Vad är kvalitet i revision? : Kvalitet och kvalitetskontroller i revision

1477 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att uppfylla revisionsklientens förväntningar samtidigt som man driver ett strikt reglerat tjänsteföretag medför utmaningar i revisionsbyråernas praktiska arbete. Revisionsbyråerna har därmed olika dimensioner för begreppet kvalitet. Å ena sidan skall byråerna opartiskt och oberoende granska företaget samt uppfylla de lagstadgade krav och regleringar som krävs av staten och andra organisationer. Å andra sidan skall revisionskundens krav och förväntningar på själva tjänsten uppfyllas. Syftet med uppsatsen är att undersöka två problem förknippade med revisionskvalitet. Det ena är vilka egenskaper som utmärker revisionskvalitet och det andra hur dessa egenskaper används i det praktiska arbetet hos byråerna för att generera revision med god kvalitet. Vi har utgått från en sammanfattande litteraturstudie som behandlar teorier angående revisionskvalitet samt tjänstekvalitet för att först kunna identifiera de väsentliga kvalitetsaspekter revisionen skall innefatta. Undersökningen bygger delvis på kvalitativa men även på kvantitativa forskningsansatser hos de stora revisionsbyråerna i Sverige. Analysarbetet följer Gummessons teorier kring tjänstekvalitet och dess egenskaper. Välplanerat och kontrollerat tillvägagångssätt samt utförlig dokumentation i revisionen är nyckeln till framgångsrik säkring av de processrelaterade kraven som ställs på revisionskvalitet. Samtidigt skall revisionsbyråerna ta hänsyn till samma problem som förknippas med alla tjänsteproducerande företag. Man förväntas anställa rätt personer samt utveckla deras kompetens för att på ett bra sätt kunna tjäna revisionsklienten. Därmed blandas hårda begrepp som att planera uppdragen väl, utföra och dokumentera dessa noggrant tillsammans med mjuka faktorer förknippade med lyhördhet, förståelse för kundens behov samt förmågan att kommunicera. Undersökningen visar att revisionsbyråerna är medvetna om denna tudelning inom revisionsyrket och lägger stor vikt vid att utbilda och handleda personalen för att denna ska kunna leverera inte endast teknisk kvalitet utan även tjänstekvalitet till revisionsk...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad är kvalitet i revision? : Kvalitet och kvalitetskontroller i revision

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Vad är kvalitet i revision? : Kvalitet och kvalitetskontroller i revision
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=54777 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×