Traktorn
12105 visningar
uppladdat: 2007-04-20
uppladdat: 2007-04-20
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Traktorn var egentligen en självgående vagn som var ångmaskinsdriven, den hade bara tre hjul. Det var fransmannen Nicolas Joseph Cugnot som konstruerade den första bilen (traktorn).
Den provkördes i Paris för första gången år 1770.
De var meningen att traktorn skulle dra artilleripjäser men traktorn kom aldrig till användning.
Det dröjde inte länge till nästa ångbil byggdes är 1801, denna gång av engelsmannen Richard Trevithick och den var avsedd till att transportera upp till åtta personer.
Åren gick och effektivare ångmaskiner byggdes och utvecklades, det byggdes allt fler ångvagnar i Frankrike och Storbritannien.
Och de var så allt började, traktorn började utvecklas med mer avancerad teknik.
De första traktorerna hade järnhjul.
Om en traktor är för tung pressar den ihop jorden under sig till en lervälling.
För att minska vikten kunde man använda däck av gummi.
Varför uppfanns traktorn?
Traktorn uppfanns för att underlätta tunga arbetsuppgifter som t.ex. transportera stockar ut från skogen och skottning av jord och stockar.
Traktorns betydelse för människan är väldigt stor. För att effektivt kunna bruka jord, avverka skog, bygga vägar etc. så är traktorn oersättlig. Utan traktorn, och andra fordon, så skulle allt ta otroligt mycket längre tid.
Är traktorn miljövänlig?
Traktorn utsätter miljön för koldioxid utsläpp, den förstör även naturen när man avverkar skog. Ibland så kan det komma olja läckage från motorn så att marken blir förgiftad.
Koldixod utsläppen ifrån traktorn kan bidra till växthuseffekten och luftföroreningar, kan också ge ökade problem med allergier och astma.
Jordbrukets utveckling och traktorns betydelse:
Först av allt, för att bruka jorden, använde man oxar och träplogar.
Används träplogar så kan man inte använda hästar, det är för tungt för hästen att dra. Då måste man använda oxar, men dom är slöa och det tar längre tid att plöja åkrarna med oxar. Sedan kom man på att om man bytte ut underdelen, som innan var av trä, mot järn så blev det lättare att dra och då kunde man använda hästar i stället för oxar.
Oxarna hade så starka halsmuskler att man kunde lägga ett rep direkt runt halsen, när man arbetade, men om man skulle göra så med en häst skulle den strypas.
För att kunna använda hästarna var man tvungen att uppfinna något som gör så att inte hästen stryps.
Då uppfann man oket, som är som en livboj fast mer äggformad.
Den träs över hästens huvud och ligger mot hästens nacke och bringa.
På så sätt ligger den inte om halsen så att hästen stryps.
När man hade börjat använda detta gick det mycket snabbare att plöja, men det gick inte lika snabbt att skörda.
För att skörda använde man skäror som ser ut som en krok, som är vass på insidan.
För att öka effektiviteten vid skördningen uppfann man på 1300-talet lien. Men det tog ett bra tag innan man började använda lien. På en del ställen kunde det ta ända in på 15-1600talen. Lien som var tung, annat än skäran, blev ett enmans redskap.
På detta sätt brukades jorden i princip fram till 1800-talet. 1889 kom den första traktorn som var en revolutionerande uppfinning.
Mätt med dagens mått var de första traktorerna tunga och
Klumpiga.
De första traktorerna hade järnhjul. Om en traktor är för tung pressar den ihop jorden under sig till en lervälling. För att minska vikten kunde man använda däck av gummi.
Med tiden har traktorerna blivit både större och starkare. Men det byggs även små traktorer till de som har små ägor (mark). Dessa små traktorer är starkare än de allra första traktorerna.
Traktorns konstruktion och funktion:
Ett exempel på hur dagens hjullastare (traktor) är konstruerad: Hjullastaren är midjestyrd, vilket innebär att hjullastaren styrs med en ramled, inte som vanliga fordon där man styr med hjulen.
Anledning till att hjullastaren är midjestyrd beror på att hjullastaren gör väldigt tung lyft med sin skopa. Skulle hjullastaren ha vanlig styrning på fram hjulen, så skulle fram vagnen knäckas p.g.a. den stora vikten i skopan. För att lättare ta sig fram i terrängen så har man drivning på alla fyra hjulen.
För att kunna lyfta skopan så använder man sig av hydrauliska cylindrar. Hydraulik är samma som ihop pressad olja i ett rör. För att kunna styra hydrauliken så använder man sig av små spakar som ser ut som en joystick till ett teve spel.
Vidarutveckling av hjullastaren
Miljöanpassning/ekonomi:
Man skulle kunna vidareutveckla batterierna så att man skulle kunna köra en hjullastare enbart på batterier. Dagens batterier, som man exempelvis använder i fabriks truckar, är alldeles för kraft lösa för att kunna användas i en hjullastare. Ekonomiskt sett så skulle batteri driva hjullastare bli en världssensation. Det enda man behöver göra är att ladda batterierna istället för att köpa massa diesel.
Funktion:
Ett sätt att kanske under...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2007-04-20] TraktornMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7981 [2024-05-02]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera