Reseskildring USA

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Min dagbok

Inledning

Jag har valt att ”resa” till USA. Det finns många sevärdheter i USA som jag gärna skulle vilja se. Jag fick upp ögonen för USA när jag gjorde ett engelskt projekt om landet. Landet är ju varmt och skönt vilket mycket positivt. Sen så är det ett härligt kvälls/nattliv. Jag vill se de olika klimaten också. Jag vill veta hut människor i USA skiljer sig från Sverige. Det sägs ju att det tar tio år för oss svenskar att inse USA:s fel i levnadssättet. T.ex övervikten i USA som är på väg hit. Sen så ska det bli kul att se om de är så torra bakom öronen som de själva påstår.

Min resa till USA

Dag 1:

Imorse stod jag på landvetter flygplats, klockan var 12:10 då jag kom checkade in. Flyget till Kennedy-flygplatsen strax utanför New York som var min destination skulle gå klockan 13:00 och det skulle bli en åtta timmar lång resa till New York.
Jag var nervös inför flygturen men också väldigt upphetsad. Det skulle bli så kul att få komma iväg. Klockan skulle vara 15:00 när jag kom fram för det är sex timmars tidsskillnad mellan Sverige och Östra USA.
Jag kände planet lyfta, det slog genast lock för öronen. Jag satt i första klass så det var lugnt och skönt. Jag lutade mig tillbaka i det blåa mjuka sätet och sov någon timme.
När vi kom fram till Kennedy-flygplatsen var humöret på topp och jag ville hinna med hela resan på en dag!
Vi blev genast förda till en buss som skulle ta oss in till New York och det hotellet vi skulle sova på. Med ”vi” menar jag en väldigt trevlig svensk kvinna som jag satt bredvid på planet och som skulle bo på samma hotell som jag.
När vi kom fram till vårat hotell ”Embassy Suites New York” så var jag så trött så jag checkade bara in tog en snabb måltid och gick upp och lade mig nästan direkt. Det hade vart en lång dag….

Hotellet hade den största och vackraste restaurangen jag någonsin sett. Det ingav stort välstånd och lyx jag stor trivdes.!

Dag 2:

När jag vaknade imorse var jag ivrig att få komma iväg. Jag och Sofia hade bestämt igår att vi tillsammans skulle ta båten ut till Liberty Island där Frihetsgudinnan står. Klockan var 10:30 när Sofia kom ut i receptionen där jag satt och vänta. Vi tog bussen till färjan som skulle ta oss ut till Frihetsgudinnan.
Jag läser högt ur en broschyr om Frihetsgudinnan som jag kommit över.
” Frihetsgudinnan som står för ”frihet upplyser världen” invigdes den 28 oktober 1886 och var en gåva till USA:s folk från det franska folket som en symbol för att fira hundraårsminnet av USA:s självständighet. Genom åren har statyn även kommit att symbolisera frihet och demokrati. Amerikanska folket stod för grunden och sockeln, franska folket för själva statyn. Sockeln ritades av arkitekten Richard Morris Hunt. Statyn mäter 46 meter och är placerad på en 47 meter hög sockel av huggen sten. Från marken till facklan blir den mer än 93 meter. Statyn ritades av skulptören Frederic Bartholdi och är utförd i kopparplåt över en järnstomme. Stommen designades av ingenjören Gustave Eiffel”. Sofia kolla intresserat och jag blir själv förväntansfull.
Förväntningarna besvaras till hundra procent! Jag hade aldrig annat att det var så stort det hade sett mycket mindre ut på alla bilder. Jag blir stående en stund bara för att stå och stirra. Vi åker upp i den magnifika byggnaden för att få se utsikten från ett café högst upp. Det skulle bli ett minne för livet.

När vi kommer tillbaka till den stressiga staden så var klockan 17:00. Jag är nästan lite tagen efter förmiddagens upplevelser, så vi åker tillbaka till hotellet och vilar oss för senare på kvällen ska vi kolla på en träningsmatch mellan New York lagen ”New York Rangers” och ”Islanders” i hockey arenan Madison Square garden.
När vi kom in i ishallen märkte jag hur ENORMT stor den var. Det var inga små fjuttiga svenska ishallar här inte. Läktarn var nästan full på en träningsmatch som i Sverige hade belönats med kanske 4000-6000 om det var bra. Det var ett underbart tryck när 8000 Rangers fans ställde sig upp och skrek samtidigt. Efter matchen följde vi med ett gäng svenskar som också sett matchen till en pub. Efter mer än ett glas tog vi bussen hem och gick och lade oss.

