Titanic

4 röster
14882 visningar
uppladdat: 2006-01-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förberedelserna inför Titanic
En sval sommarkväll 1907 åker det en limousin genom London. I limouisenen sitter J.Bruce Ismay och hans hustru Florence. Dom är på väg mot en trevlig kväll med middag och goda vänner som Lord and Lady Pierre. Under måltiden kom samtalet in på affärer och J.Bruces företag ”White Star Line” som en gång startades av hans far Thomas Henry Ismay. Någon gång under den pratsamma och trevliga middagen så lade Bruce och Lord Pierre upp en plan, de skulle bygga två passagerarångaren men en tredje som följde med. De skulle göra de tre systerskeppen dubbelt så stora och lyxiga som den nuvarande största passagerarångaren som hade fått namnet Mauretania. Det var faktiskt viktigare att skeppet var stort och lyxigt än stort och snabbt. Men skeppet fick dock inte vara så långsamt så att det inte klarade av att korsa Atlanten på ca en vecka. Det här var Bruce chans att stiga ut ur skuggan av sin far, han skulle bygga dom bästa och lyxigaste skeppen i världen. Till slut var allt ordnat och färdigställt för att sätta igång. Den 16 december 1908 sattes den första understa stålplattan fast på passagerarångaren Olympic. Precis 3 månader efter så satte man igång med den andra passagerarångaren Titanic.

Olika resestilar
Titanic var ju som vi alla vet en väldigt lyxig ångare. Även för 3-klass passagerare, dom hade både rinnande vatten och riktiga stolar i matsalen, inte långa träbänkar som det förekom tidigare. Men 1-klass var ju nästan otroligt, allt var så glamouröst att det nästan var pinsamt. Allt från franska specialcaféer och turkiskt bad.

Första klass
Första klass matsal var 34.74 meter lång och 28.04 meter bred och rymde ca 550 personer. Matsalen var byggd i en stil som kallades Jacobean och ansågs vara mycket lyxig. Grundtonen var vit, djupröd heltäckande matta, och det fanns alkover längs sidorna för dem som ville ha en privat middag och ville inte bli störd.
Matsalens kök var utrustade med den senaste tänkbara utrustning som gick att få tag på. Ett exempel är att de hade en ankpress i rent silver. Matsalen hade två stora ingångar.
Rökrummet låg på A-däck med pärlemorinläggningar målade blyfönster, exklusiva skinnmöbler och dukklädda bord och spelbord om man ville spela en omgång poker. Det var bara männen som fick vistas i rökrummen, man tog ofta en whisky (eller konjak) tillsammans med en cigarr efter maten.
Det fanns även ett läs och skrivrum som också låg på A-däck som var inspirerat från Versailles. Detta var ett rum som var företrädesvis för förstaklass damerna ombord eftersom att väggarna var så fullkomligt rena och vita. Och förstås dom eleganta möblerna. Finns inget riktigt pris. Det var bara de i första klass som bodde där iallfall, så dyrt var det.
Man kan tänka sig att det borde räcka? Men nej då, det fanns även en rokokosalong, squashhall, gymnastiksal för de motionerande, en pool, ett mörkrum för amatörfotografer och till och med ett turkiskt bad men en alldeles egen massör. Man kan undra om de hann med att prova ens hälften innan de var framme i New York.
Och det fanns ett öppet promenaddäck som sträckte sig en lång bit.

Andra klass
Andra klass var byggt i en behärskad engelsk stil. Matsalen låg på D-däck och var både stor och vackert inrett. Matsalen rymde ungefär 349 människor på samma gång. Stilen kallades för en tidisk engelsk stil med typiska ekpaneler. Möblerna i matsalen var långa bord med vita dukar och snurrstolar som satt fast i golvet. Och tillsammans med första klass så delade de bibliotek, och det var ett stort bibliotek med paneler och möbler i sykamoraträd med inslag av mahogny (som används vid tillverkning av möbler därför att de är lättarbetat och glänser vackert i rödbrunt om man polerar det). Mer som fanns var t.ex. ett rökrum för dom som var inspirerat från Ludvig XVI:s tid. Andraklass hytterna låg i bakre delen av Titanic på D-däck. De i andra klass hade även de ett öppet promenaddäck. En andra klass biljett kostade olika beroende på vilken hytt man valde.

