Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen

1877 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Vårt syfte med examensarbetet är att belysa betydelsen av högläsning av barnlitteratur för elevernas utveckling och lärande i undervisningen. I vår kommande yrkesroll som lärare kan det ibland upplevas som svårt att finna lustfyllda former på lärandet. Avsikten med föreliggande examensarbete är därför att belysa högläsningens möjligheter som ett stimulerande och integrerat komplement i undervisningen. Genom vårt genuina intresse för barnlitteratur har vi därför valt att fördjupa våra kunskaper inom detta område. Detta för att vi i vår utbildning fått inblick i betydelsen av den magiska inverkan som barnlitteratur utgör. Vi har tillsammans valt en barnbok som underlag vilken kommer att verka som exempel. För att visa vilka möjligheter en barnbok kan utgöra kommer vi i föreliggande examensarbete att genomföra en analys av vår specifikt utvalda bok. Barnboken som vi utsett kan inte sägas representativ i dess fulla bemärkelse och generaliserar inte heller genren barnlitteratur utan verkar i vår uppsats som ett exempel. Vår utvalda barnbok är naturligtvis inte den enda inom området, men vi vill genom vår analys belysa ett tillvägagångssätt som påvisar barnbokens faktiska möjligheter till barns lärande och utveckling. Boken vi valde att analysera var Lars & Urban och pudelstjärnorna av Eva Dahlgren (005), detta för att den fångat vårt intresse redan tidigare. Vi har genom detta examensarbete utvecklat kunskap om och fått insikt i högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling i undervisningen. Vår slutsats är att som lärare får vi aldrig glömma att vi utgör en stor och viktig del av barnens vardag. Genom ett inspirerande, bekräftande och uppmuntrande förhållningssätt bör vi möta barnen på deras väg mot vuxenlivet. Det blir då viktigt att föregå som goda förebilder som är betydelsefulla och relevanta i barnens värld. Vi tror att det krävs en medveten vilja och ett genuint intresse hos pedagogerna för att kunna tillgodose elevernas utveckling och lärande. Barnlitteratur utgör enligt vår mening en magisk inkörsport till en värld fylld av möjligheter. Genom att använda högläsningen som ett dagligt inslag i undervisningen tror vi att elevernas utveckling främjas. Vår förhoppning är att detta examensarbete kan verka som inspirationskälla för såväl pedagoger som forskare och andra intressenter inom området. Vi kan helhjärtat rekommend...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=20037 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×