Dag 3:

Jag vaknade sent imorse med en hejdundrans huvudvärk. Efter vad som kändes som en evighet, tog jag mig i alla fall upp. Klockan var redan 15:00. Jag hade sovit bort nästan hela dagen märkte jag till min förskräckelse. Magen kurrade ordentligt så jag tog mig ner till hotellets restaurang och tog en gigantisk nötköttsbiff med friterad potatis. När jag bad om extra grönsaker kollade servitören lite extra länge på mig som om han inte var säker på om han hört rätt, det hörde nog inte till vanligheterna att vilja ha extra grönsaker.
Efter middagen planerade jag lite vad jag skulle göra dagen efter. Jag kollade länge på Boston och undrade om det fanns något kul att hitta på där. Men jag hittade inget direkt intressant så jag fortsatte att kolla och får syn på Niagarafallet dit bestämde jag mig för att åka om inte imorgon så i alla fall senare. Mycket mer fick jag inte gjort den dagen.

Dag 4:

Idag vaknade jag ganska tidigt och gick upp och åt en sista frukost med Sofia som senare under dagen skulle åka ner till Florida. Jag beslutade mig vid frukostbordet, som erbjöd chips m.m, att jag skulle besöka city centrum och shoppa lite, innan jag ger mig iväg till Niagarafallen. Jag tar bussen in till centrum. Jag har köpt ett sådant där praktiskt buss kort så jag kan ta mig fram överallt med buss i hela USA.
I centrum är det fullt liv, bilar tutade och människor skyndar fram och tillbaka. Jag knallar gatan fram och kollar in i en klädaffär. Men det verkar bara finnas som minst XL så jag knallar vidare. När jag kommer tillbaka till hotellet klockan 13:00 så börjar jag packa för jag har beslutat mig för att ta bussen till Niagarafallen. Klockan 13.30 är jag klar och den går klockan 13:45 så jag skyndar mig ner och behöver inte vänta länge innan bussen kommer.
När jag är framme är klockan ca 18:00. Jag checkar in på ett fint hotell som heter Doubletree Resort Lodge & Spa Fallsview - Niagara Falls. Jag tar en snabb kvällsmat i hotellets restaurang och går sedan och lägger mig tidigt då jag är trött efter allt som hänt.

Här sov och bodde jag alltså under min tipp till Niagara fallen

Dag 5:

Imorse vaknade jag av att det var några som skrek i korridoren utanför. Jag skyndade mig upp drog på mig ett par plagg och gick ut med bestämda steg. Arg som jag var över att bli väckt frågade jag utan att vara artig vad det var som hade hänt. Det fick jag ångra, det var en äldre dam som blivit nerslagen och rånad. Ena benet stod ut i en konstig vinkel. Men hon sa till alla att inte ringa ambulans för hon hade ingen sjukförsäkring. Jag blev stående helt mållös, jag tog för givet att alla hade det. Men jag förstod kvinnans problem hon skulle antagligen inte ha råd med att betala sjukvården. Jag kände mig väldigt dum över att jag rusat ut och varit så oartig i min ilska. För mig kändes det jätte konstigt att inte alla hade sjukförsäkring. Det är politiskt fel enligt mig borde alla ha samma rättigheter till sjukvård. Jag försökte hjälpa kvinnan så gott jag kunde och hyrde en bil så jag kunde köra hem henne till hennes man. Efter morgonens händelser så fortsatte jag lite nedstämd men ändå med spänd förväntan mot Niagarafallens öronbedövande brus.
Det var inte så högt som jag hade förväntat mig riktigt men oj oj ojjj vad långt det var! Det var så vackert! Jag stod där i säkert flera timmar det var helt otroligt vackert! Regnbågen låg i vattenfallet av allt vatten som skvätte upp. Det var en helt fantastisk syn!

Här står jag och bara njuter av naturen och kollar på det dånande vattenfallet. Det är häftigt att det är så växtrike och alla färger gör en glad.

På kvällen när jag kom hem så var klockan 18:00 och jag kom på att jag inte ätit mer än frukost. Jag kände hur det kurrade i magen och skyndade mig iväg till en restaurang. Klockan var ganska mycket när jag kom upp på mitt rum så jag orkade inte hitta på något mer.
Jag satte mig ner med kartan och började leta nya resemål. Efter att ha funderat länge får tillslut syn på Yellowstone national park. Jag ringer och bokar ett flyg som avgår klockan 07:00 från Buffalo till Yellowstone Airport.