Tredje klass
Som sagt så hade de i tredje klass det ganska bra ändå, för att vara tredje klass, ett exempel är att dom hade rinnande färskvatten vid sina hytter. Deras matsal hade långbord med riktiga stolar (istället för träbänkar) och det fanns dukar och väggarna var trevligt målade i vitt. Men till skillnad från första klass så var stålstolpar och luftventiler mycket väl synliga. Matsalen låg på F-däck som nästan låg längst ner i båten. Inte långt ifrån matsalen låg hytterna för tredje klass också på samma däck. Hur kunde en tredje klass hytt se ut då? Jo ungefär så här;
2-4 sängar och en diskho med rinnande vat-
ten tillsammans med en liten spegel och var-
sin handduk så man kunde torka av sig,
en luftventil och tillräckligt med plats så man
kunde ta sig runt och ställa en väska på golvet.
Kvinnorna och männen var separerade och
bodde i varsin del av båten, förutom de som
reste i familjer dom bodde tillsammans. En
tredje klass biljett kostade ungefär 181 kron-
er från Göteborg till New York som var myck-
et pengar på den tiden.

Titanic
Titanic var ett stort skepp som var byggt av
stål och trä. Alla sa att Titanic var osänkbart,
man sa att inte ens gud själv skulle kunna
sänka henne, men tji fick dom. Aja det kommer
vi till sen. Titanic var exakt 269,68 m lång!.
Och ca 28,19 m bred på den bredaste delen
av fartyget. Hur höll hela farkosten ihop
då? Jo utav stora nitbultar, och tro mej eller
ej men man använde faktiskt över 3 miljoner
nitbultar till att nita ihop Titanic, och kan du
gissa vad bara bultarna vägde tillsammans? Jag är ledsen men det var fel, rätt svar är 1250 ton!.
Titanic var även utrustad med ett lastrum. Man kunde forsla både bilar och annat, och Titanic klarade en last på ungefär 6000 ton.
Hur drevs hon framåt då? Jo så här;

Drivmedel
Titanic hade 29 ångpannor och var som sagt en ångare. 24 stycken (av dom 29 ångpannorna) var dubbeländade (hade 2 stycken pannor i en) och 5 stycken var enkeländade, då fanns det helt enkel 159 eldstäder och i dom eldstäderna så arbetade 174 eldare och slet dagarna in och ut i hettan för sitt och sin familjs leverbröd. Det var ett hårt och slitsamt jobb men på den tiden fick man nöja sig med vad man fick, man hade inte råd att tacka nej till ett jobb.
Röken mynnade sedan ut i en av dom 4 gigantiska skorstenarna som förövrigt sträckte sig från kölen ca 53 meter upp i luften och hölls uppe med hjälp av tjocka stålvajrar. Imponerande va?. Men skorstenarna användes också till att ventilera maskinrum, kök och vissa tredje klass utrymmen.
Vart höll dom hus då?
Eldarna nummer 1 låg i närmast maskinrummet och pannrum nummer 2 efter det första o.s.v. och pannorna var längst ner i båten i pannrummen, det fanns 7 stycken pannrum.
Under en helt vanlig dag på Titanic så förbrukade man ungefär 6000 kål per dag.
Och det var tack vare eldarna att Titanic kunde drivas framåt och förstås med hjälp av ångan och kraften av de tre stora propellerna, så sakta men säkert tuffade Titanic på mot sitt öde.

