Bermudatriangeln

5 röster
11815 visningar
uppladdat: 2008-02-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning:
Bermudatriangeln, ett av vår tids största mysterium, har länge legat i centrum för en rad mystiska och oförklarliga försvinnanden. Försvinnanden som förbryllar även den mest inbitna forskaren. Båtar som seglar in i evigheten, flygplan som aldrig återvänder.
Som så många andra har jag länge intresserat mig för detta mystiska område utanför Florida. Och när jag fick chansen att ta reda på mer var det en självklarhet att jag skulle ta den. Att jag valde Bermudatriangeln istället för Orkanen i New Orleans är uppenbar. Jag älskar mysterium och Bermudatriangeln är ett av de stora frågetecknen i vår tid.
Men vad ligger då till grund för denna ”mysteriernas furste”? Denna fråga och många fler kommer jag att försöka besvara under denna redovisning av detta märkliga fenomen. Jag kommer att ta med er på en upptäcksfärd genom detta mysterium och utforska vad som är sanning, vad som är myt och vad som rent av är påhittat. Och vem vet? Kanske kan jag ta er närmare gåtans lösning, eller bara längre ifrån? Men varför stannar ni kvar här i inledningen och hänger? Varför inte vända blad med en gång?
Låt mig ta med er på en resa in i det mytomspunna området kallat Bermudatriangeln…


Frågeställningar:

- En Verklighet eller myt?
- Vad är de egentligen som händer i Bermudatriangeln?
- Hur kommer det sig att flygplan och fartyg försvinner spårlöst?
- Vad är det som ligger bakom alla försvinnanden?



Fakta om Bermudaöarna:
Bermuda består av 150 öar och ligger i västra Atlanten utanför North Carolinas kust utanför USA. De åtta största öarna förbinds med broar som bildar en fiskkroks liknande landmassa.
Invånarna betraktar dessa öar som en enda ö. Bara tolv av de andra öarna är bebodda.
Alla öarna är vulkanöar som reste sig från havsbotten för flera miljoner år sedan. Till Bermuda kommer det omkring en halv miljon besökare årligen och många av dem är amerikanare. Den finns ett överflöd av växtlighet på Bermuda som t.ex. Bougainvillea, Hibiscus och Oleander. Bermuda öarna omringas av de nordligaste korallerna i Atlanten och de attraherar en mängd färgglada fiskar.
Bermuda är en subtropisk ögrupp som ibland misstas tillhöra Karibien, men det stämmer alltså inte. Bermuda har ett milt klimat tack vara golfströmmen. Medeltemperaturen är mellan +20°C till 23°C året runt. Luftfuktigheten är hög hela året och regnet är jämt fördelat över de 12 månaderna, Bermuda har alltså ingen regnperiod som tropiska öar har.
Minifakta:
Invånare: 62,997
Huvudstad: Hamilton (pop 15,000)
Språk: Engelska
Valuta: BMD Bermuda dollar eller US dollar



En Verklighet eller Myt?

Att Bermudatriangeln länge har varit centrum för en rad mystiska händelser och försvinnanden känner nog de flesta redan till, men är allt som säg om detta område verkligen sant? Denna triangel utanför Floridas kust ligger i fokus för en rad enastående debatter och teorier om hur vida det som sägs är trovärdigt. Men hur denna kom att upptäckas är desto mer invecklat. Det står i historieböcker att området utgörs av en triangel i rät linje mellan Miami, (Florida, USA) Bermuda (Storbritannien) Puerto Rico (utanför Bahamas) och sedan tillbaka till Miami igen. Men detta är en myt. Man vet egentligen inte hur stor Bermudatriangeln egentligen är, eller ens om den är en triangel. Denna myt om ett triangelformat område utanför Floridas kust ”uppfanns” av en man vid namn Vincent Gaddis när han i februari 1964 skrev en artikel om ”den ödesdigra Bermudatriangeln” i veckotidningen Argosy. Han upptäckte att en rad mystiska händelser hade inträffat inom ett visst område, vilket han då beskrev som en triangel. I och med detta var myten om Bermudatriangeln född.



Vad är det egentligen som händer i Bermudatriangeln?

