Tillväxten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens på den svenska TV-marknaden

1935 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Övergången till digital-TV och en allt billigare teknik för TV-produktion har triggat den explosionsartade ökningen av nischade TV-kanaler. I det allt mer fragmentiserade och individualiserade svenska samhället har nischkanalerna nått framgångar. Deras utbredning och popularitet rör om i grytan på en tidigare relativt statisk marknad och ingen aktör lämnas opåverkad. Tydligt är att de stora TV-kanalerna tappar mark och måste anpassa sig till det nya TV-landskap som håller på att ta form. Allt verkar peka på en fortsatt ökning av nischkanaler. Frågan är hur stor andel av marknaden de kommer att ta och om de fristående nischkanalerna kommer att kunna konkurrera med nischkanaler från stora TV-koncerner som TV4, MTG och SBS? Syftet med uppsatsen har varit att utforska dagens svenska TV-marknad och undersöka hur den rådande och stundande utvecklingen kommer att påverka konkurrenssituationen för våra stora TV-kanaler och de nya nischkanalerna. En kvalitativ marknadsundersökning har genomförts i form av djupintervjuer med experter inom TV-branschen. Porters konkurrenskraftsmodell har legat till grund för analysen. Våra huvudsakliga slutsatser är att vi i framtiden kan förvänta oss ett nischkanalslandskap dominerat av systerkanaler till våra kommersiella storkanaler. Nischkanalerna kommer tillsammans att inta en stabil och betydelsefull position på marknaden. Sveriges stora TV- och mediekoncerner kommer att starta fler nischkanaler framöver. Risken för att kannibalisera på sin storkanal är dock stor. Den närmaste tiden kommer att vara en kapplöpning i att hitta på, skapa och förverkliga kanalkoncept som har ett potentiellt tittande i framtiden. I dagsläget finns inget tillförlitligt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tillväxten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens på den svenska TV-marknaden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Tillväxten av nischade TV-kanaler : Ökad konkurrens på den svenska TV-marknaden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40369 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×