Livbåtar
Titanic hade 20 livbåtar, varav 16 gjorda i trä och fyra hoppfällbara, som kallades för Engelhardtbåtar. 14 livbåtar var gjorda för att kunna ta upp till 65 personer, och dom här livbåtarna vägde upp emot 1 ½ ton. 2 stycken båtar kunde ta upp till 40 personer, och de fyra stycken Englahardtbåtarna kunde ta 47 personer var. 20 livbåtar, 1178 platser, skulle inte ens räcka till hälften av alla passagerare och arbetande som var ombord, men det var ju ingen som oroade sig inte ens brydde sig eftersom att båten var osänkbar!. Det var bara en man som sa vad han tyckte och tänkte, och det var han som hade varit med och konstruerat hela skeppet, och han som senare skulle förklara för Kapten Smith att Titanic bara hade en timme på sig innan allt skulle vila på havets botten. Denne man var Mr Andrews som var en mycket omtyckt man. Han förslag var att man skulle ha livbåtar längs hela första klass promenaddäck men dom andra höll inte med och hans förslag lades ner.
Livbåtarna som fanns var indelade i olika delar. Dom 16 träbåtarna var indelade i nummer mellan 1-16 jämna på babord och udda på styrbordssida. De åtta första fanns på första klass promenadutrymme och de övriga 8 längst akterut på andra klass promenadutrymme. Dom 4 hoppfällbara båtarna kallades för A, B, C och D och kunde fästas i de tomma dävertarna efter båtarna.
Lite statistik
Ombord fanns det;
Ca 32 kilometer elektriska ledningar
520 elektriska kaminer
1500 elektriska ringklockor, 48 elektriska ur
150 elektriska motorer
Ca 10.000 glödlampor
72 stycken Siroccofläktar, varav 45 stycken fanns i pannrummen
3 stycken personhissar i första klass och 2 stycken i andra klass. Hisskorgarna var gjorda i stål med mahognypanel och stora speglar.
3.560 livbälten och 48 livbojar
Kapten och styrmän: 8
Båtmän, Matroser, Rorgängare: 58
Maskinrumspersonal: 45
Eldare: 174
Smörjare: 33
Lämpare: 73
Pursers, Stewards, Kockar, Telegrafister, À la carteresturangs personal: 495
Posttjänstemän: 5
Musikanter: 8


Några viktiga ansikten ombord
J.Bruce Ismay
Honom har jag redan berättat lite om, att han äger firman som han ärvt efter sin far, att det är han som kommer på namnet Titanic, Olympic. Och senare kom även Brittanic, det var dom tre systerfartygen. Bruce hade en hustru vid namn Florence. Bruce medverkade under Titanics jungfruresa och överlevde katastrofen när han i sista sekund hoppade över i en livbåt som första officerare Murdoch sänkte ner, bort från Titanic. Murdoch märkte aldrig någonting.

Thomas Andrew Jr
En kall vinternatt den 7 februari 1884 ljöd det ett skärande barnaskri genom familjen Andrews hus i staden Comber. Det var en pojke som skrek i natten, han skulle en dag bli konstruktör till en av de lyxigaste båtarna som någonsin funnits, men det visste han inte då. Pojken döptes till Thomas Andrew Jr efter sin far. Mr Andrew växte upp och uppfostrades väl. Han blev en riktig gentleman. Mr Andrew var med och konstruerade två av de mest berömda skeppen i våran tids historia, Olympic och Titanic. Han konstruerade Olympic 1907 och ett tag senare Titanic.
Mr Andrew följde med Titanic på hennes jungfruresa och perfektionist som han var så var han inte långt borta från sitt arbete, han hade med sig ritningar och modeller och en liten svart bok som han skrev ner saker i som han skulle fixa så fort som du skulle anlända i New York. Han vandrade omkring på första klass promenaddäck mestadels av sin tid ombord på Titanic och skrev ner sina funderingar. Mr Andrew var en mycket omtyckt man, det berodde på att han var en generös, omtänksam, trevlig och modig. Mr Andrew var den som förklarade för kapten hur läget låg till efter att Titanic kört på isberget. Han berättade det som ingen vågade medge, ingen ville ens tänka tanken att; Hur många vattentäta dörrar man än stängde så spelade det ingen roll, det bara fördröjde det hela med några minuter, hur dom än vred och vände på problemet så skulle Titanic gå under.
Mr Andrew hjälpte till och gav människorna som fortfarande var ombord råd och anvisningar hur dom skulle ta sig till båtdäcket snabbast möjligast. Han kunde ju skeppet utantill, Mr Andrew räddade många liv p.g.a. av det. Han sa även till personalen som jobbade ombord på Titanic att dom skulle sätta på sig livbälten hur illa det än såg ut, på skulle dom!
Och när Titanics tid snart hade runnit ut så sprang en ung matros på Mr Andrew när han sprang igenom första klassens rökrum och fann honom stå och titta på en tavla som hängde lite snett. Klockan var omkring 2:10 på morgonen den 12 april och matrosen sa till Mr Andrew; Sir, ska du inte ens försöka?
Mr Andrew hade aldrig svarat, han rättade bara till tavlan när den hängde lite snett och lutade sig mot spiselkransen eftersom att Titanic lutade kraftigt nedåt nu. Han brydde inte om sig att sätta på sig livbältet som låg på en stol en meter ifrån honom. Den unge matrosen var den sista som någonsin såg Mr Andrew i livet, hans kropp blev aldrig återfunnen. Mr Andrew lämnade sin fru Helen och dotter Elisabeth efter sig och många andra människor som höll honom kär. Hans död kom som en chock för hans fru, dotter och alla andra människor i staden som såg upp till honom. Efter ett tag så reste hans unga dotter en minneshall efter honom, för att hedra den riktiga gentlemannen han verkligen var.

