersökningen har en skola i Göteborg, en skola i en kranskommun till Göteborg och en skola på annan ort deltagit. I enkätundersökningen har vi ställt ett antal frågor kring den enskilde pedagogens situation i arbetslaget. Resultat Genom att göra denna studie har vi kommit fram till att arbetslaget är ett bra forum för att diskutera och genomföra gemensamma projekt samt ett bra forum för rektorn att delge information. När det gäller utbyte av undervisningsidéer så sker detta endast i liten omfattning under arbetslagsmötena. Det finns dock en önskan från pedagogerna i arbetslagen som deltog i vår studie att arbetslagsmötena ska vara ett forum där det ges tillfälle att utbyta undervisningsidéer. Relevans för läraryrket Vi känner att det har stor relevans för läraryrket med fungerande arbetslag där det diskuteras och reflekteras över undervisningen. Det som sker i utbytet är att man tar t...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Arbetslaget, en tillgång eller ett hinder - en studie om arbetslagets framväxt och dess nuvarande funktion i grundskolans tidigare åldrar.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Arbetslaget, en tillgång eller ett hinder - en studie om arbetslagets framväxt och dess nuvarande funktion i grundskolans tidigare åldrar.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39540 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×