Dag 6-7:

När jag väl var framme vid Yellowstone Airport så tog jag bussen till national parken. Jag betalar och hoppar på bussen som ska guida mig igenom. Det här ska bli det roligaste jag gjort i USA än så länge. Förväntningarna var som vanligt på topp. Jag har haft tur med vädret idag också, inte ett enda moln på himmelen precis som alla andra dagar än så länge. Med 30 grader och sol så kunde inte dagen bli annat än bra. Jag fick se bisonoxar, pumor och flera gejsrar. Det var riktigt häftigt att få se speciellt pumorna, de ser så stolta ut. Jag hade sett fram emot att få se en vulkan. För här finns den vulkan som haft det största utbrottet i hela världen. Det ödelade nästan halva USA och delar av Mexico.
Orten heter Yellowstone för att bergen runt omkring är gulaktiga, fick jag höra. Parken är ju världens äldsta national park också. Bara det gör den värd att besöka. Det var en häftig och riktigt spännande upplevelse att få se allt! Jag blev riktigt imponerad! Jag äter middag på en bar där det nästan bara serveras olika hamburgerätter. Jag tar en hamburgare med pommes. När maten kommer så innehåller hamburgaren massa dressing och lite grönsaker. Inte konstigt att folk blir lite extra runda. Nästan all mat jag har ätit har varit fet och det är dåligt med vegetariska rätter.
Klockan är 17:00 när jag kommer ut från parken bestämmer jag mig för att gå ut på en pub och ta mig något att dricka. Jag checkar sedan in på ett hotell som jag spanat in.

En gejser som jag fick syn på. Såg hur häftig ut som helst! Detta var inte den ända jag såg men den var fin.

Dagen efter testar jag på forsränning som verkligen ger en adrenalinkick. Det var med det häftigaste jag någonsin gjort! Sen så kollar jag in lite nya djur jag inte sett förut.
På eftermiddagen går jag ut och shoppar lite och skaffar nya förnödenheter och tar även ut lite mer pengar. Sedan på kvällen hemma på hotellet bokar jag biljetter till ett flyg till San Francisco där jag tänkt spendera några dagar.

Dag 8:

Idag var jag tidigt uppe igen för att hinna med mitt flyg till San Francisco. När planet lyfter kunde jag se delar av klippiga bergen som fortsätter ända upp till Canada. Planen är väldigt fina med bra personal och lyxiga saker så som xbox och dator i första klass som jag reser i. Det lite läskiga är att jag blev erbjuden att köpa knark av en flygvärdinna. Det är inte första gången jag blivit erbjuden knark. Det var samma utanför Yellowstone national park så stod det ett gäng ungdomar som försökte sälja knark vilket jag inte förstod just då utan kom på efteråt.
När jag kom fram till San Francisco International Airport så öste regnet ner. Jag skyndade mig att leta upp ett närbeläget hotell. Klockan var 13:45 när jag hittade ett hotell. Jag skyndade mig in för att ta skydd för regnet. Jag spenderade resten av dagen på hotellets gym vilket jag tycker är väldigt skönt att få köra mig riktigt slut och sen så ta en duscha och få massage. Jag åt kvällsmat med en svensk man från Göteborg som också hade vart med nere och tränat. Han har varit här i 2 veckor och ger mig lite tips på bra resemål. Sen gick jag upp och kollade tv och lyssnade på regnet som öste ner.

Dag 9:

Vädret hade inte blivit bättre, så jag går runt i staden och shoppar lite. Kläder framförallt som är lite billigare här än hemma. Jag tar bussen till Golden Gate Park för jag har hört att det är mer parader och härligare stämning där.
När jag är framme är klockan 13:00 och regnet öser ner, men det gjorde inget för jag besökte några museer och även ett stort akvarium. Jag var mycket Imponerad över att få se akvariet för det är något jag finner mycket intressant. Akvariet var det största jag sett, jag tror inte det finns så stora i Sverige. Det var en häftig upplevelse som gav mig ny energi och bättre humör även om det regnade. När jag var på väg ut ur parken såg jag en marknad någon kilometer bort, så jag tänkte att jag kunde gå dit under mitt paraply. Det var en stor marknad med massor av olika stånd. Jag gick runt en stund och köpte mig lite godis som jag kunde gå och suga på. När jag gick på marknaden fick jag syn på en man som sålde vapen. Jag blev stillastående och gapade när jag såg en yngling som i mina ögon inte kunde vart mer än 15 år gick därifrån med ett nytt vapen. Jag frågade ägaren om han fick sälja vapen till minderåriga och då svarade han att pojken var över 18 år. Jag blev helt paff. Här kunde alltså ungdomar komma in och om de hade ”tur” få tag i ett vapen. Det krävdes ingen licens eller något om man ville ha ett vapen som inte var jätte kraftigt men ändå gick att döda med. Detta måste vara ett jätte problem. Här krävdes stora lag förändringar som krävde någon slags licens för vapen så att inte minderåriga och ”orutinerade” kan få tag i vapen lika lätt.
Jag tog bussen hem och gick och la mig på mitt hotell.

