Högertrafik

3 röster
9866 visningar
uppladdat: 2007-12-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
”Håll dig till höger, Svensson” var ledmotivet då Sverige bytte till högertrafik för 40 år sedan. Hur kommer det sig att lagen ändrades, och hur har det förändrat dagens trafik?
Den 3 september 1967 infördes högertrafik i Sverige efter en lång period av vänstertrafik. Detta var dock inte första gången Sveriges befolkning var tvungna att köra på höger sida av vägen, utan redan 1718 utfärdades en förordning om högertrafik som varade fram till 1734 då den upphävdes till fördel för vänstertrafiken. Under denna tid gällde dock inte höger- och vänstertrafiken ständigt, utan var bara en regel angående åt vilket håll man skulle väja vid ett eventuellt möte.
Vänstertrafik var fram till slutet av 1700-talet det vanligaste, då beväpnade adelsmän på det sättet kunde ha svärdshanden närmast de mötande och på så sätt skydda sig mot fiender. Det är dessutom därför vi idag hälsar med högerhanden, det var helt enkelt eftersom man hade den handen närmast de man mötte. Att vänstertrafiken övergick till högertrafik i många länder kan förklaras främst genom den franska revolutionen, då aristokraterna inte ville skylta med sin ställning eftersom det visat sig vara förödande för andra. De började därför färdas på höger sida av vägen, liksom bönderna som inte velat riskera att bli påridna bakifrån av adelsmännen som red på vänster sida av vägen. Frankrikes övergång påverkade många länder då Napoleon, i samband med att han erövrade många länder i Europa, införde högertrafik. Detta också på grund av att han som vänsterhänt fick ett övertag mot fienden då värjan skulle hållas i vänster hand.
Under Hitlers styre infördes också högertrafik i många europeiska länder, och det faktum att Sverige inte blev ockuperat av vare sig Napoleon eller Hitler säger mycket om varför vi var det sista landet på Europas fastland som lagstadgade högertrafik.
I takt med att högertrafiken ökade runt om i världen växte trycket på Sveriges regering. Krav på en övergång här i Sverige blev till slut omöjliga att ignorera, och då politikerna hade svårt att enas blev det enda alternativet en rådgivande folkomröstning. Den 6 oktober 1955 hölls omröstningen, och svenskarna ansåg klart och tydligt att vänstertrafiken borde bevaras. Trots att 82,9 procent av de närmare 2 600 000 deltagande i omröstningen var emot en övergång till högertrafik beslutade riksdagen 1963 att en högertrafikomläggning skulle genomföras år 1967.
Inför Dagen H, den 3 september 1967, satsades mycket pengar på att anpassa vägarna till högertrafik. Enkelriktningar, vägmärken samt trafiksignaler ändrades och skyltar sattes upp med jämna avstånd för att påminna trafikanterna om den nya ordningen. Även kollektivtrafiken var tvungen att rätta sig efter omställningen och nya bussar beställdes. Busshållplatsskyltar sattes upp på höger sida av vägen, men fram till den 3 september var de övertäckta med plastpåsar där man kunde läsa att de började gälla först på Dagen H. Privatfordonen behövde inte någon ytterligare anpassning, då de flesta av dessa var importerade från USA och där gällde ju redan högertrafiken.
Efter ett förbud att köra på vägarna morgonen på Dagen H, hade alla förare, lastbilschaufförer som privatbilister, återigen tillåtelse att ge sig ut på vägarna klockan 6.00 den 3 september 1967, den här gången på höger sida. Otroligt nog förekom inga dödsfall i trafiken under den första veckan efter övergången, och ända sedan Dagen H har olycksfallen i trafiken minskat.

Högertrafikomläggningen har medfört en mängd positiva förändringar inom trafiken. För det första infördes nya trafikregler i samband med övergången. Innan år 1967 var det i princip fri hastighet utanför tättbebyggda områden, men då det blev högertrafik var Högertrafikkommissionen (som senare uppgick i Vägverket) speciellt noga med säkerheten och därför gällde tillfälliga hastighetsbegränsningar som senare blev permanenta. Innan övergången var det inte olagligt att korsa gatan trots rött ljus, vilket också förändrades den 3 september. Vägverket skärpte alltså reglerna oerhört mycket inför Dagen H och trafikanterna informerades om de nya bestämmelserna i god tid för att sätta sig in i dem.
Det som kan ses som den största nackdelen med högertrafikomläggningen är den enorma kostnad som den resulterade i. Inte nog med att vägskyltar skulle bytas och nya fordon till kollektivtrafiken var tvungna att beställas in, utan en stor del av pengarna gick också till en av de största informationskampanjer som någonsin genomförts i Sverige. Redan ett år innan Dagen H började Högertrafikkommissionen underrätta folket i Sverige om den förändring som skulle ske. Massmedia var det främsta medlet för att upplysa befolkningen, men för att informationen skulle nå varenda en som eventuellt skulle befinna sig i trafiken efter den 3 september 1967 sökte man upp sådana som massmedia möjligen inte nått ut till, ensamma personer som exempelvis äldre, sjuka och handikappade människor. Kostnaden för övergången till högertrafik uppgick till ungefär 600 miljoner kronor, vilket man nu i efterhand kan säga är väl spenderade pengar då många människoliv har räddats tack vare omläggningen.
Vad är det egentligen som gjorde att olyckorna i trafiken minskade efter Dagen H? Främst var det nog på grund av att bilarna redan var anpassade efter högertrafik och dessa vänsterstyrda bilar har självklart bäst förutsättningar i rätt miljö. Det som också kan ha haft en inverkan är det faktum att man som ovan i trafiken är mycket mer medveten om omgivningen. Man slappnar inte av, vilket man gör i situationer där man känner sig säker, och därför är det större chans att man upptäcker eventuella faror i trafiken. Trots att de som för första gången gav sig ut i högertrafiken var i en ovan situation hade de ändå erfarenhet av trafiken. De visste hur man olyckor kan förhindras och kunde hantera oväntade situationer på ett sätt som nyblivna förare inte kan. I dagens samhälle, när högertrafiken är ett vanligt inslag i vår vardag, är det större risk att olyckor sker, men trots detta är olycksfallen i trafiken inte på nära vägar lika höga som innan Dagen H och valet att trotsa majoriteten av svenskarna och införa högertrafik är n...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Högertrafik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-12-04]   Högertrafik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8901 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×