Språkutveckling i förskolan ­En kvalitativ undersökning kring förskollärares arbetsmetoder och teorier

1492 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte:Vårt syfte var att undersöka olika förskollärares syn på deras metoder och arbetssätt när det gäller barns språkutveckling samt vilka teorier deras verksamhet bygger på. Vi ville jämföra förskollärarnas olika tankar kring barns språkutveckling, utifrån deras perspektiv. Frågeställning: Vilken roll har förskolläraren i barns språkutveckling? I vilka situationer i verksamheten främjas barnens språkutveckling? Metod:Vi valde att göra en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. I undersökningen deltog sex förskollärare. Vi var intresserade av deras tankar kring hur de arbetar med språkutveckling. Därför föll valet på att genomföra en kvalitativ undersökning. Resultat: Språket är en viktig del i barns utveckling och det behövs för att de ska kunna göra sig förstådda. Det är därför en förutsättning att förskollärare och övrig personal är medvetna om hur de ska stimulera barns språkutveckling. Verksamheten ska därför genomsyras av en stor variation i arbetssätt där barnen får möjlighet att samtala med varandra. Det kan vara när man arbetar med rim och ramsor, drama, bild, sagoläsning eller vid samlingen. Det räcker inte att som förskollärare bara genomföra de olika aktiviteterna och vara nöjd med det, utan aktiviteterna måste följas upp på ett relevant sätt för att barnen ska utveckla sitt språk på bästa sätt. Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att undersökningen ska ge oss en bra grund att stå på inför vårt framtida arbete med barns s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Språkutveckling i förskolan ­En kvalitativ undersökning kring förskollärares arbetsmetoder och teorier

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Språkutveckling i förskolan ­En kvalitativ undersökning kring förskollärares arbetsmetoder och teorier
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=41897 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×