Muntligt framförande NP 2009: Engagemang
uppladdat: 2009-12-07
Inactive member
Muntligt framförande NP 2009: Engagemang
Engagemang - Vad är det egentligen och vad har det blivit? Enligt Bonniers ordbok är engagemang: aktivt intresse, stark känsla för något, satsning och så vidare. Engagemang är dessutom ett ord som finns både som substantiv - ett engagemang; och som verb - någon/några engagerar sig i något. Engagemang är på så sätt ett ord som kan användas i ett väldigt brett sammanhang. För engagemang är troligtvis för de flesta något villkorslöst, ordet särbehandlar/diskriminerar ju inte vad denne någon eller dessa några engagerar sig i. Men hur blir det om man säger att någon är en väldigt engagerad person? Blir själva ordet engagemang så objektivt och fördomsfritt som det är i sin egentliga form?
I sin artikel om "Unschooling" som publicerades i andra upplagan av tidskriften "Pedagogiska magasinet" 2007, skriver Katarina Andersson om den alternativa formen Unschooling. Pedagogiken går ut på att ge barnen friheten att aktivt välja vad de ska engagera sig i och "vill eleverna hellre spela datorspel - varsågoda!". Undervisningsformen är alltså inte bara otroligt flexibel, all undervisning är dessutom frivillig. Själv blev undertecknad väldigt skeptisk till unschooling redan vid tredje raden: "Några femåringar kryper omkring på golvet och leker zoo, högljutt jamande, bräkande och kacklande." - Inte ska man få spela datorspel på lektionstid? - Vad är detta för kitsch? Men vad är bakgrunden till denna fördom? Varför denna skepticism och varför framstod unschooling som något negativt? Är det inte naturligt att femåringar härmar djur? Är det inte en del av deras lärande om djur? Vad hindrar då dem att göra det på skoltid?
Själv tror jag att det i dagens samhälle finns en allmän trångsynthet när det gäller vad man menar när man säger att någon är en väldigt engagerad person. Man hetsar med att pressa i barnen kunskap och värderingar som stämmer överens med samhällets krav. Det jag menar är att när någon idag säger att en person engagerad, syftar denna i de flesta fallen på att personen går in för en karriär som har hög status. Engagemang har under det senaste århundradet förlorat alla sina attribut, och blivit mer insnöat i meningen att det handlar om en satsning. Genom att definiera engagemang i ett så smalt område förlorar man meningen med själva ordet. Och inte nog med det, man riskerar därmed att även diskriminera och nedvärdera de som är engagerade utanför detta smala område som samhället tvingat oss in i. Engagemang är ju aktivt intresse och stark känsla för något, alltså något som kommer från hjärtat, så vad är rätt och vad är fel engagemang? Det är just denna fråga som unschooling ställer sig och istället engagerar folk utifrån deras intresse. Barnen isoleras inte i ett klassrum och drillas utifrån vad samhället anser att de ska engagera sig i. Hur blir det då när trångsyntheten kommer i kontakt med någon som engagerar sig i något vilket samhället anser vara "oengagervärt"?
Diskriminering nedvärdering och framförallt kränkning är några ord som hör till bilden "Calvin and Hobbes - Snowmen" av Bill Watterson, publicerad någon gång mellan 1985 - 1995. På bilden finns en ensam snögubbe som lutar sig framåt och spanar efter något, men också två andra snögubbar som st&arin...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2009-12-07] Muntligt framförande NP 2009: EngagemangMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58415 [2024-05-18]