Så här såg det ut på natten. Helt underbart!

Dag 10:

Imorse gick jag upp tidigt för jag tänkte jag skulle gå till kyrkan. Vädret hade klarnat upp igen men lite moln hängde ändå kvar. Jag åt frukost med killen från Göteborg. Han skulle åka till San Francisco Bay som är den största fjorden på den Californiska kusten.
I kyrkan var det nästan fullsatt denna tidiga söndag. Jag märkte redan från början att det här inte var riktigt samma gudstjänster som hemma. Det var mer gammaldags fast ändå så ”skrek” prästen lite mer ord som Halleluja! skrek han väldigt ofta högt och tydligt. Sen så var det lite mer tillrättavisningar om hur man skulle vara som person, inte homosexuell o.s.v. Det var intressant att höra deras syn på kristendomen som förövrigt var ganska lik.
Jag besökte även stadsdelen Chinatown idag. Där bor det ca 30 000 kineser tätt ihop med en kinesisk kultur nästan, fast med amerikanskt inspiration. Det var mycket mysiga gator och jag gick in på en kvälls teater senare på kvällen efter jag testat sushi, som jag avråder alla att äta. Teatern var mycket speciell, något som jag aldrig sett förut. Det skulle vara en rolig teater. De drev med vad jag kunde se någon slags kung som var väldigt klumpig och råkade slå knuffa till de andra skådespelarna hela tiden. Senare på kvällen när jag gick till bussen mötte jag prostituerade som ville sälja sig och var otäckt närgångna. Jag skyndade på stegen och kom på bussen som skulle ta mig till hotellet. Väl tillbaka på hotellet så planerade jag mitt sista resemål och beslutade mig för att åka över till Las Vegas som verkade vara ett häftigt ställe. Där skulle jag spendera mina sista dagar i detta underbara USA.

Dag 11:

Även idag går jag upp ganska tidigt för att jag vill hinna se Golden Gate bridge innan jag åkte vidare till Las Vegas. Jag åt frukost med göteborgarn igen han och jag hade blivit goda vänner och vi har hittat på många aktiviteter på hotellet tillsammans.

Golden Gate bron är mycket gammal, den byggdes redan 1937. Den var länge världens största häng bro, den är hela 2150m lång. Det tog många år att bygga bron och 4 år att måla den för det blåste så mycket så det var svårt att arbeta vissa dagar.

Det är svårt att förstå hur stor den är om man inte ser den i verkligenheten. Framförallt hur hög den är! Jag blev bara tvungen att gå över den för det skulle ju bli något att skryta om sen när man kom hem. Det var väldigt blåsigt i mitten av bron men jag gav inte upp utan fortsatte och gick fram och tillbaka. När jag kom tillbaka till hotellet var klockan 15:30 på dagen och jag skulle flyga till Las Vegas klockan 18:00 och komma fram 21:48. Så jag gick på rummet och började packa ner allt som jag behövde.
Jag var lite sen till incheckningen, men efter lite diskussion och några samtal fick jag checka in mitt bagage och skynda mig ombord på planet. När jag kom fram så gick jag för att leta reda på ett hotell. Det var en fantastisk stad även på natten! Jag beslutar mig för att bo ovanför ett casino. Montecito hette hotellet jag tog in på. Hotellet är känt från filmen Las Vegas och är riktigt pampigt. Det är mitt första fem stjärniga hotell. Jag går upp och lägger mig på rummet.