Myten om ”Dödens Triangel” ligger i att det under en period försvann ett flertal plan och fartyg spårlöst i området. Vissa hittades aldrig, medan ett antal båtar hittades senare drivandes utanför eller inom triangeln utan ett spår av vare sig besättningen eller passagerarna. Där ibland den mest förbryllande händelsen, med Mary Celeste (Nedan), som hittades drivande i Bermudatriangeln någonstans mellan Azorerna och Gibraltar 1872. När hon hittades var allt lugnt och stilla på båten och allt var i sin ordning. Men av besättningen fanns inte ett spår. Sedan har vi skolfartyget Atlanta, hon och hennes kadetter på 290 man seglade rakt in i tomma intet år 1880. Fyra år senare åkte den italienska skonaren Miramon in i området och sågs aldrig mer igen. Enligt en ofullständig teori skulle den tyska barken ”Freya”, som runt år 1900 seglade från Cuba till Chile, ha hittats i triangeln, utan ett spår av besättningen. Fartyget hade svår slagsida och masterna var delvis sönderbrutna. Hon visade alla tecken på att hon kämpat sig igenom en svår storm, men det finns inga rapporter om att de skulle ha stormat i triangeln vid hennes upptäckt.
Det finns rapporter om försvunna fartyg sedan så tidigt som 1600- talet. Det finns över 50 rapporter om försvinnanden genom åren. Där ibland ubåten Scorpion som startade från Azorerna 1986 men som aldrig återvände. Och Anita, ett 20,000 tons fartyg på 32 man som försvann utan ett spår.


Operation FLIGHT 19:
Denna berömda historia ligger till grund för en rad spekulationer och det har utgetts en film med titeln ”Flight 19” där man bygger vidare på historien.
”Fem Grumman Avenger- bombplan ur amerikanska armén försvinner under mystiska omständigheter. Planen lyfter från Naval air station på Fort Lauderdale i Florida den 5 december 1945. De skulle göra en rutinövning och alla som medverkade var studenter, förutom Löjtnant Charles Taylor.
” Taylor och hans 13 män fick order om att de skulle flyga 56 mil öst, till Hens and Chicken Shoals för att slutföra övningen. När övningen var klar var nästa uppdrag att flyga 67 mil öst och sedan åka mot norr i 73 mil för att sedan bege sig tillbaka till basen.” Rutten skulle gå rakt igenom Bermudatriangeln. En och en halv timme efter de begett sig iväg plockar Lt. Robert Cox upp en radiosändning från Lt. Taylor, som antydde att kompasserna inte fungerade som de skulle. Han sa också att han trodde att de befann sig över Florida Keys, Lt. Cox uppmanade då honom att flyga mot norr och Miami. Man hade endast kontakt med Taylor och hans passagerare under flygningen, de andra fyra planen hade man ingen direkt kontakt med. Lt. Taylor hade kanske blivit fundersam över något under flygningen. Han var en erfaren pilot som inte hade flugit så mycket mot Bahamas. Han trodde nog att resan startat från fel punkt, vilket gjorde att utgången blev katastrofal. Ju mer Taylor styrde sitt plan mot norr för att försöka ta sig från Florida Keys, desto längre ut på havet hamnade planet.
Allt medan tiden gick, snappades små meddelanden upp av fastlandet där andra piloter från övningen Flight 19 försökte få Taylor att hamna rätt. ”Om vi bara skulle flyga väst skulle vi komma hem” sa en student till en annan. Han anade inte hur rätt han hade. Efter några timmar förstår flygledningen på marken att Taylor var hopplöst vilsen.
Han beordrades att låta en av studenterna flyga planet, men tydligen kom meddelandet aldrig fram. Det började bli mörkt ute, och därmed försämrades sikten för Taylor och hans studenter. De enstaka ord de lyckades uppfatta från Taylor bekräftade att han fortfarande flög mot nordöst, åt fel håll. Efter en timma fick ComGulf Sea Frontier Evaluation Center upp en signal från Taylors grupp, de befann sig öst om New Smyrna Beach, Florida. Men denna information kunde inte markpersonalen föra vidare till planen. Man skickade ut ett flygplan, Training 49, som skulle lokalisera Flight 19 och guida dessa plan tillbaka till basen. En timma senare skickades ytterligare 2 plan Martin Mariners ut för att leta. Hoppet om att finna Flight 19 var liten, vädret försämrades och planen hade lite bränsle kvar. De 2 Martin Mariners var tänkt att cirkulera kring zonen som man letade i. Det andra, Training 49 dök aldrig upp.
Det sista livstecknet man hörde från Flight 19 kom klockan 7 på morgonen. Man letade i ytterligare två dagar men det fanns inga spår efter Taylor och hans besättning, inte heller efter planet som skickades ut för att hjälpa dem, Training 49.”

