Analys av Salvador Dalis målningkonst

11 röster
31403 visningar
uppladdat: 2003-04-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dalís målningar är ofta uppfinningsrika, fantasifulla och annorlunda. Varför är de så annorlunda? När man blickar in i målningarna ser man en enormt detaljerade duk, fylld med fantasi sprid över hela ytan. Troligen uppbyggd med baktanke bakom varje enskild detalj. Men vad var syftet med målningarna? Planerade han målningen? Om man arbetar från grunden med en av hans målningar, kan man då finna svaren?

Salvador Felipe Jacinto Dalí föddes den 11te maj 1904 i Figueras, Catalonia, Spanien. Detta var under renässansen. I Figueras växte han upp med familjen som bestod av mor, far och två bröder. Den ena brodern avled redan 9 månader efter födseln. Det var en rik katalansk familj. Med detta menas att de bara tror på existensen av sådant de kan se, höra, lukta, smaka och känna.1 Hans föräldrar avgudade honom och han var otroligt bortskämd. Han skilde sig alltid från mängden, tänkte annorlunda och betedde sig annorlunda. Han var sängvätare till hög ålder bara för han tyckte det var roligt. Salvador Dalí drömde om att bli en ny Napolion men blev istället en av tidernas mest kända surrealistiska konstnär. 2 När man ser en av hans detaljrika målningar vet man att det en av hans avbildning från hans fantasivärld. De är helt avvikande från alla andras målningar och man finner lätt inspiration hos honom. Det finns ingen liknande, han är min personliga favorit. Han visste att han var annorlunda men sade ”...den enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen”.1

Salvador utbildade sig på ”skolan av fin konst” i Madrid. 1930 gick han sedan med i ”the group of Surrealist” och gifte sig med Gala. Dalí älskade Gala högt, han sade ” Det viktigaste som kan ske en målare i vår tid är allmänt sett två saker: 1. Att vara spanjor, 2. att heta Gala Salvador Dalí3. Han målade av henne ofta på olika sätt. Målningen ”Galathea of the spears” gjordes 1952 och föreställer Gala. Ett bevis på att han älskade och respekterade henne är namnet på målningen. Man kan tolka det på många sätt men min tolkning är att hon är drottning över spjuten. Spjut kan vara dödliga, att hon härskar över något dödligt tycker jag ger respekt. Sedan att vara drottning är varje liten flickas dröm.

För att får en djupare inblick i hur han målande och hur han såg saker och ting bestämde jag mig att teckna av en av hans målningar från grunden. Jag fastnade just för ”Galathea of the Spears”. Kvinnan i denna målning är uppbyggd av cirklar i olika storlekar och nyanser. Troligen var dessa cirklar Dalís tolkning på spjuten. Positioner hos cirklarna skapar en kvinnas ansikte. Kvinnan är omringad av blå nyanser som liknar hav och himmel, medan kvinnans ansiktsfärger och hårfärger är i naturligt beige och mörkbruna färger. Mellanrumsformernas nyanser mellan kvinnans cirklar i kroppen har samma nyans som himlen och vattnet. Hon lyfts fram av enbart av de beige cirklarna och det känns som hon flyger. Detta gör så kvinnan inte är fullständig men ändå naturlig. Kvinnans ögon är slutna, medans huvudet är böjt lätt ner mot höger.

När man började teckna så började jag med cirklarnas positioner. Jag märkte att alla följde ett specifikt mönster och alla cirklars positioner och lägen var planerade i minsta detalj. Detta gjorde att målningen kändes som en ”matematisk målning”. När man sedan hade målat upp alla cirklarna såg man hur han hade tänkt. Kvinnan fanns helt enkelt i dessa cirklar. En sådan här målning måste man planerat då cirklarna ligger så exat i förhållande till varandra, speciellt med tanke på att det var just Gala de skulle forma.

Detta är en teknik som Salvador använt i många målningar både innan och efter denna. De formar också människor, men inte lika tydligt som i denna. Min tolkning är att detta är ännu ett bevis på att målningen var planerad, eftersom det finns andra liknande. Dessa är gjorda i samma perioder, så han eftersträvade nog att skapa många variationer av samma grund. Man kan tänka sig att han planerade vissa av dem, den på hans fru måste ha varit planerad för den skulle vara lite realistisk. En realistisk bild har vissa ramar att följa för att skapa en verklighetsuppfattning och en likhet. Man kan då inte bara ändra målningen från penseldrag till penseldrag.

När jag började måla formerna så märkte jag att målningen innehöll bara mjuka och runda linjer, inga vassa eller utstickande delar. Detta gav en känsla av harmoni. När jag såg närmare på andra av hans målningar upptäckte jag att alla hans surrealistiska målningar innehåller någon form av ett flyttande mönster. Ett bra exempel är hans rinnande klockor.

