Invandrarpolitik

10732 visningar
uppladdat: 2005-08-02
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

Jag har valt att arbeta med asyl och flyktingpolitiken eftersom det intresserar mig. Vilka får uppehållstillstånd? Vad är migrationverkets arbete? Jag vill ta reda på vilka som får asyl och hur man går till väga för att besluta om vilka som får uppehållstillstånd, vilka fall som kommer först.
I arbetet berättar jag bl.a. om vilka som är flyktingar, asylsökandes ärendegång, migrationsverkets arbete, även om hur asylpolitiken ser ut idag och hur den förväntas att se ut imorgon. Man får även reda på vad den sökande gör under väntetiden och hur de blir försörjda. Jag har även skrivit om lagar och regler som beslutats i Sverige gällande flyktingpolitiken. I mina slutord har jag berättat om vilka slutsatser jag dragit och komplikationer som finns idag i migrationsverket och vilka åtgärder som tas för att lösa dessa. Jag analyserat kring två fall som ägt rum i migrationsverket. Vi får även reda på vad en F.d. invandrarminister tycker om situationen idag och varför migrationsverket tagit de beslut som de gjort.


Flyktingpolitiken

FN: s flyktingkonvention
Sverige undertecknade flyktingkonventionen 1951 som 130 andra länder också gjorde, den så kallade Genèvekonventionen.
Med detta lovar Sverige att vi ska ge en fristad åt de personer som har sådana flyktingskäl som beskrivs i konventionen.

Flyktingpolitiken idag
Vissa delar av asylpolitiken idag bestäms gemensamt inom unionen och andra delar bestämmer de enskilda länderna själva. Alla medlemsländer måste vara ense vid de flesta beslut som görs annars kan var land lägga in sin vetoröst. Besluten som tas anger vad varje land minst måste göra men länderna kan själva ha generösare beslut om de önskar.

Flyktingpolitiken i framtiden
Eu ska fastställa en gemensam asylpolitik. Målet med det är att gemensamma beslut ska tas och det ska gälla i alla medlemsländer. Politiken ska dock överensstämma med Genèvekonventionen och andra internationella överensstämmelser. Beslut ska ske genom kvalificerad majoritet för att det ska gå igenom och de enskilda ländernas vetorätt försvinner. Europaparlamentet kommer i fortsättningen vara med om att stifta lagar på hela asylområdet. Undantag; Danmark, Storbritannien och Irland.

Vilka får uppehållstillstånd
Invandringspolitiken under de senaste decennierna har alltid varit ett hett ämne. Detta kan bero på att invandringen har öka kraftigt under de senaste 50 åren. Denna kraftiga ökning är följden av de krig och förtryckelser runt om i världen. Invandrare som flyr från sitt hemland är illa tvungna till det för de behöver skydd på olika sätt.

Sverige har skrivit på FN: s flyktingkonvention. Sverige måste ge de personer asyl som är flyktingar enligt konventionen. Konventionsflykting är den som har skäl att vara rädd för förföljelse i sitt hemland på grund av:
· sin ras
· sin nationalitet
· att han eller hon tillhör en viss samhällsgrupp
· sin religiösa eller politiska uppfattning.
Men inte bara konventionsflyktingar får asyl utan enligt svensk lag kan även skyddsbehövande få asyl i Sverige. Skyddsbehövande är den som har lämnat sitt hemland
och:
· har starka skäl att vara rädd för till exempel dödsstraff eller tortyr
· behöver skydd på grund av krig eller miljökatastrof i sitt hemland
· är rädd att bli förföljd på grund av sitt kön eller sin sexualitet.
Personer med starka humanitära skäl kan också få stanna i Sverige. Det gäller till exempel den som lider av någon livshotande sjukdom som han eller hon inte kan få behandling för i hemlandet. Personer som fått asyl i Sverige får i regel ett permanent uppehållstillstånd, vilket innebär att dessa personer får bosätta sig i landet för gott.


Från ansökan till beslut

Migrationsverket arbete
Det beror bland annat på hur många asylsökande som har kommit den senaste tiden och hur komplicerade deras ärenden är. När migrationsverket inte finner tillräckligt med skäl för den asylsökande att stanna beslutas avvisning. Om då den sökande inte är nöjd med detta och vill överklaga så går fallet till utlänningsnämnden. Överklagandet tar mellan 1-2 år för att beslutas slutgiltigt.