Carolyns sista Charterresa:
”Carolyn var en licenserad pilot, tog ett charterplan för att flyga till Turk Island i Bermuda med några passagerare. När hon närmade sig ön upptäckte markpersonalen att hon flög oroligt i cirklar runt ön, när de försökte att kontakta henne fick de inget gensvar. Plötsligt började radion att brusa och de hörde Carolyn säga några ord till sina passagerare. ”Jag kan inte förstå det. Det här borde vara Grand Turk, men det är ingenting här. Det stämmer med kartan. Formen på ön är rätt men den ser obebodd ut- Inga byggnader, inga vägar… ingenting”
Efter några minuter vände hon planet och flög iväg. Ingen har sett eller hört något från Carolyn och hennes passagerare sen dess.

Förlorad Tid:
”National Airlines försvann under 10 minuter med 727 passagerare från flygledningens radar i Miami. Vid ankomsten nekade besättningen till att något märkligt hade inträffat förutom att de hade flugit igenom en tunn dimma i ungefär tio minuter. Vid en undersökning av planet upptäcktes det att alla klockor och delar som innehöll tidsräknare var efter den riktiga tiden med tio minuter.”



Men vad är det då som ligger bakom alla försvinnandena?

Det finns en del spekulationer i vad som kan tänkas ligga bakom försvinnandena. Bland annat den klassiska teorin om UFON och mystiska energiklot ovanför vattenytan. Enligt en annan teori så ska skeppen ha seglat in i en tät gulaktig dimma. Ingen vet riktigt vad som ligger bakom det hela. Enligt en amerikansk författare från 1950-talet ska det finnas en s.k. portal till en annan dimension, även kallad ett kryphål i tid och rum. Men enligt en annan teori består bottnen på de djupaste platserna i Bermudatriangeln av dy och kvicksand. Men om denna teori stämmer hur kan då en båt försvinna på bara 6 meters djup? Jo, detta förklarade han var orsakat av en missbedömning, att båten i själva verket försvann på ett mycket djupare ställe. På frågan om var exakt svarade han att han inte kunde veta eftersom båten ju varit vilse! Sedan har vi ju teorin om den försvunna världen, som skapat kraftkällor som då och då aktiverats och dragit med sig fartyg och plan i djupet. En annan teori är att en undervattens vulkan någonstans i Bermuda triangeln, skapar en tunn gas som gör luftrummet och vattenytan tunnare än fartyg och plan som därför störtar ner i djupet. Att inga vrakdelar har återfunnits är för att strömmarna tar med sig vrakdelarna långt bort från triangeln och sanden begraver dem djupt ner. Denna teori kan förklaras genom att när en gas flyter upp till ytan förlorar vattnet sin ytspänning och kan därför inte bära fartygen. När ett plan flyger in i gasen händer följande saker:
1. Motorerna kvävs då de inte får tillräckligt med syre.
2. De heta avgaserna antänder gasen och planet störtar efter ett antal explosioner ner i havet som inte har någon bärkraft. Därför finner man inte heller där några vrakspillror. Inte ens en oljefläck blir kvar. Följdverkningarna på de få flygplan och fartyg som upplevt de olika fenomenen har vi bara nästan snuddat vid de enorma magnetiska effekter som kan tänkas uppstå. Det är så att även dessa verkningar går att förklara med teorin om gasmolnen.” Då enorma mängder vatten bubblar upp och frisläpper sådana kvantiteter av gas, genereras jättemoln av negativa joner i luften. De leder i sin tur till starka magnetfält. ” Detta kan förklara varför kompassnålarna snurrar och varför flygplan navigerar fel. Det är visserligen en ny teori, men det är den mest logiska förklaringen till vad som händer i Bermudatriangeln.


