Entrepreneurship as a tool for increased organic growth in large, established companies.

681 visningar
uppladdat: 2006-06-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Att undersöka den Entreprenöriella Orienteringen i ett stort, etablerat företag som vill öka den organiska tillväxten. Om nödvändigt, justera EO-modellen så att den passar i den specifika kontingensen. Ge råd om hur ett stort, etablerat företag kan öka den Entreprenöriella Orienteringen. Metod: En fallstudie på Trelleborg AB genomfördes med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med respondenter från olika organisationsnivåer. Vi har också studerat en stor mängd artiklar. Teoretiska perspektiv: Kontingensteorin har tjänat som övergripande synsätt genom hela studien och den Entreprenöriella Orienteringen, såsom definierad av Lumpkin och Dess (1996) utgjorde den teoretiska grunden. Modellen innehåller följande fem dimensioner: Autonomitet, Innovationsförmåga, Risktagande, Proaktivitet och Konkurrerande Aggressivitet. Empiri: Divisionen Materials and Technical Composites inom Trelleborgkoncernen valdes som fallstudieobjekt. Sju medarbetare på olika hierarkiska nivåer, från VD till maskinoperatörer, intervjuades. Resultat: De faktorer som ett stort, etablerat företag måste ta i beaktande för att öka sitt entreprenörskap skiljer sig åt jämfört med ett litet företag. Därför har EO-modellen anpassats genom att exkludera dimensionen Proaktivitet och addera dimensionen Kommunikation. Anledningen är att Proaktivitet inte är någon givande strategi i den specifika kontingensen, och företaget bör hellre prioritera Konkurrerande Aggressivitet. Kommunikation är ytterst viktigt för att få ut så mycket som möjligt av övriga dimensioner. En tillfredsställande kommunikation är svårare att uppnå ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Entrepreneurship as a tool for increased organic growth in large, established companies.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-08]   Entrepreneurship as a tool for increased organic growth in large, established companies.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45122 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×