Kapten Smith
Titanics kapten var en mycket omtyckt, både som kapten och som person. Han skulle ha gått i pension efter sin sista resa över Atlanten med Titanic. Kaptenen bestämde att kvinnor och barn skulle gå först i livbåtarna men ändå så dog det mindre män i första klass än barn i tredje klass. Kaptenen kämpade in i det sista men gick han också under med sitt skepp.

Titanics undergång
Titanic rusade fram över Atlanten i 22,5 knop lördagen den 14 april 1912. Kaptenen hade pressat henne till full motor även fast han hade fått isvarningar. Han hade nämligen tidspress eftersom han vill anlända en dag tidigare till hamnen i New York för att göra ett bra intryck. Men Titanic anlände aldrig till hamnen i New York, hon sjönk klockan 2:20 en kall och mörk april morgon 1912.
Titanic körde på ett isberg, isberget skrapade upp ungefär 10 meter skrov på sidan av fören innan hon lyckades väja undan. Det var meningen att Titanic skulle klara att hålla sig flytande i minst tre dagar efter att ha kört på ett isberg eller inte sjunka överhuvudtaget eftersom att skeppet ansågs vara osänkbart.

Kapten Smith gav order om att stänga alla vattentäta dörrar. När alla dörrarna var stängda trodde han att det hela var över men han hade fel, det var bara början på Titanics dramatiska undergång.

Vattnet strömmade in och började fylla postrummet och första klass bagageutrymme på H-däck. Det arbetade 5 postmän ombord på Titanic, när vattnet strömmade in så var dom tvungna att arbeta fort. Dom släpade flera säckar upp till sorteringsrummet (som var ihopbyggt med postrummet med hjälp av en stor järntrappa). Men dom kunde ha besparat sig mödan, för bara 5 min senare så började vattnet svämma över upp på G-däck. Så dom övergav postrummet och begav sig därifrån.

Postrummet var inbyggt i ett av de vattentäta skotten som var konstruerade för att Titanic skulle kunna hålla sig flytande och det funkade, men, bara så länge det endast var 2 stycken som var vattenfyllda. Dom här skotten var inte byggda enda upp till taket, det var ungefär 10 cm från väggens slut till taket. Och när ett skott fylldes och blev fullt så rann vattnet över till det andra skottet och till nästa och nästa och nästa o.s.v. Det var därför som Titanic sjönk med fören först.

Klockan 00:05 gav kapten Smith order om att alla Titanics livbåtar skulle täckas av, det var endast 20 min efter att man hört den dova gnisslingen och dunken från kollisionen med isberget. Alla första och andra stewarder gick nu och knackade dörr och bad och hjälpt att klä på de i första klass, dom knöt skoband, insisterade på att de skulle ta på varma kläder, de var som mammor till de rika och var otroligt förargade på de i första klass, som i sin tur var sura på att behöva gå upp mitt i natten för ingenting. Just precis, de sa inget ännu, de skyllde på att en propeller hade gått av eller något i den stilen.

