Barns utveckling i åldrarna 2-5år

1 röster
17045 visningar
uppladdat: 2005-12-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Barns utveckling
I
åldrarna 2-5 år.


Innehållsförteckning.

Sidnr

3. Tvååringar.

4. Treååringar

5. Fyraårringa

6. femåringar


Källförteckning.

http://www.tryggabarn.nu/


Tvåårsåldern


Barnet är under hela året fortfarande mycket motoriskt aktiv och håller igång från morgon till kväll. Dom har nu lärt sig att hoppa och springa men balansen kan fortfarande vara dålig så barnet snubblar lätt.
Barnet har också lärt sig att t. ex börja ställa sina skor på rätt plats. När barnet är i denna period vill det inte att någonting ska ändras, det är mycket noga med att allt ska ligga i sin ordning.



Tidsuppfattningen är fortfarande oklar. Men de börjar förstå vad ”imorgon” ”igår” och ”nu” innebär.


När barnen är tillsammans härmar det varandra, skriker, hojtar och skrattar, det blir en rolig ljudlek. Barnet lär sig många nya ord genom att lyssna på äldre syskon och vuxna. Det härmar vuxna även fast dom ibland inte förstår vad dom egentligen säger. När det börjar närma treårsåldern så börjar det kunna sätta ihop meningar som ”Nu gungar Bo”. Det är bra för deras språkutveckling.


Att barnen får göra saker på egen hand att det får driva genom sin vilja. Det försöker bestämma vem som ska hjälpa dom när dom går på toa , vem som får göra vad, när det ska sova och när dom ska klä på/av sig. Man anser att pojkar är lättare att handskas med i denna period.




Treårsåldern



Förmågan att samordna sina rörelser utvecklas mycket detta år. Dom kan nu styra sin trehjuling och skottkärran utan några problem. Armbågarna och handleds rörelse börja förbättras, detta kan man se när det till exempel när det ritar. Dom kan åstadkomma figurer. T ex ett huvud, ögon, näsa och mun. Men treåringen är motoriskt något lugnare.


Språket är mycket viktigt för tankeutvecklingen. Utvecklingen går snabbt och barnet kan göra sig bra förstådd. Barnet lyssnar och snappar upp vad vi säger och imiterar oss utan problem. Det kan böja ord och nya ord tillkommer ofta. Dom tycker om rim, ramsor, sagor och berättelser. Under denna tid tycker vi att vi kan prata med barnet men dom har fortfarande begränsningar. Barnet har det svårt att uppfatta vad som sägs, barnet har också svår att förstå om det inte ser vem det pratar med, det märks när det t ex pratar i telefon.


Tankar får välla fram o ord och meningar utan sammanhang och logik. Det finns också barn som börja prata sent fast dom inte har svårt med grammatik eller ordförståelse.


Fantasin påverkar också den emotionella utvecklingen. Med fantasin kan det föreställa sig en annans barns situation och kan tycka synd om det bar som har råkat illa.


Nu börjar det känna behöv utav lekkamrater, I symbol leken eller låtsasleken bekantar sig barnet med en vuxens värld, där alla är mammor eller pappor som ska gå till doktor med sitt barn.



Fyraårsåldern



I fyra års åldern verkar barnet ha överskottsenergi. Småbarnsknubbigheten börjar försvinna och barnet får det lättare att röra sig, Det klättrar i ställningar och hoppar ner. Det går sällan utan springer ena sekunden och sedan hoppar dom och nästa tar dom galoppsteg.


I regel så är balanssinnet väl utvecklat och balansgång blir till en rolig lek, som det övar på stockar, räcken och murar. När det ritar använder det handlederna och inte hela armen längre.


Det ställer ofta frågor som “varför cyklar pappa” “varför måste man trampa” “varför går det så sakta”


Bil leken som förut bara för det mesta var att bara köra bilen har nu utökas till trafiklinjer, trafikstopp, broar järnvägsbommar. Det leker hela händelser t ex att dockan måste sova, äta, gå ut, baka och laga mat.


Dom måste också lära sig att om man inte får sparka boll inomhus på dagis så får det inte göra det hemma och vise versa.


Tidsuppfattningen är fortfarande oklar men lite uppfattning om årstiderna har börjat att komma.


Det korta meningarna har nu blivit hela meningar och dom kan nu börja böja orden rätt. Under detta år utvecklas ordförrådet kraftigt. Svordomar och sexglosor kan också förekomma, det är mycket viktig för att dom ska kunna fortsätta utveckla sin språkutveckling.




Femåringar.

En normal femåring kan omkring 2000- 3000 olika ord och talar oftast på ett sätt som gör det förstårligt och tydligt sätt.

För at...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barns utveckling i åldrarna 2-5år

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-06]   Barns utveckling i åldrarna 2-5år
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5029 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×