Om utlänningsnämnden också finner för svaga skäl till uppehållstillstånd avvisas utlänningen. Migrationsverket anordnar och betalar hemresan. Blir det så att personen vägrar att lämna landet blir det polisens uppgift att se till att han/hon lämnar landet. Migrationsverket och utlänningsnämnden beslutar endast om den sökande får uppehållstillstånd och får bosätta sig i landet för gott.


Under väntetiden

Personer som har sökt asyl i Sverige och väntar på beslut får välja om de vill bo hos släkt och vänner eller i Migrationsverkets hyrda lägenheter. De flesta föredrar att anordna bostad själv. Verkets boende är vanliga lägenheter där de får sköta all hushåll själv. Ensamstående får dela rum och familj kan få ett eget rum men man delar lägenheten med andra. Under väntetiden ska de sökande delta i olika organisationer där de får lära t.ex svenska, engelska, data, praktik etc. Om sökandes fall väntas bli längre än 4 månader får den sökande finna ett vanligt arbete med förutsättningen att arbetet varar längre än 3 månader. De som har pengar får stå för sina egna utgifter medan de utan pengar får bidrag.


Rätten till vård och bidrag

De sökande har rätt till akut och tandvård. De får då betala 50 kronor av vårdavgiften och som högst 40 kronor för sjukresa. Om kostnaderna för sjukvård överstiger 400 kronor får den sökande ansöka om bidrag som betalar avgiften. Ersättning till de sökande som inte har egna pengar:
Vuxen: 71 kr/dag
Sammanboende: 61 kr/dag
Barn 0-17 år: 37-50 kr/dag

Detta ska räcka till mat, kläder, fritid, hälsa, hygien m.m. Pengarna kan endast sänkas om den sökande försvårar utredningen genom att inte medverka i att uppge sin identitet, om han/hon inte dyker upp vid möten eller inte medverkat i verksamhet etc.


Beviljat uppehållstillstånd

När uppehållstillståndet är beviljat anvisade till en kommunalbostad och så fort en bostad blir tillgänglig upphör personens dagersättning och ansvaret blir överlämnat till kommun. Kommunen ska upprätta en introduktionsplan för varje nyanländ invandrare. För sitt arbete får kommunen en statlig ersättning för varje mottagen person. Kommunen ska hjälpa till med att finna jobb, skola, praktik för att den sökande ska anpassa sig i samhället och leva som en ”medborgare” som betalar skatt etc.


I analysen ska jag ta upp fall som ägt rum i migrationsverkets salar. Jag ska argumentera för eller mot deras beslut och varför jag tycker som jag gör. Vi får även reda på varför migrationsverket beslutat som de gör F.d. invandrarminister talar om sina åsikter gällande dagens invandrarpolitik.

Fall 1: En 35 årig singel man ansökte om uppehållstillstånd eftersom han påstod sig vara homosexuell och kunde inte återvända till sitt hemland Saudiarabien. Polisen i Saudiarabien hade hört via rykten att mannen är homosexuell och efterlyste honom. Han lyckades rymma till släktingar i Sverige, här ansökte han om uppehållstillstånd. Enligt migrationsverket hotades mannen till livs om han skulle återvända. Fallet godkändes av migrationsverket, uppehållstillstånd beviljades.

Fall 2: En ensamstående mamma med två minderåriga barn flydde från sitt hemland Iran till Sverige pga. en psykisk pappa som hotade att skada barnen och gifta bort dem I Iran är det tillåtet att lämna landet utan faderns samtycke. Ifall familjen skulle återvända väntades fängelsestraff för modern och barnen skulle bli omhändertagna av fadern. Familjen hade även bosatt sig i Sverige under 5 år. Enligt migrationsverket har familjen kunnat agera annorlunda i hemlandet och kan fortfarande återvända för att tjäna av sitt straff och sedan leva som vanligt. Fallet nekades, avvisning väntades.

”Hur bestämmer migrationsverket vilket fall som är värst”
Migrationsverket kan endast bevilja uppehållstillstånd till de som har fall enligt lagen. Eftersom det är väldigt många ansökningar varje år måste de allvarligaste fallen beviljas först. Enligt mig kan man inte riktigt klassa det första fallet värre än det andra, visst ska mannen också få stanna utifall han talar sanning men hur vet man att sanningen har sagts? Mannen kan ha med hjälp från vänner och familj hittat ett kryphål och det kryphålet är att hitta på en lögn för att få stanna i landet. I fall två tycker jag att migrationsverket gjorde fel i med att avvisa familjen dels för att Iran är ett diktatoriskt land där mannens röst väger starkare än kvinnans och dels för att barnen hunnit växa upp i det nya landet. Barnen etablerade sig i landet, fann vänner, gick i skolan och bodde i Sverige under fem års tid. Moders var dessutom självförsörjande.

Detta beslut kan jag tänka mig att de blev chockade över, falska förhoppningar är vad de fick av verket. Migrationsverket kräver 6mån- ett år med att ge sitt svar, eftersom det hade gått fem år så kanske det var självklart för de att få stanna i landet. Att få en sån chock kan betyda missöde för den familjen, apati, depressioner osv.


Minister talar ut

” EU:s medlemsländer har kommit så långt i ett samarbete med att skapa en gemensam valuta men på flyktingsområdet inte ens kunnat skapa ett effektivt och solidariskt system för att hjälpas åt vid en t.ex. massflykt orsakad av en katastrof i ett grannland. När inte ens detta tämligen uppenbara ämne finns reglerat har det varit svårt att tro på en samordning av övriga, betydligt känsligare och viktigare delar av flyktings- och migrationspolitiken” Säger Maj-Lis Lööw, f.d. Invandrarminister och EU-parlamentariker. Jag måste säga att jag håller med Maj-Lis på denna punkt. Att skapa välmående för varje individ på denna jord är vår största prioritering enligt mig, man ska satsa mestadels av pengarna på att effektivisera arbetet för att skapa en harmonisk värld. EU har satsat mycket på Jordbruks- och fiske politiken, hade samma stora satsning skett inom flyktingpolitiken hade arbetet varit lönsammare. Jag tycker att mycket beslut som tagits nyligen har varit för att gynna EU länderna och medborgarna t.ex. valutaändringen har medfört inga byten av valuta och inga avgifter, enklare och effektivare för folket som redan har det bra. Jag tycker redan de avgifterna är låga och att medlemsländerna har det gott ställt. Samma engagemang och möda borde satsas på humanistiska grenar som flyktingpolitiken.

Slutord

Komplikationer och åtgärder

Vissa komplikationer som migrationsverket har är de långa väntetiderna. Man ska som högst vänta på beslutet i 18 månader men för vissa har tiden varit betydligt längre. I år har man satsat på att utesluta vissa orter i Sverige för de asylsökande att bosätta sig, dels för att färre har sökt och dels för att man ska skära ner på ansökningarna.

Verket gör i år en satsning för att öka antalet som återvänder efter att ha fått ett lagakraftvunnet beslut om av- eller utvisning. Trots denna satsning har antalet inskrivna sökande som är aktuella för återvändande till hemlandet ökat från 8.400 vid årsskiftet till 9.500 vid utgången av mars månad. En anledning är att Irakiska, afghanska och somaliska sökande inte återvänt till hemlandet pga. krig eller andra komplikationer trots att de har kunnat göra det på frivillig väg.

När krig dyker upp medföljer komplikationer. Sverige blir då skyldig att hjälpa de behövande med allt som behövs för att skydda krigsoffren. Detta betyder då längre väntetider för den asylsökande, satsning av pengar på kriget istället för att effektivisera migrationsverkets arbete från att ansökan skickas in till att beslutet tas.


Slutsatser

Den slutsatsen jag kan dra är att Sverige satsar mer på den gemensamma valutan och jordbruk mer än flyktingpolitiken. Socialdemokrater är missnöjda men mycket görs inte åt saken. Väntetiderna är skyhöga och förstörda familjer/personer återvänder hem. Fler ansökningar tas emot för utredning än vad som behövs för att hålla sig inom väntetiden.

Man ser att det finns mycket problem med situationen idag, man satsar mer på annat som inte är lika viktigt enligt mig än vissa humanistiska frågor men visst försöker Sverige göra något åt saken men satsningen borde vara mycket större. Sverige har varit generös mot flyktingar genom att ge bidrag och sjukvård medan i länder som USA får flyktingar klara sig helt själva.
Sverige har lagt ner fler flyktingskonventioner i landet eftersom ansökningar och flyktingar väntas minskas, det är inte br...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Invandrarpolitik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-08-02]   Invandrarpolitik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4689 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×