Skillnad var det i tredje klass, där smällde man upp dörren så passagerarna satte sig upp yrvaket och förvånat och skrek; PÅ MED LIVBÄLTENA!

00.30 så samlades all besättning på båtdäck alla från eldare till första officierare.

00.45 så sände Titanic ut det första SOS alarmet någonsin. ”Vi har gått på ett isberg. Stop. Sjunker snabbt. Stop. Behöver hjälp omedelbart.Stop.

Det var bara en enda båt som kom till undersättning för att hjälpa Titanic. Det var Carpahtia, dom var ca 50 sjömil därifrån och det skulle ta minst 4 timmar för dom att ta sig till Titanics position. Det var alldeles för lång tid, det skulle vara försent då.
Men Carpathia satte gasen i botten och kom upp i 17 knop, inte ens kaptenen kunde tänka sig att hon kunde ta sig upp i en sån fart.

Det fanns 2207 passagerare ombord på Titanic. Det fanns bara plats i livbåtarna för 1178 personer. Hälften av dem skulle inte överleva kvällen.
Det var ingen av passagerarna som visste om det här, endast några få som t.ex. kapten Smith, första officierare Murdoch och Mr Andrews. Men det var ingen som brydde sig, för skeppet ansågs ju vara osänkbart, det förekom till och med att det att det var osänkbart i tidningar och annan media.

Man började nu fylla livbåtarna med kvinnor och barn. Men varför skulle man byta flera timmars drivande på Atlanten i mörkret och kylan mot det ljusa och varma ombord på Titanic?
Styrmännen fick tvinga ner kvinnorna och barnen, men vissa fick de bara inte ner i en livbåt och då gick de bara vidare och struntade i henne, de hade inte tid att stå och tjafsa. Klockan 00.45 så fick livbåt nummer 7 klartecken, det var den första livbåten som hissades ner.

Det fanns även som sagt musiker ombord på Titanic, och de gjorde sitt bästa för att lätta upp stämningen. De samlade sig vid första klass promenaddäck och spelade.

Tredje klass fick klara sig så bäst de kunde. De var så gott som döda, och hade minst chans att ta sig från skeppet levande.

Titanic sjönk som sagt med fören först. Fören låg under vatten och aktern pekade rakt ut i ungefär 60 graders lutning när Titanic inte klarade trycket längre. Hon gick av på mitten. Ljuset gick av och på tre gånger innan det blev becksvart. Fören drog med sig aktern innan den lossnade och åkte i rasande fart ner mot botten av Atlanten. Ensam kvar blev aktern flytande som en kork i 90 graders vinkel. Så flöt den i ungefär 2-3 min innan den sakta sjönk ner. Några människor stod på räcket längst bak i båten och väntade på att det iskalla vattnet (strax under 0) skulle omsluta sig runt det sista som återstod av Titanic. När vattnet omslöt sig om flaggstången i slutet av Titanic så sjönk hon med tillräckligt hög fart för att kunna åstadkomma ett lätt kluckande ljud. Och med det kluckande ljudet så försvann en av våran tids mest berömda passagerarångare; Titanic.

Hur reagerade mänskligheten på Titanics undergång?
Om det skulle ha varit jag som förlorat en mamma, pappa, son eller dotter (det kvittar) så vet jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Jag skulle förstås bli ledsen, men jag tror att de här människorna blev (de som lämnades kvar efter katastrofen) var förvånade, och häpna. Hur kunde något sånt här hända? När de hade gått ut i media och i reklam och sagt att inte ens gud själv skulle kunna sänka henne.

När den största chocken släppt så växte bitterheten över till ilska. Det var många anhöriga som försökte sig på att stämma White Star Line, och med min mening vad dom gjorde alldeles rätt i. Eftersom White Star Line hade garanterat att hon var osänkbart så hade Ismay Bruce lämnat ut falska uppg. och han såg inte heller till att det fanns livbåtar så det räckte och blev över vilket var oerhört klantigt och dumstridigt enligt min mening.

Vrakdykning
Den första bärgningsexpeditionen till Titanic ägde rum 1987 och föremål från 1892 hade bärgats för första gången. Men om man över huvudtaget ska kunna ta sig på ett sådant djup som Titanic ligger så behövs alltid det senaste från tekniken. För om ubåten skulle gå sönder (inte klara det starka trycket) och det bara skulle bli ett litet hål och det skulle spruta in en pytteliten vattenstråle så skulle den vara tillräckligt stark för att klyva en människa mitt itu, vilket inte kan vara så skönt. Så man ser till att ha rätt utrustning när man går ner. Idag finns det sju stycken olika specialtillverkade ubåtar och en av dem som användes vid nedstigningen hade namnet Nautile som tillhör den franska havsdjupsforskningen. Hon väger 18 ton och består av två delar: det yttre höljet och en sfär eller kula som var ungefär två meter i diameter. Hon hade plats för ungefär 3 personer. Hon åker i ungefär 1.7 knop när hon kör i sin maxfart.
Hon har även en korg under ubåten, så när hon hittar nått i rätt storlek som kan bärgas så släpp er hon ner det i korgen. Men för dom större sakerna som ubåten inte klarade av att bära så hade man special korgar som man sänkte ner och sedan hissade upp.

Under dom tre åren som de här forskarna åkte ner till Titanic ett par gånger så bärgade dom allt från en knapp till en dubbelpollare på drygt 2 ton. Och tack vare dyk här expeditionerna så har man kunnat få en mycket klarare bild av hur hon verkligen gick under. Men trots alla stora framsteg man skulle kunna göra i forskningen om man bara bärgade allt så vill man inte det, eller allmänheten vill inte det. Jag kan förstå det, för det är trots allt en gravplats. Men trots det så har vissa företag fått bärningsrätt genom domstolen och fortsätter att bärga saker från Titanic.












Det enda som är
kvar av en män-
niska; skorna




Myter
När man byggde Titanics grund behövdes det många arbetare p.g.a. att det var ett hårt, slitsamt och svettigt arbete. Det log dessutom under tidspress. Och det finns vittnen som säger att man har hört dova dunkningar från bottens väggar och vad kunde det vara då?
Jo det sägs att arbetare råkade bli inbyggda i båten och som inte kunde ta sig ut så dom dunkade på väggarna. Men arbetarna som hörde intalade sig själva att det bar var fantasier. Och om det fanns några arbetare instängda så följde dom fartyget till botten.

Det finns många myter här är några av dem.

Det har pratats mycket om orkestern. Om att de spelade enda in i slutet. Vilket mycket väl kan vara sant. Dom offrade sina liv för att kunna underhålla och skapa mindre panik på första klass promenaddäck. Och det sägs även att när man påträffade orkesterledaren Wallace Hartleys lik i Atlanten så höll han fortfarande med ett stadigt grepp om fiolfodralet.

Det sägs att människor samlades i små grupper med sina närmaste och inväntade katastrofen. De som redan hade gett upp.

Man har berättat om mammor från tredje klass som aldrig ens kommit upp på däck som tillbringade dem sista minuterna som fanns kvar i hytterna med sina barn och sjöng dom till söms.

Om de i första klass som valde att sätta på sig sina finaste kostymer och gå under som gentlemän. Och det gjorde de gärna med ett glas konjak.

Det finns som sagt många myter och historier kring Titanic och dess passagerare och personal, alltför många för att kunna nämna. Titanic kommer aldrig att glömmas, hon kommer att leva vidare som den symbol hon blivit genom åren.

Lagar som bestämdes efter katastrofen

• Man lade om alla skeppens rutter längre söderut för att förhindra kollisioner med isberg.
• Man införde radiobevakning 24/timmar om dygnet.
• Alla skepp skulle ha tillräckligt mycket livbåtar så det räckte till alla och blev över.
• Man införde obligatoriska livbåtsövningar innan man gav sig av.
• 1914 startade den internationella ispatrullen.
• Från och med den 12 april så skulle man börja använda SOS som nödsignal.

