Svenska frågor - teater
22303 visningar
uppladdat: 2005-07-29
uppladdat: 2005-07-29
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
1. Hur uppstod teatern?
Under 400-talet f.kr. Blev Aten en kulturell och ekonomisk storstan. Där uppstod den teaterkonst som sedan utvecklades till den moderna teatern vi har idag.
Det var under fester till guden ”Dionysos” som man sjöng till varandra och som senare utvecklades till teaterspel. Sångerna var riktade till Dionysos och var en hyllning till honom.
2. Hur såg teatern och scenen ut i Grekland under Antiken?
Till en Början spelades teatern upp under bar himmel på marken i en slutning, så att alla skulle se bra. Eftersom det var en hyllning till Dionysos var det ofta flera tusen åskådare och varje skådespel kunde pågå i flera timmar och ibland en hel dag.
Så småningom försågs sluttningen med stenbänkar som omslöt nästan hela spelplatsen, orkestran. Bakom denna fanns ett omklädningsrum som senare byggdes i sten och försågs med pelare och torn, för att det skulle lika en slottsfasad. Framför denna kunde man ställa upp dekorationer. Kören agerade på orkestran, medan skådespelarna stod på någon upphöjd plattform bakom denna.
Eftersom det var så mycket folk och en så stor teater borde det ha varit väldigt svårt att höra vad skådespelarna sa, men akustiken på dessa teatrar var väldigt bra. Om man tappar ett mynt nere vid orkestran kunde man höra det längst bak, som kunde vara upp till 100 m ifrån. Däremot såg man inte speciellt bra, trotts att skådespelarna hade stora styltskor, höga huvudbonader och färgglada mantlar.
3. Vilka var skådespelarna och vilka sceniska ”redskap” använde man?
Det fanns inga kvinnliga skådespelare utan alla roller spelades av män. Självklart fanns det kvinnliga roller och därför behövdes masker. Man behövde dem också för att lättare kunna uttrycka olika känslor, för att snabbt och enkelt byta roll om man har fler än 1 och för att synas bättre.
Som sagt så hade man också höga skor, höga hattar och mantlar med synliga färger. Allt för att man lättare skulle kunna följa skådespelet.
4. ”Ingen undgår sitt öde” så kan budskapet i Sofokles pjäs Kung Oidipus sägas vara. Försök utifrån denna pjäs beskriva vad en tragedi är.
En tragedi är något hemskt som sker med ett hemskt och onormalt slut. Som i Kung Oidipus, den pjäsen är ett jättebra exempel på en tragedi, där han trotts med motstridighet, inte lyckas undgå sitt öde utan tar död på sin far och gifter sig med sin mor. Ett hemskt och onormalt slut och kan därför kallas för en tragedi. En tragedi kan förklaras med några enklare ord: hemskt, fasansfullt, olyckligt, förfärligt mm.
5. Shakespeares Hamlet är också en tragedi. På vilka sätt tycker du att gestalterna Kung Oidipus och Hamlet liknar varandra?
En sak som de båda berättelserna har gemensamt är att båda har familjeintriger med mord, svek och kärlek. De är båda två fruktansvärda berättelser med tragiska slut, Kung Oidipus som i sin förtvivlan skär ut sina ögon ”varför se om man inte ser sanningen”? Och Hamlet som dör i samma ögonblick han får ut sin hämnd på sin farbror. Kung Oidipus och Hamlet har ytterligare en sak gemensamt… De försöker båda två få slut på sitt lidande och öde. Hamlet som är självmordsbenägen och kung Oidipus gör allt för att förhindra den smärta och olycka som väntar honom.Båda berättelserna slutar hemskt och det är, som sagt, det som menas med en tragedi, ett olyckligt slut.
Skillnaden mellan dessa två berättelser är huvudpersonernas mammor. Hamlet hatade sin mamma efter att hon ”svek” honom genom att gifta sig med hans farbror som var hans fars mördare. Hon försökte sedan också få Hamlet att glömma sin far och acceptera det som sket. Detta vägrar Hamlet och det kan man förstå. Kung Oidipus i sin tur älskade sin mor (med tanke på att han gifte sig med henne) Det kanske inte var äkta kärlek, men mor och son har alltid något band. Han gav sig av utan negativa tankar om sin familj, han hade ju en ganska bra uppväxt.
Men annars är berättelserna väldigt lika varann.
6. Molière och komedin under 1600-talet kan man tala om att det fanns finkultur och folkkultur. På vilket/vilka sätt kan man säga att Molière i sina pjäser skildra Frankrike i skrattspegeln? Genom hans pjäser försökte han få Frankrike i skrattspegeln. Molière ville öppna folkets ögon genom att göra komedier med exempel på hur det kunde ha sett ut för en del människor under den här tiden. Han förtydligade vissa personligheter hos en del människor och vinklade sina pjäser så som han tyckte utifrån sina och folkets åsikter. Detta var oftast negativt för personerna i frågan eftersom komedier innebär mycket skratt och hånande. Det var inte konstigt att folk blev upprörda och ville för...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2005-07-29] Svenska frågor - teaterMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4633 [2024-04-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera