Är reklamens kvinnor i männens våld?

1836 visningar
uppladdat: 2003-06-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problembakgrund - Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. Det vi fann mest intressant var inte att undersöka att så verkligen var fallet utan att utreda vilka krafter som låg bakom hur kvinnor framställs i reklamen; Var det ekonomiska intressen? Beror det på en mansdominerad bransch? Eller är det rent av ett sätt för patriarkatet att bibehålla de traditionella könsrollerna? Vidare fann vi det intressant att utreda varför inte förändringstakten av kvinnobilden i reklamen håller samma takt som densamma i svenska samhället. Mannen i reklamen framställs ofta som förvärvsarbetare, auktoritär och aktiv medan kvinnan främst är till för att behaga mannen och visas ofta upp i hemmet. Detta trots att de flesta kvinnor i dagens samhälle är självständiga och arbetande. Syfte - Syftet med denna uppsats har varit att försöka identifiera de bakomliggande faktorerna till varför kvinnor framställs som de gör i reklam samt att utreda hur det kommer sig att kvinnobilden i reklam inte förändras i samma takt som samhället. Metod - För att komma fram till välgrundade slutsatser har vi valt ett kvalitativt angreppsätt bestående av djupintervjuer. Undersökningen har genomförts i tre olika delar; en med ett flertal reklammakare av olika kön, en med reklamköpare samt en avslutande intervju med en reklamforskare och lektor i marknadsföring vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors. De roller dessa personer har representerar de olika delar av systemet som vi anser är av intresse för vårt syfte. Genom att intervjua dessa kunde vi således undersöka fenomenet och dra slutsatser från flera olika perspektiv. Resultat - Vi kom fram till att de bakomliggande orsakerna till att kvinnor framställs som de gör i reklam var många, bland annat: Att tydliga könsroller känns igen av många människor och reklam ska vara igenkännande. Att reklamfolket tror att kvinnor ska framställas på ett visst sätt, helt enkelt på grund av att det saknas forskning om och tillämpning av motsatsen. Att reklambranschen är mansdominerad både vad gäller antalet anställda, löner och maktpositioner, vilket gör att det är mannens bild av kvinnan som kommer fram i reklamen. Att företag använder sig av standardiserad reklam så att den ska passa i flera olika länder, vilket leder till stereotyper i densamma. Att reklam återspeglar hur det ser ut i samhället; de roller kvinnor har i samhället får de även, till viss del, i reklamen. Att männen har den största köpkraften i samhället och därför riktas reklamen mot män. När det gäller varför kvinnobilden i reklam inte förändras i samma takt som jämställdhetsutvecklingen i samhället kom vi, bland annat, fram till följande: Att det är svårt att mäta effekterna av reklam, vilket gör att företagen inte vågar chansa på att förändra den. Att reklamen inte har i uppgift att ta fram någons frigörelse i samma utsträckning som samhället har, utan faktiskt att sälja en...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Är reklamens kvinnor i männens våld?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-06-04]   Är reklamens kvinnor i männens våld?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39509 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×