Skeppsbyggarkonsten
Det skulle vara stort och imponerande. t.ex Titanics fjärde skorsten var bara till för att se imponerande ut. Under tidiga 1900-talet så sa man att människan hade vunnit över naturen, de hade lyckats att bygga ett osänkbart skepp.
Så man kan säga att man byggde stora skrytskepp. Man satsade på att imponera och skapa en cool effekt.
Titanic är ju bara ett exempel i mängden, några andra exempel hennes systrar t.ex den gigantiska Olympic och lillasystern Brittanic (men som inte var så liten ändå).
När Titanic gick under 1912 så var katastrofen ett faktum, aldrig mer skulle White Star Line påstå att de byggt att osänkbart skepp.
Det har väl inte förändrats så mycket det är inte så stor skillnad på hur man bygger ett skepp idag som när man byggde Titanic. Här är två bilder, på Titanic och en på Viking Lines båt M/S Isabella (hehe). Men man använder sig inte av ångbåtar idag, idag går båten framåt med hjälp av bränsle och motorer.

















Hur har människornas åsikter ändrats genom åren, är dom i tredje klass fortfarande mindre värda en dom i första klass?
Nu för tiden så spelar det ingen roll om man är rik eller fattig, alla har samma rättigheter. Men däremot så kan man ju fortfarande åka i första, andra eller tredje klass, men det har ingen som helst betydelse om skeppet skulle sjunka. För det skulle ju bli en total katastrof ifall det som hände Titanic skulle hända i nutid. För om nått skulle hända idag så skulle det bli en större skräll en Titanic, för på den tiden ansågs ju en från första klass vara av den bättre hälften än den ifrån tredje klass.
Så man kan säga att det har förändrats mycket med lagarna och så men grundprinciperna finns fortfarande kvar (att man reser i olika klasser).

Estonia
Vår egen katastrof ägde rum den 28 september 1994. Estonia gick under med 989 passagerare ombord, endast 137 överlevde. 852 människor förlorade sina liv den natten. Till skillnad från Titanic räddades det mer män och besättning än kvinnor. På Titanic var det kvinnor och barn först. Vad kunde det här bero på då, det verkar ju väldigt ologiskt med tanke på att vi har förändrats mycket genom åren.
Jo det är så att Estonia sjönk så snabbt att man inte hann få ut alla på däck, man hann inte ens få upp livbåtarna. Estonia sjönk 20 min efter att man meddelat passagerarna om vad som skulle hända. Livbåtar hamnade upp och ner och det blev helt enkelt panik!

Och precis som Titanic så finns det många myter om Estonia, men dom som är mest diskuterade är ju frågorna om varför hon sjönk?.
Vissa säger att dom hörde en explosion och menar att det ledde till undergång. Anledning till att ta ombord en båt på Estonia då?, jo några ryska nationalister protesterade.
Men den mest bevisade teorin är att lastluckan öppnades under färden och vatten strömmade in fort som ledde till den snabba undergången som tog många människors liv och lämnade hemska spår efter sig till offrens anhöriga.
Jag tycker nästan att man kan säga att Estonia är vår tids ”Titanic”, den var traumatisk, sjönk snabbt, många passagerare gick förlorade.

Likheter mellan Titanic och Estonia

Likheter Skillnader
Stora rubriker. Modernare livbåtar
Stor katastrof. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Titanic

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2006-04-25

    den här sidan var jättebra!!!!

  • Inactive member 2006-04-25

    Tack så himla mycket :D!&l

  • Inactive member 2006-05-24

    Riktigt bra arbete ! asså om j

  • Inactive member 2009-05-16

    Bra, men gör helst om listan, lite rörig. Och fel om Brittanic, för det första lika stort som Olympic och Titanic samt att det faktiskt sjönk i medelhavet under första världskriget efter det att Brittanic blivit träffad av en torped.

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-03]   Titanic
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5520 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×