Design - en förmedlare av varumärkets identitet

1228 visningar
uppladdat: 2002-02-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel: Design ?? en förmedlare av varumärkets identitet Fördjupning: Marknadsföring Författare: Daniel Andersson Jennie Pettersson Maria Rudenschöld Handledare: Christer Kedström Frans Melin Problem: I en värld där konkurrensen ständigt ökar, blir det allt sårare för företag att differentiera sina produkter på marknaden. Företagets varumärke och design har kommit att spela en stor roll då deras produkter skall särskiljas från konkurrenternas. Det krävs en medveten strategi och ett kontinuerligt arbete från företagets sida för att skapa en framgångsrik varumärkesidentitet och produktdesign. Ett sätt att skapa en tydligare position på markanden mot konsumenterna och gentemot konkurrenterna vore enligt år mening att integrera arbetet med varumärkets identitet och design. De problem ett sådant integrationsarbete kan innebära rör hur ansvaret skall organiseras och vilken blir Brand Managerns samt industridesignerns roll i sammanhanget? Ytterligare en intressant fråga är vilka funktioner, förutom Brand Managers och industridesigners, som bör delta i samarbetet. Syfte: Uppsatsens syfte; att undersöka vad som är avgörande för att kunna förmedla en varumärkesidentitet via produktdesign. Metod: år ansats är abduktiv då vi utgår från empiriska iakttagelser och samtidigt ger erforderligt utrymme för befintliga teorier. Vi har använt oss av en kvalitativ metod då den ansågs mest lämpad för att fånga in uppsatsens problemområden. Den kvalitativa metoden används för att komma åt attityder, motiv och intryck hos respondenten. årt syfte är av undersökande karaktär därför baseras empirin uteslutande på djupgående intervjuer med Brand Managers och industridesigners. Slutsatser: Vi har utifrån åra empiriska iakttagelser och år teoretiska referensram identifierat ett antal nyckelfaktorer som vi finner avgörande för arbetet med att förmedla en varumärkesidentitet via design. Nyckelfaktorerna är; att Brand Managerns, designerns och ledningens roll är tydligt formulerad och att integrationsarbetet har stöd hos ledningen samt att samarbetet sker i ett cross ?? functional team. Slutligen menar vi att information och respekt för varandras kunskaper är de grundstenar som avgör om företaget skall bli framgångsrikt i det tvärfunktionella arbetet. Nyckelord: Varumärkesidentitet, design, Brand Manager, industridesigner, identitet Sammanfattning Titel: Design ?? en förmedlare av varumärkets identitet Fördjupning: Marknadsföring Författare: Daniel Andersson Jennie Pettersson Maria Rudenschöld Handledare: Christer Kedström Frans Melin Problem: I en värld där konkurrensen ständigt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Design - en förmedlare av varumärkets identitet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-02-14]   Design - en förmedlare av varumärkets identitet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57899 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×