När jag skulle måla bakrundsskuggningarna övergick de lugnt från mörkt till ljust. Detta är något jag fan på nästan alla hans målningar. Han använder inga skarpa kontraster utan blandar färger harmoniskt. När min målning började närma sig fullbordad såg man ett djup ungefär i mitten av målningen skapat från de mer ljusare nyanserna som var samlade där. Återigen fick detta mig att se detsamma på andra av hans målningar. De flesta av hans målningar har något djup i sig, och det är oftast det ljusa som får bilda djupet.

Dalí målade bara saker som han sett och gjort intryck på honom.4 Detta är inte konstigt på grund av hans barndomsreligion, den katalanska tron. En tro som tar fasta på det man kan uppleva med sina sinnen. Små och enkla saker man inte direkt tänker på bidrog till hans målningar, som träd stenar och himlen. Saker som betydde mycket för honom och påverkade honom ser man oftare i hans verk. Bra exempel på detta är hans fru och mat. Stora händelser som påverkade honom kraftigt kunde bidra till att han fick en helt ny period i sitt måleri. Den första Atombomben som sprängdes och hans religions byte från den katalanska tron till kristendomen blev inledningen till helt nya perioder. Atombomben bidrog till perioden döden och kristendomen fick honom att måla sin egen korsfästelse.5 Genom att jämföra målningar från ungefär samma tid så kan man se hur han mådde och vad hans liv kretsade runt. Om man tittade på hans liv i helhet och jämför det med hans målningar kan man se vad i hans liv som bidrog till vilken målning och vad som gav honom mest inspiration. Det går även att se vad som bidrog till de olika perioderna.

Till skillnad till motiven tror jag inte att färgerna var planerade. De flesta motiven har sina naturliga färger, detta var härigenom realistiskt som kontrast till hans surrealistiska motiv. Avvikande saker kräver mer baktanke och därigenom också mer planering. Gala har sitt mörkbruna hår, sin hudfärg och både vattnet och himmeln har sina naturliga blåa färger.
Min känsla är att han startade utifrån vart djupet skulle ligga och sen arbetade utifrån det. Hans val av färgkombinationer och former ger en känsla av lugn och harmoni i målningen, medan den röran man ibland kan känna i hans målningar kommer främst från de orealistiska motiven och kombinationerna, inte från färg och nyanserna.

Men om han nu vill få sina målningar lite mer naturliga varför målar han dessa annorlunda motiv. Han målade tydligen bara saker han sett, vem har sett en kvinna uppbyggd av cirklar flygande över ett hav fritt i harmoni? Han ansåg sig härskare över naturlagarna och tyngdkraften så det var för honom inget problem att få saker att flyga av en ”naturlig” anledning.6 Sen att spjuten var runda istället för spetsiga eller att klockorna rinner istället för att vara stela är bara en av hans tolkningar av saker och ting. Alla ser saker olika, detta var nog bara naturliga för honom och hade för honom en naturlig förklaring. En förklaring vi bara kan gissa.

Han var en personlig målare, som släpte in oss andra att uppleva hans liv. När man tänker efter kanske det är också det som bidrar till att jag känner mer kontakt och inspiration från hans verk än från någon annan målares verk. Jag vill tro att det vad syftet med hans måleri, att han ville att andra skulle se och uppleva det liv som han levde för han tyckte personligen att hans liv var ett av de bästa. Hans annorlunda tolkningar och sammansättningar på saker och ting ser jag klarare nu tack vare att jag arbetade med ”Galathea of the Spears”. Den fick mig att lägga märke till saker som jag inte skulle ha lagt märke till annars, utan den skulle jag inte tänkt så mycket på hur och varför han gjorde saker som han gjorde. Att han troligen planerade motiven, men inte färgerna. Att även studera de andra målningarna var viktigt för utan dem skulle
jag ha kunnat dra felaktiga slutsatser från denna enda bild. Men nu kunde jag jäm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av Salvador Dalis målningkonst

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2004-09-20

    mycket bra skrivit t ycker jag

  • Inactive member 2005-02-06

    När jag läste din analys var d

  • Inactive member 2005-02-24

    Hej. Det måste jag säga är kon

  • Inactive member 2006-04-26

    Galatea of the Spheres

  • Inactive member 2006-11-05

    gud vad skönt med vad jag prec

  • Inactive member 2011-10-17

    Jag kommer inte att kunna få till en ordentlig kommentar nu då jag bara läste de första sex meningarna ungefär. Att du först och främst tror att 1900-talet är renässansen, det är helt otroligt! Fick du ens godkänt på den här uppgiften med det fatala felet? Och; kan en källförteckning verkligen bestå av en släkting? Tror inte det va.

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-04-08]   Analys av Salvador Dalis målningkonst
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=1962 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×