reklamanalys
uppladdat: 2016-10-10
Inactive member
Reklamanalys
Jag har valt att analysera en reklam från företaget Octean AB för sin Saframyl tabletter.
Bilden är hämtad från M magasin som antagligen är en livsstil och mode magasin som är
mest för kvinnor. Reklamen finns på sida 73 och är placerad som en hel sida.
Bilden är ovanför texten. Reklamen riktar sig till människor som lider av trötthet, orolighet
osv.
Denotation
Reklamen har mycket ljusa färger som påminner man mycket om positiva saker och glädje
och det är ju budskapet som reklamen försöker nå det till människor. Det mesta som finns är
vit och rosa. Längst upp på bilden finns en stor gulfärgad text som ser ut som ett citat av en
person som har provat produkten. det står “mitt naturliga recept för att behålla glädje och
energi”. På bilden finns en tjej som sitter och ligger sitt huvud och arm på bordet och skrattar
mot kameran. Under bilden står det information om produkten, till exempel vad finns det i
tabletter, vad är det händer när man tar den, hur många gånger ska man ta tabletterna.
Konotation
Det som vi kan läsa in i bilden är hur glad och trygg ser tjejen ut. Hon ser väldigt positivt ut
och det gör reklamen väldigt attraktiv eftersom den får läsaren att vilja uppnå detta resultat.
Det vill säga att reklamen vill förmedla läsaren budskapen, att man ska bli like glad, fräsch
och trygg om man ta tabletterna. Färgerna som reklamen framställde ser väldigt bra ut. Det
finns vit nästan överallt och det ger ett positivt intryck vilket visas att resultatet är verkligen
bra.
Associationer
Reklamen visar en väldigt glad tjej. Tjejens glädje och trygghet är alla människors dröm,
särskilt de människor som är redan väldigt stressad och deprimerad. Detta gör att många som
ska läsa reklamen ska vara intresserad och ska vilja att vara lika glad som hon är.
Språket
Reklamens språksättning gör den ännu mer attraktiv. “är du trött på att vara trött?” det speglar
många människors känslor, att man väldigt trött på att vara stressad hela tiden. I reklamen
finns det en text där beskriver vad är precis tabletten gjord av och hur spelar det för roll när
du ta ett tablett. Det gör reklamen väldigt trovärdig och verkar seriös. Man känner sig väldigt
relativt med reklamen eftersom det används mycket “du” eller “dig” i texten.
I reklamen står det också en gulfärgad text där är en citat som visas vad tycker tjejen i bilden
efter hon provade tabletten, “mitt naturliga recept för att behålla glädje och energi”. Hela
annonsen visar att detta tabletten är verkligen en lösning för problemet och det är en naturlig
och nödvändig lösning.
Jag tycker att reklamen är gjord på ett väldigt smart och effektiv sätt . Den ger ett väldigt bra...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
M magazine
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2016-10-10] reklamanalysMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59897 [2024-04-30]