Konsumentlagar

3 röster
8632 visningar
uppladdat: 2005-06-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte?

Syftet med lagen är att ge konsumenten ett skydd när man köper en vara i en affär. Den skyddar konsumenten om det t.ex. är fel på varan, affären inte håller vad de lovar eller om man helt enkelt inte skulle vara nöjd med den.

Konsumentköplagen är en tvingande lag. Det betyder att ett företag aldrig kan ge sämre villkor än vad som står i lagen. Det är ett sorts minimikrav. Företagen får givetvis ge bättre villkor om de vill.

Den gäller vid köp av:

*Livsmedel, kläder, elektronik, med mera. Det gäller även om man byter in t.ex. en bil mot en annan. (bara hos en bilfirma)
*Beställning eller special beställning av en vara som ska tillverkas.

Det gäller inte vid köp av:

*Varor från privatpersoner
*Varor från bolag och dödsbon
*Köp av fastigheter

Detta betyder i klartext att allt ”löst” som man köper från en affär inkluderas i denna lag. Så denna lag är till för konsumenten. Den ser till att konsumenten alltid har rätt att få en felfri vara och att den levereras i tid. Skulle inte varan levereras i tid så har man då rätt att avbeställa varan om förseningen har betytt mycket för dig. Dock så kan handlaren kräva dig på alla utgifter som han fått i samband med det, så som fraktkostnad.

Skulle det vara något fel på varan när du väl fått den eller den inte håller det den lovar så kan man bara vända sig till affären igen. Där har då affären en skyldighet att återställa varan. Det kan vara att:

*Man får varan reparerad.
*Man får en ny, felfri vara.
*Få ersättning för att själv rätta till felet.

Man kan till och med i vissa fall häva köpet om affären vägrar. Ett lätt sätt att få varan snabbare kan också vara att hålla in med i alla fall delar betalningen. Det har man rätt till.


Sexmånadersregeln:

Sexmånadersregeln är till för att skydda konsumenten i sex månader om varan skulle ha några fel. Kommer felet inom sex månader så anses det alltid vara ursprungliga fel. Felen ska då åtgärdas utan kostnad. Affären är tvungna att laga varan om de inte kan vissa att du på något sätt orsakat felet. Affären har alltså det ansvaret. Att man har orsakat felet kan t e.x vara att man vanvårdat den eller inte skött den enligt bruksanvisning. Skulle ett fel komma efter sex månader så är det du som har ansvaret att bevisa att det var något ursprungsfel.


Installation:

Är det så att säljaren tar på sig att installera varan så räknas varan som felaktig om installationen inte skulle vara rätt gjord. Det betyder att då att det är säljarens ansvar att åtgärda det.

Hur ska man då göra om det är fel på varan?

Det som man ska göra först är att reklamera den, muntligt eller skriftligt till
säljaren. Då måste man också säga vad det är för fel på varan.

Gör man det inom två månader så ska det inte vara några problem. Har det gått mer är tre år så har man mist sin rätt att reklamera. (Varor som är inköpta innan 1 april 2005 så gäller det två år.)


Marknadsföringslagen

Syfte?

Lagen gäller vid marknadsföring av te. x tjänster, varor och arbetstillfällen, men även aktier och fonder.

Det finns många olika lagar som ingår i marknadsföringslagen. Här är några :

*Jämförande reklam:
Säljaren får inte göra så att en förväxling mellan produkter kan hända.

*Reklamidentifiering:
Det måste tydligt stå vem som svarar för reklamen. Det måste också framgå att det är reklam.

*Vilseledande efterbindningar:
En säljare får inte härma en annan reklam så att produkterna kan förvecklas.

*Vilseledande förpackningsstorlekar:
En säljare får inte använda större förpackningar än vad som är nödvändigt.

*Utförsäljningar:
Säljaren får inte använda ordet ”utförsäljning” om det inte gäller en
slutförsäljning av hela eller delar av affären. Det måste också ske under en
begränsad tid.

*Obeställda produkter:
En säljare får inte leverera produkter till dig som du inte betällt och sen försöka få dig att betala.

*Förmånserbjudanden:
Erbjuder försäljaren förmåner ska han också informera om villkoren.

*Garantier:
Finns garantier med i köpet ska säljaren informera om vad den innebär.

*Obeställd reklam:
Säljaren får använda många sätt för marknadsföring som te. x telefax, e-post och automatiska uppringnigssystem. Säljaren får endast göra det om du tackat ja till det.

Det var några av de regler som marknadsföringslagen innehåller. Det finns fler. Både marknadsföringslagen och konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten.


Den som bryter?

Om ett företag skulle bryta mot någon av lagarna så kan de förbjudas att
fortsätta med sin marknadsföring. Den som bryter kanske också bli tvungen att betala en avgift som ligger mellan 5 tusen och 5 miljoner. Den avgiften går till staten men även en privatperson kan få skadestånd. Det kan man få om säljaren då orsakat skada för dig som konsument.

Vilseledande reklam:

Vilseledande reklam betyder att man köper en vara som ska vara på ett
sätt, men när man väl köpt den är den inte så.

Ett exempel är om varor köps in från ett annat land och paketeras här i
Sverige så måste det märkas varifrån den kommer. Annars så kan det
tolkas som om den kommer ifrån Sverige.


Produktsäkerhetslagen

Syfte?

Lagens syfte är till för att förhindra att varor eller tjänster kan skada personer. Konsumenten kan te.x kräva att handlaren ska ge ut information om varan och hur den ska användas.

Det företag som bryter mot den här lagen kan i vissa fall få förbud att fortsätta sälja varan om man inte gör den mer säker. Det vanligaste är ändå att säljaren fixar det som var fel på varorna.

Varje år sker så mycket som en halv miljon fritidsolyckor. Stor del av de beror faktiskt på dålig information om produkterna eller att produkterna är farliga.


Varningsinformation

På många varor så hittar man varningtexter. Man hittar ofta det på bl.a små leksaker som inte barn under 3 år får leka med. Det är till för att barnen inte ska stoppa i sig leksaken och då kvävas.

Ett annat problem som har varit stort är jordnötter. Många föräldrar ger ibland sina barn jordnötter. För små barn kan lätt sätta de i halsen. Kommer jordnöten i kontakt med vatten så sväller den också. Det gör den ännu mer farlig. Det är ett exempel på en vara som nu fått en varningsinformation så att färre såna olyckor
inträffar.


CE-märkning:

CE-märkning kom till den 1 juli 1995. Märkningen betyder att en säljare
endast får sälja varor som uppfyller visa krav som skydd och säkerhet.
Oftast så är det fabriken som varan tillverkas i som en CE-märkning
stämplas på. Alltså är det fabriken som måste se till att varan verkligen
uppfyller kraven. Man ska därför inte blind lita på att en CE-märkt
vara verkligen kan uppfylla de krav som de måste. Många företag
klistrar också på en lapp med CE-m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konsumentlagar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-06-22

    Skriv gärna en kommentar....

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-22]   Konsumentlagar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4481 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×