Ungdomars konsumtionsval

1049 visningar
uppladdat: 2006-10-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med år uppsats är att ta reda på hur ?tweens? (barn i åldern 8-12 år) samt ungdomar i åldern 18-22 år väljer sina varor och vad det är som faktiskt påverkar deras val. Syftet är även att jämföra de båda målgrupperna för att kunna se vilka skillnaderna är. Metod: Vi har valt att arbeta utifrån en kvalitativ ansats då vi har för avsikt att se till helheten och sammanhanget i det vi undersöker och inte till problemets specifika delar. Vi vill även skaffa oss en bredare och djupare kunskap om det specifika ämnet än vad som möjliggörs genom en kvantitativ ansats. Då vi utgått från åra empiriska fakta kombinerat med redan existerande teorier kan år uppsats därför sägas ha en abduktiv ansats. Teoretiska perspektiv: Olika teorier som behandlar marknadsföring, konsumentbeteende, ?tweens? och psykologi har tillämpats i uppsatsen. Empiri: år empiri baseras på totalt trettio stycken semistrukturerade intervjuer med ?tweens? och ungdomar i åldern 18 ?? 22 år. Slutsatser: ?Tweens? är väl medvetna om vilka produkter de vill ha och hur dessa ska se ut varpå de framförallt väljer sina produkter och produktmärken utifrån faktorer som finns i deras närmiljö. De flesta ?tweens? har behov av att tillhöra någon form av grupp som karakteriserar det som ?tweens? eftersträvar. Trots deras ringa ålder är många av dem ändå prismedvetna, detta är i de flesta fall en följd av restriktioner hemifrån. Det råder en stor märkesmedvetenhet bland ?tweens?, många av dem vet också precis vilket märke de vill ha respektive inte ha. Ungdomar i åldern 18-22 år, säger sig påverkas av utseendet på respektive produkt när de ska göra sina inköp. De tycker det är viktigt att kunna klämma, känna och titta på produkterna innan affären avslutas, vilket medför att det optimala inköpsstället är en vanlig butik, där köpprocessen lättare kan fullbordas. I denna målgrupp råder en utbredd märkeslojalitet, där produkterna väljs...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ungdomars konsumtionsval

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-10-19]   Ungdomars konsumtionsval
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44956 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×