Tyck som läraren tycker, tänk som läraren tänker... En kvalitativ studie om ungdomars engagemang, identitet och värderingar i och utanför skolan

1195 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Abstract Författare: Ola Schönström och Tomas Lundberg Titel: Tyck som läraren tycker, tänk som läraren tänker – En kvalitativ studie om ungdomars engagemang, identitet och värderingar i och utanför skolan Uppsats: LL1506, 41-60p Handledare: Rune Jönsson Malmö Lärarhögskola, Individ och samhälle. Vårterminen 2006 Hur ser gymnasieungdomarna på skolans förmåga att uppmana till engagemang? Vilken roll spelar deras identitet i dessa frågor? Hur vill de förändra sin undervisning för att den ska bli mer underhållande? Detta är en del av de frågor vi arbetar med i studien, vars syfte är att belysa gymnasieungdomars verklighet, identitet och engagemang och om detta tas tillvara i undervisningen på gymnasieskolan. Genom att se på processen hur identitet och värderingar bildas försöker vi få en förståelse hur man bättre skulle kunna använda sig av elevernas egna referensramar och erfarenheter för att göra undervisningen mer givande och verklighetsnära för ungdomarna. Vår studie har utgått ifrån teorier om identitet, värderingar och normer från bl.a. Erving Goffman och Anthony Giddens. Studien bygger i övrigt på ett kvalitativt intervjumaterial bestående av sex separata intervjuer med unga kvinnor i gymnasieåldern. Fyra av de sex intervjupersonerna har det gemensamma att de alla är engagerade i någon form av politisk organisation medan de övriga två intervjupersonerna inte har något aktivt deltagande inom politiska organisationer. Vi lyfter fram och analyserar intervjupersonernas resonemang och synpunkter, vilka sedan kopplas till teorierna om identitet och värderingar, för att se om det finns någon skillnad i uppfattningar mellan de aktivt engagerade och de som inte har ett aktivt engagemang. I studien såg vi en skillnad i synen på hur skolan och undervisningen fungerar i relation till ungdomarnas egna uppfattningar om vardag och verklighet. Detta beroende på om ungdomarna var aktivt engagerade eller inte. I övrigt fann vi stora likheter mellan de båda grupperna i synen på identitet, skolans oförmåga att uppmuntra till engagemang och allmänna frågor kring värderingar. De största skillnaderna mellan de engagerade och icke-aktivt engag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tyck som läraren tycker, tänk som läraren tänker... En kvalitativ studie om ungdomars engagemang, identitet och värderingar i och utanför skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Tyck som läraren tycker, tänk som läraren tänker... En kvalitativ studie om ungdomars engagemang, identitet och värderingar i och utanför skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=51007 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×