Framtidens bilbränsle
6977 visningar
uppladdat: 2006-11-28
uppladdat: 2006-11-28
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Forskar har räknat ut att oljekällorna kommer att matcha efterfrågan 2030, men även år 2015 kommer källor att sina. I nuläget bedrivs 96 % av alla världens transporter av bensin och diesel. Dessutom kommer bensinpriserna att skjuta i höjden och bilar, fartyg och flygplan kommer att expandera likaså föroreningar.
Alternativet till dagens bensin och diesel är bioetanol och biodiesel. Produkten av biobränsle har sjudubblats på 27 år. I nuläget är Brasiliens största producent av bioetanol, där 74 % av alla bilar som såldes gick på bioetanol. USA tillverkar bioetanol av majs är nära att gå förbi som världens ledande producent. I Europa däremot ligger Sverige i ledningen när det gäller användningen av bioetanol och även de svenska biltillverkarna ligger bra till, när det gäller utvecklingen av nya biobilar.
Bioetanol står för 90 % av all flytande biobränsle, resten är biodiesel som Tyskland, Italien och Frankrike är dom största producenterna. Dom tillverkar sin biodiesel av solrosfrön, sojabönor och raps.
Sverige har som mål att bli oberoende av olja redan 2020, USA ska minska på importen med 75 % 2025 och även Kina satsar stort på att använda mer och mer biobränsle. EU ska täcka transporterna med biobränsle med sex procent 2010.
Detta är ett första steg mot att världens länder börjar förbereda sig när oljan tar slut och att miljöförstörningarna ökar. Men allt är inte en dans på rosor, eftersom biobränsle tillverkas av livsmedel såsom majs, sockerrör, raps mm har bönderna efterfrågat mer jordbruksmark, detta har gett att stora avverkningar av regnskog i Sydostasien och Sydamerika.
Vidsträckta regnskogar sågas ner för en gröda ska kunna växta, stubbarna som blir kvar av bränner man upp och svart rök förpestar luften. Dessutom har spillvattnet som man tillverkar biobränslet med lett ut till floder och sjöar, vattnet blir förgiftat av farliga ämnen.
I dagsläget utvinner man bioetanol av livsmedel, såsom majs, sockerrör raps mm genom att malas efter det tillsätter man vatten och enzymer som drar socker ur säden. Tillsist förjäst sockret till etanol och man har etanol . Varför man inte har tagit halm eller annan växlighet och gjort olja av är att bioetanol framställs genom förjäsning av växtsocker plus att det är svårt att framställa socker från halm och växter. Forskar i Danmark har kommit på hur man ska kunna använda halm som råvara och utan spillvatten.
Först så rivs halmen till bitar på en till sex centimeter, efter det så tryckkokas halmen, tryckkokningen löser upp halmen så att dess cellulosa och hemicellulosa görs tillänglig. Efter det så går cellulosan och hemicellulosa genom en enzymbehandlingen och blir till glukos. Sockret som kommer till genomgår en jäsningsprocess och blir till etanol. Etanolen destilleras och förångas och blir till 99,9 % rent etanol. Ett ton halm ger 250 litet bioetanol som man kan köra med i ca 2848 kilometer.
Resterna som förut har varit ett stort problem har blivit till något positivt. När cellulosa och hemicellulosa genomgår en jäsningsprocess, blir det torrsubstans över som kan använda som fast bränsle att driva i ett kraftvärmeverk. Spillvattnet har blivit en värdefull resurs, då forskar har kommit fram ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2008-02-28
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt ooook
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2006-11-28] Framtidens bilbränsleMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7210 [2024-05-01]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera