Lamborghini

5800 visningar
uppladdat: 2005-07-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ferruccio Lamborghini föddes i Renazzo en by nära Bologna den 28 april 1916. Hans föräldrar var bönder men han var själv intresserad av teknologi och mekanik. Efter ha gått ut teknikskolan i Bologna blev han inkallad till andra världskriget där han fick ta hand om alla militär fordon. När han kom tillbaka till Italien började han köpa gamla militär fordon och gjorde om dom till traktorer. Dom sålde bra för att folk behövde traktorer efter kriget. Hans succé gjorde så att han kunde köpa en liten fabrik i Cento 1948.


1960 så hade Lamborghini blivit ett etablerat märke dom tillverkade inte bara traktorer men också Luftkonditionerings apparater och olje brännare. Nu när han hade fått pengar så ville han börja med sin dröm att tillverka helikoptrar men när den Italienska regeringen inte ville ge han licens att tillverka helikoptrar så började han tillverka bilar. 1963 öppnade han en fabrik i Sant´Agata där han tillverkade den första Lamborghini 350 GT. Fram till 1972 växte företaget väldigt snabbt och bra men då kom En världsomfattande lågkonjunktur därmed tvingades han sälja 51% av sitt företag till en Schweizisk Businessman vid namn George-Henri Rosetti. 1974 sålde han resten av företaget till en vän av Rosetti vid namn Rene Leimer. Den nya ledningen brydde sig inte lika mycket om företaget som Ferruccio dom satsade för mycket pengar på några off-road bilar som aldrig riktigt sålde och där förlorade dom väldigt mycket pengar.


Efter ett tag grep den Bolognaska Staten in och tog över Lamborghini och sålde nästan inga bilar förrän Staten sålde företaget till Mimers Brothers ett stort matföretag. Dom satsade mycket pengar på nya modeller och nya arbetare och designers. Lamborghini vaknade till liv igen. Dom växte så snabbt att pengarna började ta slut igen så dom behövde an arbetspartner så dom ringde Chrysler och dom ville gärna vara med och hjälpa till. Den 23 april 1986 sålde Mimers Brothers Lamborghini till Chrysler. Emile Novaro blev Chef över Lamborghini. 7 maj 1990 slutade Lamborghini att tillverka Countach efter 19 år i produktion och 2000 gjorda bilar. Efter Countach kom Diablo. Men en annan lågkonjunktur skulle snart komma och 1992 så var det nästan inget stort sportbils märke som sålde bilar. Det motiverade Lamborghini att börja leta efter nya sätt att sälja motorer och bilar t ex båtar och traktorer igen och vanliga familje bilar.
1993 kom den nya modellen av Diablo den hette Diablo VT och Diablo Special Edition för att fira 30 års jubileum av Lamborghini. Men fortfarande hade dom nästan inga pengar så Chrysler sålde Lamborghini till Megatech.


Men efter att ha vunnit en Båt tävling så ändrades ägare igen. Megatech sålde 60% till V-Power och 40% Mycom. Tillslut 1998 köpte Audi hela Lamborghini.


Så allting slutade bra tillslut. Jag fick min information från Lamborghinis hemsida. Här kommer alla bilar Lamborghini någonsin gjort.



1963 First Lamborghini prototype, the 350 GTV debuts at the Turin Motor Show
1964 The 350 GT, a refinement of the original prototype, debuts at the Geneva Motor Show
1966 the 400 GT is produced as a derivative of the 350 GT, with a four seater 2 + 2 derivative also available
1968 the Islero 400 GT is launched, as well as the Espada four seater.
1969 Improved version of Islero 400 GT, tagged Islero S or GTS
1970 The Miura P400S, upgraded version of the P400, is launched. In addition, the successor to the 400 2+2, the Jarama 400 GT is produced
1971 A second revision to the original Miura P400 prototype of 1966, the P400 SV is launched. An all-new competition-inspired sports car prototype, the Countach LP500 is launched at Geneva Motor Show
1972 Lamborghini unveils the Urraco P250 at the Turin Motor Show. The revised Jarama IS is referred to as the Jarama GTS, and is the last front-engined Lamborghini sports car. The first Countach LP400 prototype is shown at the Geneva Motor Show
1973 The second Countach LP400 prototype is shown at the Paris Motor Show
1974 The Countach LP400 production car debuts at the Geneva Motor Show
1975 A replacement for the P250, the Urraco 300 was introduced
1976 The Silhouette, a new vehicle based on the Urraco, is introduced at the Geneva Motor Show
1977 Lamborghini produces the Cheetah, destined for the military market but adapted for civilians due to greater public interest
1978 The LP400S changes its tyres and suspension
1981 The LM001 goes into production as a follow-up to the Cheetah, with the option of a V12 4.7 litre Countach engine or Chrysler 360 cc V8
1982 The Countach LP500S is launched, with new 5.0 litre engine. The new two seater Jalpa is produced with V8 engine. The LMA prototype is produced from the previous LM001 design, able to carry extra people, and designated the LM002
1985 The Countach receives its third major revision and is rechristened the LP500S QV, after its Quattrovalvole engine with four valves per cylinder
1988 Lamborghini celebrates its 25th anniversary as a manufacturer of exotic sports cars and introduces the last edition of the Countach - the 25th Anniversary edition
1990 Lamborghini launches the Diablo; at 202 miles per hour the fastest production car in the world
1992 The open top version of the Diablo, the Roadster, is presented at the Geneva Motor Show
1993 The year of the VT: the Diablo VT 4WD is launched at Geneva Motor Show, with the Diablo special edition introduced to the public at the factory, with production limited to 150 units to be built during 94/95
1994 Lamborghini presents a new gearbox for the marine racing engine, and wins the season’s off-shore Class 1 Championship
1995 A cherry red Diablo Roadster VT with fuscia pink interior is shown at the Bologna Motor Show, and production of the Roadster takes off
1996 The Diablo SV (Sport Veloce) is launched, a simplified and more sporty version of the Diablo inspired by the Miura SV. The Diablo SVR is also presented, to compete in the Lamborghini monomarque championship. The championship takes off with 26 Diablo SVRs lined up at European circuits
1998 The ’99 model year Diablo is presented at the Paris Motor Show, with major engine improvements
1999 The Diablo GT, a high pe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lamborghini

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-07-29]   Lamborghini
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4648 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×