Dag 12:

Jag tog en sovmorgon imorse, så att jag återhämtade mig efter resan och skulle orka med resten av dagen. Jag gick ut på staden och shoppade igen. Det var inte så mycket folk som jag trodde men vad jag hörde på folk så var det många som sov på dagen och var uppe på kvällen och natten.
Jag hade vart ute och shoppat och gått en bra stund nu och hade nog nästan hamnat lite i utkanten av Las Vegas. Jag gick in på en mindre gata vilket jag ångrade ganska fort för där var det folk som stod med hemlighetsfulla blickar. Innan jag kom igenom gatan hade jag blivit erbjuden sex och knark och vapen ett antal gånger. Det var läskigt att de fick finnas där, för det måste ju ha funnits någon mer än jag som lagt märket till det. De borde få hjälp med sina problem att det inte är någon som gör något. Knarket var ett stort problem märkte jag och det måste ju finnas en anledning till varför folk säljer knarket. Det sålde ju det förstås för pengarna men varför behövde de pengarna så mycket.
Kvällen tillbringa jag på hotellets kasino som är oändligt stort. Jag är först med i en poker turnering som jag ganska fort åker ut ifrån. Jag spelar även lite på enarmade banditer och massa annat. När jag förlorat pengar på de mesta tänkbara sätten så tar jag en öl i baren.
Jag tar mig till sist upp på rummet och somnar nästan direkt.

Detta är ett av alla ställen jag går förbi. Det är väldigt vackert i hel Las Vegas med mycket lampor på natten.

Dag 13:

Jag gick upp ganska sent imorse för det hade blivit en sen kväll med spel och dricka. Jag tog en snabb kall dusch för att vakna till ordentligt. Jag bestämde mig dagen innan att jag skulle gå på en boxningsmatch min sista dag i USA. Jag hade aldrig hela mitt liv sett boxning i verkligheten så det kunde ju vara kul att få se.
Jag var ute i god tid, så det var inte särskilt mycket folk på läktarn när jag kom. Det fylldes snabbt på och var snart nästan fullt. Det var en stor ”arena” för att vara boxning mellan 2 boxare enligt mig. Jag gissar att det går plats femtusen personer på läktaren.
Efter boxningsmatchen som var ganska spännande och bra så gick jag tillbaka till mitt hotell och checkade ut.
Jag gick runt i stan tills klockan var 16:00. Då tog jag en buss till McCarran International Airport där jag skulle ta flyget hem. Efter att ha köpt på mig massa souvenirer på flygplatsen så checkar jag in på flyget. Klockan 19:00 då jag klev på flygplanet som skulle ta mig hem. Jag var väldigt nöjd med min resa men som alltid ”borta bra men hemma bäst”.

Sammanfattning

Jag tyckte min USA resa var en lärorik och rolig resa. Jag har fått sett och gjort massa roliga saker så som forsränning gåt över Golden Gate bron och sett frihetsgudinnan. Det var två mycket roliga veckor i mitt liv och jag hade gärna gjort om det. Det är alltid kul att se andra länder, hur det är ”uppbyggt” hur människorna är o.s.v. Jag skulle tro att alla länder har sina mörka sidor vilket också USA hade men jag tror Sverige gör ungefär lika mycket fel som USA. Det fanns väldigt mycket att göra i USA alla städer var så stora och fulla med aktiviteter. Det var så mycket mer man ville hinna med. Man hade kunnat bo där i ett år och ändå inte hinna se allt som är värt att se.
Jag upptäckte ändå ett par problem i USA som även finns i andra länder.

Vapen:
Det var läskigt att det fanns marknader där det såldes vapen. Det var ännu läskigare att du inte behövde någon licens för det flesta vapnena heller. Så ungdomar som ser gamla ut kan med lite tur köpa ett vapen utan att behöva vissa upp legitimation. Vapen som kan komma att döda oskyldiga människor. Sen så om det finns att köpa på en del marknader så vore det ju konstigt om inte det förekommer att myndiga köper vapen till ungdomar. Sen så säljs ju skott till vapen i vanliga mataffärer.
Jag tycker man borde försöka inskaffa nya hårdare lagar som kräver licens på vapen. Sen att det inför ett system så att det ska vara möjligt för polisen att kolla vilka som har köpt vapen. Sen finns det ju en organisation som vill att alla hushåll ska ha vapen. Deras måtto/slogan är ”det är inte vapnet som dödar utan personen bakom”. Men skulle det inte finnas något vapen så skulle det ju inte finnas någon person bakom heller. Sen så har jag läst att 70 % av alla damer över 50 år är beväpnade med något slags vapen. Det tycker jag är lite läskigt att folk köper vapen för att skydda sig med. Det är ju inte konstigt att det händer att barn tar med sig vapen till skolan. De får lära sig att vapen ”skyddar” ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reseskildring USA

Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

• Inactive member 2008-04-20

Jag fick VG+ på den så ni vet

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-19]   Reseskildring USA
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9498 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?

Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×