Diskussion:
Arbetet med Bermudatriangeln har gått väldigt bra, det har nästan varit omöjligt att inte hitta fakta. Jag kunde svara ganska bra på de flesta av mina frågor och även om de kanske gav läsaren fler frågor än svar, så fick iallafall jag svar på några av mina.
Det var väldigt roligt att läsa om alla mystiska försvinnanden och så fort jag fick tag i boken ”dödens triangel”, av Charles Berlitz så låg jag och sträckläste den hela helgen.
Jag kunde pulvrisera och bokstavligen krossa några av hans historier bara genom att läsa om dem på Internet, och vissa av hans teorier var helt och hållet vansinniga, men för det mesta så prickade han alla punkter rätt så exakt, problemet var att jag fick tag i boken på engelska så jag fick översätta vad han hade skrivit så gott jag kunde, men jag får nog ändå säga att det gick bra. Jag är helnöjd med det jag har kommit fram till under dessa veckor men jag har fortfarande många frågetecken som jag inte kunnat räta ut in min forskning, om man nu kan kalla det för forskning vill säga.
Personligen så har jag kunnat konstatera att Bermudatriangeln är och förblir ett mysterium och att vi varken nu eller senare (eller kanske kan vi då?) kommer komma i närheten av lösningen på vår tids mest förbryllande fenomen. Jag har istället valt att tro på en teori om att stora mängder av gas flyter upp till ytan och gör luften o- flygbar och får vattnet att förlora sin ytspänning, där av den gula dimman som man så ofta stöter på i samband med Bermuda. Det var den mest trovärdiga och mest sofistikerade teorin som jag stötte på. Det fanns till och med vissa sidor som jag var inne på som gav de mest vansinniga teorier om vad som kan tänkas ske med de försvunna skeppen och planen. Där fanns allt från Ufon och svarta hål till den försvunna staden Atlantis och en kraftanläggning som då och då aktiveras och drar med sig skepp och plan ner i djupet. Dessa teorier avfärdade jag ganska kvickt. De sidor jag tvivlade på avstod jag ifrån att använda. Det kanske jag inte skulle ha gjort, men jag tyckte att jag inte behövde ha med fakta som jag själv inte förstod. För då kanske inte den som läste mitt arbete skulle ha förstått de heller, och det är ju inte så bra om man inte kan förstå vad man läser.
Det som var svårt i arbetet var att till slut få allting att falla på sin plats, med att skriva Summary ’n och att skriva sammanfattningen var det som tog längst tid. Det var också dessa jag hade problem med, men till slut så gick allting som smort. Och nu när arbetet är klart ångrar jag ingenting av det jag har gjort, och jag har lärt mig mycket av att läsa och skriva om Bermudamysteriet, mest om Bermuda men även lite om andra mysterium, som varför man ibland får en udda socka efter att man har tvättat, och varför saker och ting försvinner spårlöst ifrån skolan. Oftast är det människan som har varit i farten där men tänk om det kan vara en Alien som snor våra udda sockor, sudd, linjaler eller kläder, eller är det rent av vi människor som är slarviga av oss? Tja, detta mysterium kan jag enkelt lösa, vi människor är ofta inblandade i mysterium på land, och när det gäller den försvunna sockan tror jag att den bästa lösningen för det fallet är en första klassens reparatör!
Jag har haft jätteroligt när jag forskat om Bermudatriangeln och det har gett mig en sån lust att packa min resväska, flyga till Miami, hyra en båt och ge mig ut på en dagsresa in i själva triangeln. Bara för att se vad som egentligen händer där inne. Och efter att ha läst min redovisning, kan ni ärligt säga att ni inte skulle vilja ha reda på svaret på detta jättestora mysterium?


Sammanfattning:
Bermudatriangeln är centrum för en rad mystiska och oförklarliga försvinnanden som förbryllar även den mest inbitna forskaren. Ingen vet hur stor bermudatriangeln egentligen är, eller ens om den är en triangel. Myten ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bermudatriangeln

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-13]   Bermudatriangeln
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9248 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×