Teknikens historia

10 röster
17838 visningar
uppladdat: 2005-04-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Stenåldern:

På stenåldern fanns varken hjul eller motorer, man var tvungen att dra och släpa maten till hyddan. Man hade bara benkraften. Man jagade mycket och man var aldrig helt säker på att få mat för dagen. På vintern var det svårt att skaffa mat och jag vet inte hur dom gjorde men dom fångade nog en och annan kanin. Dom kom över små åar och floder med hjälp av urholkade stockar som dom hugg ner med hjälp av yxor. Husen byggde dom av stenar, stockar, pinnar och ibland stora löv. I mitten av huset fanns det oftast en lägereld så familjen kunde hålla sig varm under natten och vintern. I slutet på stenåldern så hade man även slädar att ta sej fram med i snö. Då kunde man lättare ta hem maten.


Järnåldern:

På järnåldern använde man sej av oxar, hästar och åsnor. Dom kunde transportera mycket tyngre saker om dom hade något som hästarna drog efter sig på hjul så till en början så hade man små enkla vagnar som drogs av en häst men senare på järnåldern så uppfanns även större vagnar som drogs av en eller två hästar eller åsnor. Man uppfann också större båtar som kunde transportera två till tre människor men man hade inte uppfunnit åror än. Man använde häst och vagn långt in på 1800- talet


Medeltiden:

På medeltiden hade människorna utvecklat större och mer praktiska vagnar och man transporterade inte bara varor utan de rikare familjerna hade det som medel att ta sig till och från stan eller kompisar. Man hade också utvecklat båtar och dom hade plats för människor och då användes dom för att ex få soldater över en å. Under krigen så användes ”belägringstorn” att kunna gå upp på muren med. Koggen är den mest kända av båtarna under medeltiden. Koggen var kraftig och kunde ta mycket last. Dessa båtarna hade segel men senare på medeltiden fanns det både två och tremastade båtar.


1700- talet

På 1700- talet var Sverige fattigt så man försökte att hitta på något att känna pengar på. Den enda lösningen som fanns var att skapa något genom handeln som kunde driva in mycket pengar från folket. Grundaren av ostindiska kompaniet hette Collin Campbell han kom från skottland och var en rik köpman. Det var tre som grundade det svenska Ostindienkompaniet, Collin Campbell, Niclas Sahlgren och Henrik König. Mellan 1732-1745 gjorde det första skeppet sina fem resor. Skeppet hette Friedricus Rex Sueciae. Matroserna sov i hängmattor under däck men ibland kunde det även finnas några under bar himmel också. På båtarna möglade det mycket och det var väldigt fuktigt även under däck. Man åkte först till Spanien och bytte trä och järn mot silver, för i Kina ville man inte ha något annat man Spanien däremot ville gärna byta. När man hade Åkt till Spanien och bytt varorna så fortsatte resan till Kina. Man hade mycket kanoner ombord för att inte bli överfallna av pirater på vägen. När man var framme i Kina så bytte man silvret mot ex porslin och siden. När man var hemma igen så sålde man allt med en stor vinst. Hela resan tog ca 3 år.


1800- talet

På 1800- talet kom bilen. I ca 10m km/tim åkte dom fram på gatorna. Men det var bara rika som hade råd att köpa bilar i början. De första bilarna såg nästan likadana som vagn. I England var det lag på att ifall man körde bil så var någon annan tvungen att gå framför och vinka med en röd duk som varningssignal. De första bilarna var ångdrivna det var först i slutet av 1800- talet som man började bygga bensindrivna bilar. Det var en som hette Gustav Eriksson som uppfann Sveriges första bil och samtidigt grundade han en bilfabrik som hette ”VABIS” som låg i Södertälje. Men hästen var långt in på 1800- talet människans bästa transportmedel. Cyklarna kom också ungefär när bilarna kom. Till en början liknade cykeln en sorts sparkcykel. Ifall man ville ha en cykel fick man gå till cykelmakaren och beställa en. Man fick mäta benen på köparen för att veta hur stort djur man ska ha.

Men i slutet av 1800- talet började cyklarna likna dom vi har idag.
På 1800- talet började man också fylla ballongerna med gas istället för varmluft. Det snabbaste sättet att ta sig runt om i landet var tåget och de första järnvägarna byggdes i England på 1800- talet. Men tillgängligheten till tåg så kunde människor åka utomlands på resa.


1900- talet

På 1900- talet kom flygplanet, snabbare bilar, ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Teknikens historia

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2008-10-04

    mycket bra, hjälpte mig faktiskt :D tack!

Källhänvisning

Inactive member [2005-04-21]   Teknikens historia
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4155 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×